Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/310993" >
Konsthistoriepodden...
Konsthistoriepodden, avsnitt 20: Gustav Klimt, Adele Bloch-Bauer I
-
- Herlitz, Alexandra, 1978 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kulturvetenskaper,Department of Cultural Sciences
-
- Fried, Alexandra, 1976 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kulturvetenskaper,Department of Cultural Sciences
-
(creator_code:org_t)
- Acast, 2021
- Svenska.
-
Ingår i: Konsthistoriepodden. - : Acast. ; :20
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vi ska prata om Gustav Klimts porträtt ”Adele Bloch-Bauer I” från 1907, som även kallas för “Goldene Adele”, alltså “gyllene Adele” på tyska och “The Lady in Gold” eller “The Woman in Gold” på engelska. Verket fanns länge på Österreichische Galerie Belvedere i Wien, men är nuförtiden en del av samlingarna på Neue Galerie i New York. Porträttet bjuder på en mängd fängslande historier som sträcker sig från den tiden då det skapades fram till vår egen tid. Det är en målning som exproprierades av nazisterna och som inte skulle lämnas tillbaka till den rättmätiga ägaren förrän en kvinna i Los Angeles stämde den österrikiska staten och det blev ett politiskt ärende. Det är ett porträtt som nuförtiden anses vara ett konstverk som symboliserar staden Wien och dess guldålder vid förra sekelskiftet, “Wiener Moderne”, samtidigt som det har blivit ett nationell ikon för den kulturella identiteten av hela landet Österrike. Detta blev uppenbart i och med den mediala uppmärksamheten, när man med en stor affischkampanj tog farväl av verket då det lämnade Österrike. Självklart kommer vi också prata om konstnären bakom verket och vad som kan ha inspirerat honom till den karaktäristiska stilen han utvecklade under sin ”gyllene period”. Vi ska inte heller undanhålla Klimts privatliv och att han skapade sig en persona som ”womanizer” i reformdräkt. Ryktena spred sig att han var naken under sin vida rock och alltid hade modeller i sin ateljé som han strulade med.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Konst -- Bildkonst (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts -- Visual Arts (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Annan humaniora -- Kulturstudier (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Other Humanities -- Cultural Studies (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Konst -- Design (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts -- Design (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Konst (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Konst -- Konstvetenskap (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts -- Art History (hsv//eng)
Nyckelord
- Konsthistoriepodden
- konst
- konsthistoria
- Gustav Klimt
- Adele Bloch-Bauer
- Maria Altmann
- Wiener Moderne
- Österrike
- reformdräkt
- Ferdinand Bloch-Bauer
- Wien
- expropriering
- restitution
- NS-stöldkonst
- nazistulen konst
- stöldkonst
- Österreichische Galerie Belvedere
- Neue Galerie New York
- gyllene Adele
- The Lady in Gold
- The Woman in Gold
- Bysans
- bysantinsk konst
- mosaik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)