SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-476162"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-476162" > Irony and environme...

Irony and environmental education : on the ultimate question of environmental education, the universe and everything

Bengtsson, Stefan (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Lysgaard, Jonas Andreasen (författare)
Aarhus University, Copenhagen, Denmark
 (creator_code:org_t)
2022-05-30
2023
Engelska.
Ingår i: Environmental Education Research. - : Taylor & Francis. - 1350-4622 .- 1469-5871. ; 29:4, s. 659-674
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This paper seeks to reclaim irony as more than a way of humorously pointing out that the times we live in are out of joint or coming to an end, instead emphasizing its potential as a productive force and method in both educational thinking and teaching practice. By interrogating the educative potential of irony as method and humorous experience in the Bildung-oriented Didaktik tradition, we argue that irony can reveal the tensions and dilemmas of didactic posturing in order to facilitate a productive decentring and self-alienating critique of our anthropocentric predicament in education. It can be difficult to tease out the inherent distance between educational content and its substance in times where educators are caught between crowded curricula and strict testing regimes, but this irony is rarely lost on either pupils or teachers. Irony, we argue, is more than a constant fissure in the efforts to streamline ideas about what constitutes the most efficient didactic approaches. Instead, it could be used as a method to make educative processes attentive to what didactic posturing might be missing and how self-alienation might be a premise of education as formation of the self.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Irony
Bildung
Didaktik
didactics
humour
climate change
sustainability
Curriculum Studies
Didaktik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Bengtsson, Stefa ...
Lysgaard, Jonas ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Environmental Ed ...
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy