Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:634d09e6-f4dc-4e29-b739-dd4faa835c6f" >
Olympiaskolan och h...
-
Nilsson-Lindström, MargaretaLund University,Lunds universitet,Utbildningsvetenskap,Institutionen för utbildningsvetenskap,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Sociologi,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Educational Sciences,Department of Educational Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Sociology,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
(författare)
Olympiaskolan och humanistisk bildning som livsstilsprojekt
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
2001
-
78 s.
-
electronicrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:634d09e6-f4dc-4e29-b739-dd4faa835c6f
-
ISBN:9172671114
-
https://lup.lub.lu.se/record/640028URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:rap swepub-publicationtype
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
Anmärkningar
-
I tre fallrapporter från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer presenteras resultat från omfattande empiriska undersökningar vid tre skolor. I rapporterna beskrivs och problematiseras skolornas respektive kultur: den aktuella gymnasieskolans kunskapskultur, där bildning kommit att bli ett kännetecken; den utvalda f-9-skolans karriärkultur, utsatt för ett kraftfullt förändringstryck från både elever och från den förvandling av såväl pedagogiska arbetsformer som av lärarnas arbete som nu pågår; slutligen f-6-skolan där en ursprunglig tvångskultur förvandlats till en skolkultur som betonar elevernas sociala och kulturella integration. Detta är emellertid endast bakgrunden till rapporternas egentliga fokus: undersökningen av tre välfungerande skolledares sätt att utöva skolledarskap i olika skolkulturer. Ur ett omfattande undersökningsmaterial växer tre skolledarskap fram. Här finner vi rektorn som är en kulturell insider men som förväntas utöva ett kulturförändrande ledarskap på en synnerligen traditionstyngd skola. Och visionären som har denna kulturförvandling bakom sig och som nu förväntas profilera en gymnasieskola med vikande söktal och som gör det genom att knyta an till skolans humanistiska bildningstradition. Slutligen den kommunikative skolledaren som skyr företeelsen lojalitet och som framgångsrikt lett förvandlingen av en problemtyngd skola till en folkskola mitt i den mångkulturella byn.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Andersson, GunnarLund University,Lunds universitet,Utbildningsvetenskap,Institutionen för utbildningsvetenskap,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Sociologi,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Educational Sciences,Department of Educational Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Sociology,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences(Swepub:lu)soc-gan
(författare)
-
Persson, AndersLund University,Lunds universitet,Utbildningsvetenskap,Institutionen för utbildningsvetenskap,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Sociologi,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Educational Sciences,Department of Educational Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Sociology,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences(Swepub:lu)soc-ape
(författare)
-
UtbildningsvetenskapInstitutionen för utbildningsvetenskap
(creator_code:org_t)
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas