SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/272832"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/272832" > Barn och elevers de...

Barn och elevers deltagande i kulturella platser och rum för lärande

Karlsson Häikiö, Tarja, 1962 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för design och konsthantverk,School of Design and Crafts
 (creator_code:org_t)
2018
2018
Svenska.
Ingår i: NEÄL, Nationell Estetisk ÄmnesLärarutbildning, Göteborg.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I presentationen behandlas konferensens temat Kropp, Plats och Rum utifrån olika ingångar: 1) barn och elevers deltagande i kulturella platser och rum, 2) barn och elevers kroppsliga och sinnliga upplevelse och erfarande som grund för (visuellt) lärande, 3) lärmiljöers betydelse för meningsskapande lärande, och 4) forskning kring dessa områden. Forskning visar hur platser kan prägla människans identitet (Agnew, 1987, 2011; Entrikin, 1991; Gieryn, 2000). Schmidt (2011) skriver om den ökade betydelsen om sociala och relationella aspekter av rumslighet. Forskning om förskolan och skolan som pedagogiska miljöer visar på platsers pedagogiska funktion (Häikiö, 2007; Nordin-Hultman, 2004). Lärande kan manifesteras med kulturella verktyg och kulturellt deltagande är kopplad till plats och miljö, och kroppslig upplevelse, kroppslighet (embodiment), eller placering (emplacement) (Bendroth Karlsson, 2014; Pink, 2009). Iscensättning av lärmiljöer kan bidra till barn och elevers förståelse platser där seende, sinnen och kropp blir en del av upplevelsen eller erfarandet som ligger till grund för kunskapsbildning. Barn och elevers deltagande och aktörskap är centralt för lärandet som en transformerande och meningsskapande process där samspel, relationsskapande och interaktion är en motor i lärprocesserna (Häikiö, 2007; Bendroth Karlsson & Karlsson Häikiö, 2014; Rusanen et al, 2011). Barns agens liksom tillträde till kulturella platser och aktiva medverkan i olika formella och informella sammanhang är beroende av att de ses som aktiva subjektskapare (Karlsson Häikiö, 2017a,b). Att studera barns förhållande till material, rumslighet och miljöer kan således bidra till nya sociala studier av barndom. Pedagogers medvetenhet om och tillvägagångssätt kring vem platser är till för, hur lärmiljöer kan användas och där barn och elevers agenskap och deltagande främjas, påverkar således utvecklandet av visuella/rumsliga, kroppsliga/kinestetiska, relationella samt verbala/språkliga färdigheter (Pascal & Bertram, 2009).

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Annan humaniora -- Övrig annan humaniora (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Other Humanities -- Other Humanities not elsewhere specified (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Karlsson Häikiö, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
HUMANIORA
HUMANIORA
och Annan humaniora
och Övrig annan huma ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy