SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/270365"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/270365" > Komparativ pedagogik

Komparativ pedagogik

Lindblad, Sverker, 1946 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education
Pettersson, Daniel, 1972 (författare)
 (creator_code:org_t)
Malmö : Gleerups, 2018
2018
Svenska.
Ingår i: I Mattias Sjöberg (red): Pedagogik som Vetenskap.. - Malmö : Gleerups. - 9789140697202 ; , s. 93-113
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Med komparativ pedagogik menas undersökningar av utbildning och undervisning som internationella fenomen. Vi visar hur komparativ pedagogik organiseras intellektuellt och exemplifierar med komparativa ansatser och analyser av pedagogiska fenomen. Det är ett komplext fält med inspel från olika traditioner inom humaniora och samhällsvetenskap och som också används för politiska syften. Vi ser det som viktigt att göra en introduktion som återger denna komplexitet. Därför försöker vi att med ord rita en karta över komparativ pedagogik – nationellt och internationellt – som vi hoppas ska göra det lättare för läsaren att orientera sig inom området. Vi rör vi oss inom ett område som tillsammans med utbildningshistoria och utbildningsfilosofi kan ses som grundläggande inom pedagogik som disciplin och som producerat betydelsefull kunskap om utbildning och undervisning och om hur pedagogiska fenomen samspelar med kontexter som kultur och samhälle. Idag är det den del av komparativ pedagogik, vilken vilar på storskaliga internationella jämförelser av skolresultat, som uppmärksammas mest i offentliga diskussioner om skola och utbildningspolitik. Men komparativ pedagogik omfattar mycket mer. Det är vår ambition att visa på denna mångfald. Vi vill bland annat också behandla kritiska diskussioner som förts rörande komparativ pedagogisk forskning – och då också visa på de kontroverser, möjligheter och begränsningar som följer med dessa diskussioner. Upplägget är som följer: Vi börjar med en kort berättelse om några fall av komparativ pedagogik i Sverige. Därefter ger vi en bild av viktiga uppgifter för komparativ pedagogik som internationellt kunskapsområde och visar på betydelsebärande varianter för forskning inom området. Med tanke på vårt syfte visar vi hur fältet utvecklats internationellt genom enkla paradigmatiska bestämningar. Efter denna resa över tid och rum kommer vi tillbaka till komparativ pedagogik i Sverige och vilka positioner och kunskapsintressen som vi menar oss se. Texten avslutas med en framåtblick – vilka uppgifter som komparativ pedagogik enligt vår mening står inför idag.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Komparativ Pedagogik Globalisering Internationella jämförelser Disciplinhistoria
Pedagogik forskning metodik
Teaching
Research
Pedagogik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lindblad, Sverke ...
Pettersson, Dani ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
I Mattias Sjöber ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy