SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Al Saad Tamy) "

Sökning: WFRF:(Al Saad Tamy)

  • Resultat 1-2 av 2
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Al Saad, Tamy, et al. (författare)
  • Kunskap och lärande genom projektsamverkan : utmaningar och möjligheter. Följeforskning av ett samverkansprojekt i Vänersborgs kommun.
  • 2022
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Under 2021 beviljades Vänersborgs kommun statsbidrag från Delegationen mot segregation (Delmos) för ett samverkansprojekt mellan det lokala brottsförebyggande rådet och den kommunala arbetsgruppen Samverkan för social inkludering. Projektet kallas Delmosprojektet och syftar till att skapa mer jämlika och jämställda förutsättningar för medborgarna i den socioekonomiskt utsatta stadsdelen Torpa att påverka sina liv. Samverkansarbete är ett nytt arbetssätt inom Vänersborgs kommun, där man hoppas hitta långsiktiga sätt att samverka kring det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet.För att kvalitetssäkra arbetet i Delmosprojektet och ta fram underlag för fortsatt metodutveckling fick forskargruppen Samskapande hållbar samhällsutveckling (SHS) vid Högskolan Väst i uppdrag att genom observationer och intervjuer genomföra följeforskning. Forskningen genomfördes utifrån ett deltagarperspektiv och under projektets inledande fas, från september 2021 till januari 2022. Denna rapport är en både beskrivande och analytisk sammanfattning av projektet under den här tiden, med målet att illustrera utmaningar och möjligheter när det gäller kunskapsöverföring mellan de samverkansaktörer som representerar Vänersborgs kommun. Analysen är gjord utifrån ett arbetsintegrerat lärandeperspektiv och inkluderar faktorer som anses påverka lärprocesserna, såsom absorptionsförmåga, systematisk kommunikation, projektroller, gruppdynamik, gemensamma mål, tillit och relationer samt tidspress.Generellt uppfattas Delmosprojektet som positivt och dess mål som viktigt. Samarbetet i arbetsgrupperna beskrivs som väl fungerande med givande diskussioner i en trygg och inkluderande miljö. Genom medborgardialoger visar kommunen stort förtroende för och tillit till medborgarna och deras kunskaper och erfarenheter av området. Projektdeltagarna förstår vikten av medborgarperspektivet och önskar att det även fortsättningsvis är en del av kommunens arbete.Samtidigt uttrycker deltagarna att det finns utmaningar, framför allt i form av otydlighet kring projektstruktur, roller och gemensamma mål. De efterfrågar mer information kring projektet som helhet, men även en struktur för kommunikation mellan grupper och inom de olika förvaltningarna. Likt inom många andra kommunala projekt önskas också mer tid och resurser.Följeforskningen har funnit goda exempel att ta vara på inför framtida projekt men också möjligheter till utveckling. Att förankra kommande projekt är en viktig förutsättning för deras start och fortlevnad, och därtill krävs systematiska kommunikationsvägar, långsiktiga mål och ständiga utvärderingar. Att medborgarnas röster måste vara ledande i arbetet finns det inga tvivel om, men rapporten lämnar utrymme för frågor kring hur man bäst når medborgare som i vanliga fall inte kan eller vill nås.
  •  
2.
  • Sunnemark, Fredrik, 1970-, et al. (författare)
  • Exploring barriers and facilitators to knowledge transfer and learning processes through a cross-departmental collaborative project in a municipal organization
  • 2023
  • Ingår i: Learning Organization. - 0969-6474 .- 1758-7905. ; 31:3, s. 358-374
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • PurposeThis study aims to explore barriers and facilitators for knowledge transfer and learning processes by examining a cross-departmental collaborative project in the municipal organization. It is based on a R&D collaboration between University West and a Swedish municipality.Design/methodology/approachTo explore the barriers and facilitators, the data collection was made through observation of the project implementation process, as well as 20 interviews with public servants and external actors. To conduct a systematic qualitative-oriented content analysis, the article constructs and applies a theoretical analytical framework consisting of different factors influencing knowledge transfer and learning processes within a municipal organizational setting.FindingsThis study explores the facilitators and barriers to knowledge transfer and learning processes, specifically focusing on strategic communication, individual roles, common goals, time pressure, group learning, trust and relationships and absorptive capability. Lack of communication affected the group learning process, while the close relation between time pressure, group learning and trust in colleagues is also pointed out as crucial areas. Trust developed through dialogue efforts helped overcome project fatigue. Coaching with a human rights-based approach improved organizational absorptive capabilities.Originality/valueThe study gives important insights into organizational learning within a municipality in Sweden for the successful implementation of collaborative projects. Knowledge must be transferred for the organization to learn to develop and tackle future challenges and its complex responsibilities. The theoretical analytical framework provided in this article has proven to be effective and is therefore transferable to other organizations in both the public and private sectors.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-2 av 2
Typ av publikation
rapport (1)
tidskriftsartikel (1)
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (1)
refereegranskat (1)
Författare/redaktör
Assmo, Per (2)
Al Saad, Tamy (2)
Lundqvist-Westin, Wi ... (2)
Sunnemark, Fredrik, ... (2)
Lärosäte
Högskolan Väst (2)
Språk
Svenska (1)
Engelska (1)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Naturvetenskap (1)
Samhällsvetenskap (1)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy