SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L773:9789178449378 "

Sökning: L773:9789178449378

  • Resultat 1-10 av 11
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Enochsson, Ann-Britt, 1956- (författare)
  • Integrering av digitala medier
  • 2016
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378
  • Bokkapitel (refereegranskat)
  •  
2.
  • Fransson, Göran, 1968- (författare)
  • Studieteknik och studentkompetens
  • 2016. - 1
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Stockholm : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 42-69
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
3.
  • Hoppe, Magnus, et al. (författare)
  • Entreprenörskap och entreprenöriellt lärande
  • 2016
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds bokförlag i Hedemora. - 9789178449378 ; , s. 311-334
  • Bokkapitel (refereegranskat)
  •  
4.
  • Hoppe, Magnus, 1963-, et al. (författare)
  • Entreprenörskap och entreprenöriellt lärande
  • 2016. - 1
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 311-334
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Entreprenöriella kompetenser är viktiga för livslångt lärande, och flera politiska initiativ har tagits för att påverka utbildningssystemet i Sverige och EU. Begrepp som entreprenörskap och entreprenöriellt lärande översätts nu till pedagogiska sammanhang och bildar högaktuella teman i utbildningsdebatten. Det här kapitlet belyser entreprenöriellt lärande samt framväxten av den didaktiska praktik som utvecklas inom utbildning med koppling till entreprenörskap. I beskrivningen skiljer vi på ett snävt synsätt på lärande inriktat mot affärsverksamhet och ett brett synsätt för generellt lärande. Vi presenterar även en taxonomi för att skilja på olika typer av entreprenörskapsutbildningar.
  •  
5.
  • Lundgren, Mikael, 1972- (författare)
  • Fallstudieundervisning i företagsekonomi
  • 2016. - 1
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 337-355
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
6.
  • Strömdahl, Helge (författare)
  • Stöd för kunskapsbildning i naturvetenskap
  • 2016
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 356-374
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
7.
  •  
8.
  • Svensson, Teresia, 1975-, et al. (författare)
  • Miljövetenskaplig undervisning i högre utbildning
  • 2016
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 262-288
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Det finns didaktiska utmaningar och möjligheter relaterade till ett tvärdisciplinärtämnesområde som det miljövetenskapliga. En central fråga är hur miljövetenskapligutbildning kan utformas för att ge studenterna förutsättningaratt handskas med komplexa, idag möjligen okända, miljöfrågor i en kommandeyrkesverksamhet. I en svensk definition av didaktik är frågeorden Vad, Huroch Varför är centrala, vad bör en miljövetenskaplig utbildning innehålla,hur ska undervisningen genomföras och varför organiseras den som den gör?Det miljövetenskapliga ämnets framväxt har skapat läraktiviteter såsom: case,rollspel, debatt, och projekt. Alla har olika syfte vad gäller bearbetning av innehålloch färdighetsträning. Verklighetsanknuten undervisning är ett viktigt målinom det miljövetenskapliga utbildningsområdet och genom en genomtänktdesign kan studenterna få stöd för lärande inför de arbetsuppgifter de kommeratt möta i teori och i praktik.
  •  
9.
  • Sylvén, Liss Kerstin, 1956-, et al. (författare)
  • Undervisning på och i engelska
  • 2016. - 1
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 375-398
  • Bokkapitel (refereegranskat)
  •  
10.
  • Sylvén, Liss Kerstin, 1956, et al. (författare)
  • Undervisning på och i engelska
  • 2016
  • Ingår i: Pedagogik för högskolelärare. - Möklinta : Gidlunds förlag. - 9789178449378 ; , s. 375-398
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • Engelska intar en allt större och viktigare roll i Sverige och andra europeiska länder, såväl i det allmänna samhällslivet som inom akademin. Samtidigt som engelska allt oftare fungerar som ett gemensamt språk i internationella kontakter, ett så kallat lingua franca, så används det i ständigt ökande utsträckning som undervisningsspråk i olika ämnesdiscipliner vid universitet och högskolor. Syftet med kapitlet är att ge en beskrivning av hur undervisning i och på engelska på högskolenivå kan se ut, samt att diskutera utveckling av ämnesdidaktisk kunskap hos lärarstudenter som är blivande engelsklärare. Engelskans ställning som världsspråk leder till att höga krav ställs på både universitets- och högskolelärare som förväntas förmedla sin undervisning på engelska, och på blivande engelsklärare. Kunskap, omvärldskännedom och flexibilitet krävs av inblandade lärare (och blivande lärare) för att kunna hantera dagens, och framtidens, språksituation.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 11

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy