Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:ed9042fb-1e6c-4a86-a0e1-735070e9b667" >
Fakultetens pedagog...
Fakultetens pedagogiska fluortant : om HT-bibliotekens undervisning
-
- Eriksson, Fredrik (författare)
- Lund University,Lunds universitet,HT-biblioteken,Fakultetsgemensamma verksamheter,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Administration,Filosofiska institutionen,Institutioner,Libraries of the Joint Faculties of Humanities and Theology,Units,Joint Faculties of Humanities and Theology,Department of Philosophy,Departments
-
Maurits, Alexander (redaktör/utgivare)
-
Mårtensson, Katarina (redaktör/utgivare)
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016 - Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016. - 9789188473158 - 9789188473165 ; , s. 125-133
- Relaterad länk:
-
http://portal.resear... (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vi som gick i grundskolan under 70- och 80-talet minns att lektionerna med jämna mellanrum bröts av att det plötsligt knackade på dörren varpå en vitklädd kvinna klev in bärandes en bricka med små muggar. Det var dags för fluorsköljning. En aktivitet som hade försvinnande lite att göra med matematik, svenska eller vad det nu var för ämne man för stunden var engagerad i. Jag skulle vilja kalla detta fenomen, när en agent dyker upp och pockar på uppmärksamhet i en för agenten irrelevant kontext, för fluortantseffekten.Lite så, som en fluortant, kan man som bibliotekarie känna sig när man ska undervisa studenter. Man är inte en uppenbar del av den reguljära undervisningen. Studenter som sökt in till en särskild ämnesutbildning har inte valt att studera »bibliotek« och biblioteket upplevs inte alltid som en naturlig del i den reguljära undervisningen.Trots detta är vi bibliotekarier övertygade om att studenter som tar del i vår undervisning generellt är bättre rustade att ta sig an de moment och utmaningar som dyker upp när de börjar med uppsatsarbete eller motsvarande självständigt arbete. Något som även får stöd i den studie som gjordes för LUB:s räkning kallad Genomslagsprojektet. I studien framgår att studenter känner sig bättre rustade i sitt självständiga arbete efter genomgången biblioteksundervisning. Så en central fråga för undervisande bibliotekarier blir hur kan vi undgå fluortantseffekten? En lösning handlar om samarbete mellan ämnesbibliotekarie och ämnesrepresentanter. En metastudie från 2014 visar att kvaliteten på samarbetet mellan bibliotek och ämne har direkt påverkan på studenternas studieframgång.Hur blir vi då ett naturligt inslag i den reguljära undervisningen och hur skapar vi ett gott samarbete? Det är något jag hoppas kunna ge några svar på i den här texten.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Biblioteksundervisning
Publikations- och innehållstyp
- kon (ämneskategori)
- ref (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas