SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:hhs.se:1155058590006056"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:hhs.se:1155058590006056" > Real consumers in t...

  • Dahlén, MicaelStockholm School of Economics,Handelshögskolan i Stockholm (författare)

Real consumers in the virtual store

  • Artikel/kapitelEngelska2002

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Elsevier,2002

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:hhs.se:1155058590006056
  • https://research.hhs.se/esploro/outputs/journalArticle/Real-consumers-in-the-virtual-store/991001480420006056URI
  • https://doi.org/10.1016/S0956-5221(01)00012-4DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype
  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype

Anmärkningar

  • Ingår i avhandling 1. Marketing on the Web: empirical studies of advertising and promotion effectiveness 2. Brand choice in goal-derived categories: what are the determinants?
  • This article deals with shopping on the Internet. On a basis of environmental psychology theory, we examine the effects of this new retail interface on consumer shopping behaviour. In an empirical study, we contrast Web shopping with physical store shopping. The findings show discrepancies with regard to the amount and form of purchase planning. Internet shoppers plan their purchases better and seem to be less susceptible to marketing activities. However, these discrepancies can be attributed to differences in store stimuli, as the Web retail interface is not well designed in marketing terms. The mediating effect of shopping orientation was examined and found not to be significant. However, the distribution of shopping types has important implications.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Lange, FredrikStockholm School of Economics,Handelshögskolan i Stockholm(Swepub:hhs)233@hhs.se (författare)
  • Handelshögskolan i StockholmStockholm School of Economics (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Scandinavian Journal of Management: Elsevier18:3, s. 341-3630956-5221

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Dahlén, Micael
Lange, Fredrik
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Artiklar i publikationen
Scandinavian Jou ...
Av lärosätet
Handelshögskolan i Stockholm

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy