SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L773:9789170187582 "

Sökning: L773:9789170187582

  • Resultat 1-4 av 4
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Dolatkhah, Mats, et al. (författare)
  • Skolbibliotek och läsfrämjande : Tre problemområden
  • 2013
  • Ingår i: Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: en forskningsantologi. - : BTJ Förlag. - 9789170187582 ; , s. 112-141
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
2.
  • Francke, Helena, et al. (författare)
  • Forskning om informationskompetens i skolsammanhang
  • 2013
  • Ingår i: Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: en forskningsantologi. - : BTJ Förlag. - 9789170187582 ; , s. 142-203
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med detta kapitel är att presentera aktuell forskning om informationskompetens i skolan. Kapitlet behandlar därigenom forskning inom ett område som anknyter till ett av skolbibliotekens huvuduppdrag, nämligen att främja elevers förståelse för och förmåga att söka och använda information. Forskningen sker med olika utgångspunkter beroende på såväl teoretiska antaganden som syftet med forskningen och vi försöker i kapitlet att synliggöra detta.
  •  
3.
  • Gärdén, Cecilia, et al. (författare)
  • Skolbiblioteksforskning och skolbibliotekspraktik
  • 2013
  • Ingår i: Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: en forskningsantologi. - : BTJ Förlag. - 9789170187582 ; , s. 71-110
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Forskning lyfts allt oftare fram som en viktig del av professionell utveckling och biblioteksutveckling och kapitlet handlar om forskningens roll i relation till skolbibliotekens verksamheter. Kapitlet inleds med några ord om forskningens och yrkesverksamhetens relation och diskuterar sedan glapp som ibland lyfts fram mellan forskning och praktik. Texten tar vidare upp vilken forskning som uppfattas som relevant för skolbibliotek av olika aktörer och olika dilemman förknippade med forskningsanvändning. Kapitlet problematiserar vad som menas med forskning i relation till biblioteksverksamhet och presenterar därefter några metoder och förhållningssätt för forskningsbaserad skolbiblioteksutveckling. Syftet med kapitlet är att visa en mångfacetterad bild av skolbiblioteksrelaterad forskning och att lyfta fram och problematisera förhållandet mellan bibliotekspraktik och forskning.
  •  
4.
  • Lundh, Anna Hampson, et al. (författare)
  • Det svenska skolbibliotekslandskapet : Styrning, institutioner och intressenter
  • 2013
  • Ingår i: Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: En forskningsantologi.. - : BTJ förlag. - 9789170187582 ; , s. 43-63
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Detta kapitel syftar till att presentera en rad institutioner och aktörer inom den svenska skolbibliotekssektorn och diskutera dessa institutioners och aktörers inlägg och påverkan i den samtida diskussionen om skolbibliotekens roller, funktioner och uppgifter.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-4 av 4
Typ av publikation
bokkapitel (4)
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (4)
Författare/redaktör
Limberg, Louise (4)
Gärdén, Cecilia (2)
Lundh, Anna Hampson (2)
Hampson Lundh, Anna (2)
Francke, Helena (1)
Dolatkhah, Mats (1)
Lärosäte
Högskolan i Borås (4)
Språk
Svenska (4)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (4)
År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy