SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L773:9789178671540 OR L773:9789178671588 "

Sökning: L773:9789178671540 OR L773:9789178671588

  • Resultat 1-5 av 5
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Bellström, Peter, 1971-, et al. (författare)
  • Canvas som plattform för digitala krisövningar : Några första resultat från en demonstrationsövning
  • 2020
  • Ingår i: Kursdesign i Canvas. - Karlstad : Karlstads universitet. - 9789178671540 - 9789178671588 ; , s. 11-42
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Övning ger färdighet och det gäller inte bara i traditionell undervisning utan också vid krisledning. Krisledning kännetecknas av att medlemmarna i en krisledningsgrupp ska ansvara för sina respektive verksamhetsområden och genom snabb interaktion och samordning över verksamhetsgränserna mildra effekterna av krisen för organisationen eller samhället som helhet. Det innebär att rollmedvetenhet och kommunikationsförmåga måste tränas för den enskilde så väl som för gruppen som helhet. På gruppnivå är också samverkan och koordinering internt och externt viktigt att öva. Tidigare studier visar att organisationer är intresserade av möjligheten att öva mer via digitala verktyg (Wik et al., 2017). Inom ramen för det till och med 2021 pågående Interregprojektet CriseIT 2 utvecklar vi ett koncept för övningsstöd baserat på lärplattformar. Kapitlet beskriver genom en fallstudie hur en seminarieövning kan genomföras med stöd av lärplattformen Canvas. Data till studien har samlats in genom observationer, enkäter, storgruppsdiskussion och deltagarnas indata till Canvas. Erfarenheter från fallstudien sammanfattas i möjligheter, problem och förbättringsbehov kopplade till Canvas och övningsdesignen, och rekommendationer ges både för krisövning och för undervisning baserad på problematisering och dilemmaövningar i klassrummet.
  •  
2.
  • Christiansson, Marie-Therese, 1966- (författare)
  • Från 22 till 44 kursdeltagare : Erfarenheter av att skala upp en samproduktion mellan utbildning, forskning och yrkesliv
  • 2020
  • Ingår i: Kursdesign i Canvas. - Karlstad : Karlstads universitet. - 9789178671540 - 9789178671588 ; , s. 43-64
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Inom ämnet informatik definieras verksamhet i form av processer föratt kravställa IT som möjliggörare i organisationer. Det behövskompetens och förmåga att leda ett processarbete utifrån grundläggandeprinciper i processorientering. I forskning utvecklas metodermed normativ kunskap som vägledning för yrkesverksamma att arbetamed processorientering i praktiken (PoP). Aktuell kursdesign tarutgångspunkt i samproduktion av kunskap mellan utbildning, forskningoch näringsliv för att sam-skapa PoP-metoder. Organisationerbeställer specificerade PoP-uppdrag av studenterna som handlar omatt kartlägga, förbättra och utveckla nya arbetssätt och digitalalösningar. Yrkesverksamma deltar som medbedömare av studenternasförmåga att leda en processkartläggning och lärandet i den praktiskametod-tillämpningen utmanas och diskuteras på djupet med yrkesverksammai en efterföljande workshop. Syftet med det här bidraget äratt reflektera över en ny kursdesign som tar höjd för en dubblering avstudenter och online undervisning utan att tappa ett studentaktivtlärande och möjligheter till samproduktion av metoder mellanutbildning, forskning och yrkesliv. Lärdomar och rekommendationeravseende kursdesign presenteras.
  •  
3.
  • Eriksson, Marie-Louise, 1971- (författare)
  • Akademisk informationskompetens – tre kursmoduler i Canvas : Ett exempel på hur bibliotek kan arbeta med lärresurser i studenternas lärplattform
  • 2020
  • Ingår i: Kursdesign i Canvas. - Karlstad : Karlstads universitet. - 9789178671540 - 9789178671588 ; , s. 77-88
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Under 2018 inleddes ett utvecklingsarbete på Karlstads universitetsbibliotek med syfte att utveckla bibliotekets undervisning och lärandemiljö.Ett resultat av detta utvecklingsarbete är en öppen lärresurs i akademisk informationskompetens i form av tre kursmoduler i lärplattformen Canvas. De tre modulerna består av texter, filmer och quizzar om informationssökning, att granska och värdera vetenskapliginformation samt att skriva akademiska texter. Kursmodulerna har en Creative commons-licens som möjliggör fri användning och utveckling av innehållet under vissa givna förutsättningar både inom och utanför det egna lärosätet. I den här texten diskuteras bakgrunden till arbetet samt några, för biblioteket, för- och nackdelar med att ha kursinnehåll om akademisk informationskompetens tillgänglig för studenter och lärare i lärosätets lärplattform.
  •  
4.
  • Holm, Patrik, 1975- (författare)
  • Från campus till distans : Hur tydlighet i Canvas underlättar för studenten
  • 2020
  • Ingår i: Kursdesign i Canvas. - Karlstad : Karlstads universitet. - 9789178671540 - 9789178671588 ; , s. 65-75
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Kursen Anatomi och fysiologi 15 hp är en fristående kurs som ges på halvfart och helt på distans vid ämnet Medicinsk vetenskap. Ursprungligen gavs kursen inom Biovetenskapligt program på campus och på distans genom filmade campusföreläsningar. Satsningar på distansutbildning görs för att tillgodose kompetensförsörjningen i hela landet så omformningen av kursen i Anatomi och fysiologi från campus till distans ligger helt i linje med detta. Speciellt då detta hela tiden efterfrågats från studenthåll.Kursen ges helt och hållet på distans genom filmade föreläsningar där varje kursavsnitt följs av uppföljande seminarier via Zoom för diskussioner kring materialet utefter studenternas frågeställningar. Detta ger studenterna möjlighet till interaktivitet med varandra och med lärarna. Till varje föreläsning finns tillhörande övningsquiz och detaljerade inlärningsmål som ofta används som grund till seminarierna. Övningsquizen fungerar som hjälpmedel för att studenterna ska kunna bedöma och ta ett större ansvar för sitt eget lärande och dessutom förbättra sina akademiska prestationer. Studenterna examineras kontinuerligt under kursen genom två canvasquiz, ett zoomseminarium kring medicinsk etik och två salstentor.En återkommande kommentar från studenterna är att kursen har en mycket tydlig struktur och upplägg i Canvas. Kursstrukturen i Canvas är tätt kopplad till schemat och därmed blir det tydligt och enkelt för studenterna att följa. Övningsquizen och zoomseminarierna är uppskattade moment som i viss mån kompenserar för den nu uteblivna interaktionen mellan lärare-student och student-student som annars uppstår vid campusföreläsningar. Införandet av övningsquiz har dessutom förbättrat resultatet hos de som genomför examinationerna.
  •  
5.
  • Jerkeby, Stefan, 1959- (författare)
  • Ett kritiskt bidrag till universitetspedagogiken och ett diskussionsunderlag. : Exemplet lärarutbildning: Kommunicera undervisning analytiskt!
  • 2020
  • Ingår i: Kursdesign i Canvas. - Karlstad : Karlstads universitet. - 9789178671540 - 9789178671588 ; , s. 89-112
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I denna artikel undersöks ett dagsaktuellt universitetspedagogiskt ideal: den konstruktiva länkningen och motsvarande linjära undervisningsideal. Undersökningen syftar till att skapa underlag för att diskutera anspråk på analytisk kompetens hos akademiska lärare och analytisk kommunikation i och av akademisk undervisning. I ett variationsteoretiskt och kritiskt perspektiv synliggörs en av den konstruktiva länkningens kunskapsmässigt nödvändiga förutsättningar, vilket innebär att en kompetensfråga bearbetas: Vad bör en universitetslärare kunna för att arbeta konstruktivt länkande? Denna kompetensfråga har sin motsvarighet i en fråga riktad mot undervisningen: Hur kan iscensättningen av ett linjärt undervisningsideal variera mellan äkta och skenbar länkning? I artikeln problematiseras om och hur universitetslärare, kursplaneförfattare och kursanordnare bör kommunicera universitetsundervisning analytiskt. Problematiseringen genomförs med hjälp av empiriska illustrationer från den svenska lärarutbildningens UtbildningsVetenskapliga Kärna och alltså med hjälp av exempel från lärarutbildningarnas obligatoriska UVK-kurser. Artikeln visar hur studenter kan kompensera för brister i kursanordnarnas analytiska kompetens. Den i artikeln efterfrågade kompetensen är sålunda ”nödvändig” blott i en teoretisk mening, men knappast oumbärlig i praktiken. Inte desto mindre är den analytiska kompetensen önskvärd. Artikeln efterlämnar en rad diskussionsmöjligheter i spänningsfältet mellan det teoretiskt nödvändiga, praktiskt umbärliga och kompetensmässigt önskvärda.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-5 av 5

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy