1. |
- Alvén, Fredrik, 1972-
(författare)
-
Vad i hela världen säger du?
- 2021
-
Ingår i: Känsliga frågor, nödvändiga samtal. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144137346 ; , s. 179-196
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|
2. |
- Bjereld, Ulf, 1957
(författare)
-
Populism - bra eller dåligt för demokratin?
- 2021
-
Ingår i: Flensner, K, K., Larsson, G. & R. Säljö (red) Känsliga frågor, nödvändiga samtal - Att lära om och av kontroverser.. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144137346
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|
3. |
- Flensner, Karin K, 1973-, et al.
(författare)
-
Inledning: att undervisa och lära om och av kontroverser
- 2021
-
Ingår i: Känsliga frågor, nödvändiga samtal. Att lära om och av kontroverser, red. Karin K. Flensner, Göran Larsson & Roger Säljö. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144137346 ; , s. 15-21
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|
4. |
|
|
5. |
- Johansson, Linda
(författare)
-
Hopp eller hot : om artificiell intelligens
- 2021. - 1
-
Ingår i: Känsliga frågor, nödvändiga samtal. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144137346 ; , s. 145-160
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
- Sporre, Karin, 1952-
(författare)
-
Vilka människor har mänskliga rättigheter?
- 2021
-
Ingår i: Känsliga frågor, nödvändiga samtal. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144137346 ; , s. 113-128
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
- I bokkapitlet tas mänskliga rättigheter (MR) upp som ett undervisningsområde där somliga rättighetsfrågor lätt kan komma att osynliggöras i ett klassrum. En bakgrund ges i framväxten av MR-konventioner inom FN:s sammanhang och tillika sker en genomgång av hur MR-frågorna förankras i svenska läro- och kursplaner. Diskussionen vidgas bland annat med perspektiv från etiker som aktualiserar frågor om barns, kvinnors och migranters rättigheter. Frågorna om att somliga elever inte delar skolans och samhällets värdegrund ifråga om alla människors rättigheter och lika värde tas också upp. Tillika omnämns frågor om naturens rättigheter som aktualiseras idag. Boken vänder sig främst till lärare på grundskolans högstadium och gymnasiet men kan med fördel läsas också av andra lärare, studenter och en intresserad allmänhet.
|
|
9. |
- Säljö, Roger, 1948, et al.
(författare)
-
Epilog: att lära och utvecklas i en föränderlig tid
- 2021
-
Ingår i: Känsliga frågor, nödvändiga samtal. Att lära om och av kontroverser. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144137346 ; , s. 231-233
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|