SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/311822"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/311822" > Seeing the green cu...

  • Sanders, Dawn,1958University of Gothenburg,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies (författare)

Seeing the green cucumber: Reflections on variation theory and teaching plant identification

  • Artikel/kapitelEngelska2022

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2021-12-13
  • Wiley,2022

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/311822
  • https://gup.ub.gu.se/publication/311822URI
  • https://doi.org/10.1002/ppp3.10248DOI
  • https://lup.lub.lu.se/record/0d54badc-5c66-4469-9245-8846188e0279URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Societal Impact Statement Overcoming 'plant blindness' is a critical goal for society and especially for education. In this article, we suggest variation theory can be a useful approach to plant identification training and evaluation in higher education contexts. We discuss an example from Swedish higher education in which we reflect on our teaching. We propose that the conscious use of variation theory may be useful in developing pedagogical tools and processes in the teaching of plant identification. Ett viktigt mal for samhallet, sarskilt for utbildningssystemen, ar att vi manniskor blir battre pa att fa syn pa vaxter och pa deras betydelse i ekosystemen. Vi behover overvinna vad som benamns 'vaxttblindhet'. I denna artikel foreslar vi att variationsteori ar en bra utgangspunkt i utbildning och utvardering av vaxtidentifiering inom hogre utbildning. Vi redovisar exempel fran svensk universitetsutbildning dar vi reflekterar over var egen undervisning pa ett systematiskt satt. Vi foreslar att en avsiktlig utgangspunkt i variationsteorin for larande ar anvandbar for att vidareutveckla pedagogiska verktyg och processer i undervisning om vaxtidentifiering. Given the importance of the ecological functions of plants and current extinction rates, overcoming 'plant blindness', the inability to notice plants in our environment, is a critical goal for society as a whole, and for education in particular. In response to this social challenge, we suggest that a theoretical approach to learning can be a useful lens through which plant identification training and evaluation in higher education contexts can be understood on a deeper level, informed by theoretical tools from the learning sciences. In this article, we discuss an example from Swedish higher education in which we reflect upon our teaching using the principles of the variation theory of learning, which emphasises the ability to discern different features or aspects of what is being learned. We also propose that a deliberate use of learning theories, especially variation theory, may be useful in developing pedagogical tools and processes in botanical education.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Eriksen, BenteLund University,Lunds universitet,Botaniska trädgården,Universitetets kultur- och museiverksamheter,Botanical Garden,University Cultural and Public Centres(Swepub:lu)bota-erb (författare)
  • MacHale-Gunnarsson, CatherineUniversity of Gothenburg,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies(Swepub:gu)xmacat (författare)
  • Emanuelsson, Jonas,1962University of Gothenburg,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies(Swepub:gu)xemajo (författare)
  • Göteborgs universitetInstitutionen för didaktik och pedagogisk profession (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Plants People Planet: Wiley4:3, s. 258-2682572-2611

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy