SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20363"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20363" > The airport as an e...

The airport as an energy hub

Daniels, David, 1971- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
Eek, Magnus, 1980- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Fordonssystem och körsimulering, FSK
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2024
Engelska 48 s.
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This report explores the concept of the airport as an energy hub in the decarbonizing transportation and energy systems. The airport, transitioning from petroleum-based fuels to carbon-free alternatives like electricity, hydrogen, or biofuels, could help reduce the aviation sector’s carbon footprint. Beyond providing electricity for flight itself or producing fossil-free aviation fuels, electrifying airport ground operations would further integrate the airport into the electricity grid, reduce local emissions, and contribute to global greenhouse gas mitigation. With its existing transportation and logistics links, the airport could also play a coordinating role in future transportation energy demands, contribute to local energy markets, and support grid stability. Incorporating renewable energy and storage systems and potentially producing fossil-free fuels positions the airport as a two-way hub in both the transportation and energy systems, helping to balance multiple objectives in achieving economy-wide sustainability targets.
  • Denna rapport utforskar flygplatsen som energihubb – ett koncept som potentiellt möjliggörs i samband med att transport- och energisystemen ställer om till minskat fossilberoende. Konceptet innebär att flygplatsen utökar sitt ansvarsområde och affärsverksamhet och därmed bidrar till flygtransportsystemets omställning från dagens flygbränslen till fossilfria alternativ så som elektricitet, vätgas eller biobränslen. I egenskap av energihubb kan därmed flygplatsen bidra till att minska flygets koldioxidavtryck. Utöver att tillhandahålla elektricitet för själva flygningen eller andra flygbränslen producerade av fossilfri el, skulle elektrifiering av flygplatsens markverksamhet ytterligare integrera flygplatsen i elnätet, minska lokala utsläpp och bidra till global minskning av växthusgaser. Med sina befintliga transport- och logistikförbindelser kan flygplatsen också spela en samordnande roll för framtida transportenergibehov, bidra till lokala energimarknader och stödja nätstabilitet. Att integrera produktion av förnybar energi, energilagring och potentiellt även produktion av fossilfria bränslen positionerar flygplatsen som en dubbelriktad hubb i både transport- och energisystemen. I och med detta balanseras ett flertal behov vilket kan bidra till att uppnå de övergripande hållbarhetsmålen för hela ekonomin.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Naturresursteknik -- Energisystem (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Environmental Engineering -- Energy Systems (hsv//eng)
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)

Nyckelord

Airport
electric flight
energy hub
transport hub
electrification
decarbonization
electricity grid
Flygplats
elflyg
energihubb
transporthubb
elektrifiering
minskning av koldioxidutsläpp
elnät

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy