SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L773:9789127817630 "

Sökning: L773:9789127817630

  • Resultat 1-8 av 8
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Landahl, Joakim, 1974-, et al. (författare)
  • Bortom PISA
  • 2017. - 7
  • Ingår i: Bortom PISA. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127817630
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
4.
  • Landahl, Joakim, 1974-, et al. (författare)
  • Internationell och jämförande pedagogik
  • 2017. - 7
  • Ingår i: Bortom PISA. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127817630
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
5.
  • Lundahl, Christian, 1972- (författare)
  • Betyg som kulturella artefakter
  • 2017. - 7
  • Ingår i: Bortom PISA. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127817630
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
6.
  • Rönnberg, Linda, 1977- (författare)
  • "What has worked in Sweden can work here” : den svenska friskolemodellen som engelsk reformförebild
  • 2017
  • Ingår i: Bortom PISA. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127817630 ; , s. 221-243
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • I det här kapitlet diskuteras den engelska mediaspeglingen av den svenska så kallade exporten av friskolemodellen till England. Kapitlet visar bland annat hur nationella stereotyper används som viktiga legitimeringsgrunder när reformidéer lånas in från andra länder och ger exempel på hur media både kan förstärka och utmana sådana stereotyper. Kapitlet visar även hur de mediala och politiska hänvisningarna till de svenska PISA-resultaten hade betydelse för att den svenska friskolemodellen så småningom tappade sin status som reformförebild för de engelska politikerna.
  •  
7.
  •  
8.
  • Serder, Margareta (författare)
  • Apollons röst
  • 2017
  • Ingår i: Bortom PISA. - : Natur & Kultur. - 9789127817630 ; , s. 81-101
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Hur kan vi, i termer av vetenskapsparadigm och kunskapsdiskurser, förstå OECD:s position och det faktum att organisationen med en sådan självklarhet yttrar sig om vilka kunskaper dagens femtonåringar behöver i framtiden? Och på vilka antaganden bygger organisationen sina slutsatser om vilka av världens skolsystem som bäst förbereder sina ungdomar för denna framtid? Det här kapitlet tar sin utgångspunkt i metaforen om PISA som ett modernt delfiskt orakel: som någon som oberoende och neutralt uppfattas kunna ge svar på nästan allt.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-8 av 8

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy