SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-3263"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-3263" > Bränsle- och emissi...

Bränsle- och emissionsfaktorer för kallstart och varmkörda motorer

Hammarström, Ulf, 1945- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 1992
Svenska 39 s.
Serie: VTI notat T ; 119
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Inom vägplaneringen används beräkningsmodeller för beskrivning av bl.a. biltrafikens bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Beräknade effekter kan indelas enligt följande:vad som sker under förbränning i en fullt uppvärmd motorkallstartstillägg dvs skillnaden i effekter mellan en "kall" och en fullt uppvärmd motoravdunstning.Uppgifter om avdunstning har behandlats i ett speciellt VTI notat (T 120). I detta notat behandlas enbart de två första punkterna ovan.För bensindrivna bilar ingår samtliga effekter enligt ovan medan för dieseldrift endast effekter för fullt uppvärmd motor medräknas. Ett stort problem vid utveckling av beräkningsmodeller för bränsleförbrukning och avgasutsläpp är att tillgången på dataunderlag på rätt form ofta är dålig. Dessutom är normalt den statistiska spridningen inom tillgängliga material stor. Därför har här valts att arbeta med en sådan typ av data som medför att materialstorleken blivit förhållandevis stor dvs här har valts att arbeta med data enligt standardiserade provmetoder. Vad som egentligen söks är s k "musseldiagram" i vilka gram avgaser eller bränsle normeras med avseende på utvecklat motorarbete (kWh) för motorns olika arbetspunkter. Det är sådana diagram som används i beräkningsmodellerna. Vid certifiering av personbilar används en provmetod som både omfattar kallstartstillägg och varmutsläpp. En ytterligare fördel med att arbeta med "certifieringsdata" är att rimligheten i redovisade nivåer blir enklare att kontrollera. För personbilar har data enligt standardiserade provmetoder kunnat uppspjälkas i kallstartstillägg och varmutsläpp. Varmutsläppen har sedan kunnat utnyttjas för kalibrering av använda beräkningsmodeller.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Maskinteknik -- Farkostteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Mechanical Engineering -- Vehicle Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Exhaust fumes
Air pollution
Cold starting
Car
Lorry
Measurement
Test method
Hydrocarbon
Carbon monoxide
Sweden
Nitrogen
Oxide
Calculation
93 Road: Vehicles and the environment
93 Road: Vehicles and the environment

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hammarström, Ulf ...
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Maskinteknik
och Farkostteknik
Delar i serien
Av lärosätet
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy