SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Alfredsson Veronica 1973) "

Search: WFRF:(Alfredsson Veronica 1973)

  • Result 1-6 of 6
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Alfredsson, Veronica, 1973, et al. (author)
  • Teaching information literacy in an active learning classroom
  • 2018
  • In: LILAC Conference 2018.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Title: Teaching Information Literacy in an Active Learning Classroom Type of paper: Masterclass Desired length: 60 min. One big challenge when teaching information literacy classes is how to achieve genuine student engagement. To tackle this issue the educational team at the Biomedical library, University of Gothenburg, in 2016 transformed the two computer labs previously used for its instructional activities, into Active Learning Classrooms (ALCs). The ALCs are equipped with round tables, multiple whiteboards and LCDs to better facilitate student activity and collaboration. Hand in hand with the repurposing of the facilities, the educational team underwent a big pedagogical and didactical development. The teaching shifted from a predominantly lecture-style based approach to a more student-centered one, built around group work, exercises and discussions. Thus, the teacher role shifted towards that of a tutor and facilitator. Since the inception of the ALCs, the educational team has a collective teaching experience of more than one thousand class hours in this new setting. One thing that has become clear is the need for clearly structured exercises targeted towards specific information literacy-related topics; exercises that are generic enough to use as templates for use with various student groups, while still possible to tailor to these groups specific characteristics. To this effect we have created a Wiki where we present a kind of blueprints for various IL-related exercises. We then pick and choose from these exercises to combine into whole classes, according to the demands of each occasion. In this Masterclass we will share our experiences from working in our ALCs, and give hands-on examples of exercise that we have found useful from both our own and our students’ perspective. Participants in the Masterclass can expect to, for a short while, take the role of our “students” as we work through a sample of our exercise. They are then welcome to share their own thoughts and experiences.
  •  
2.
  • Alfredsson, Veronica, 1973, et al. (author)
  • Avslutning
  • 2022
  • In: Använd rummet : högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144157795 ; , s. 364-378
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
3.
  •  
4.
  • Alfredsson, Veronica, 1973 (author)
  • Rum för aktivt lärande. Lärares och studenters upplevelser av undervisning i Göteborgs universitets första Active Learning Classroom.
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Lärare och studenter vistas dagligen i lokaler ämnade för undervisning och utbildning av olika slag. Många lärosalar är traditionellt utformade med studenterna sittande i rader och fokus på läraren som befinner sig längst fram i salen. På Göteborgs universitet iordningställdes under 2015 en lärosal som frångick den traditionella utformningen. Med studenterna kring runda bord och läraren vid en pulpet i mitten är den nya salen tänkt att stimulera samarbete och aktivt lärande. Syftet med studien som redogörs för i denna rapport har varit att återge och spegla lärares upplevelser av att undervisa i och studenters upplevelser av att delta i undervisning i ett Active Learning Classroom (ALC) vid Göteborgs universitet. Tio lärare och fyra studenter deltog i fokusgrupper för att diskutera sina erfarenheter och upplevelser i ALC-salen. Utifrån analyser och tolkningar av deltagarnas diskussioner har vissa teman kunnat skönjas; Förväntningar och förberedelser, förändrad undervisning, tidsaspekter och ramar, tillgång till salen, synpunkter på rummet, de runda borden samt tekniken. Dessa teman har sedan belysts utifrån tidigare forskning. Litteratur som denna rapport bygger på är framför allt internationell forskning om ALC och miljöers påverkan på studenters engagemang och lärande. Studenterna upplevde att salen hade en avslappnande effekt, samtidigt som den krävde engagemang. De menade även att det var lättare att fokusera i ALC-salen än i traditionella lärosalar. Lärarna uppgav att aktiviteten i rummet ökade betydligt jämfört med undervisning i andra salar, och konstaterade att den ökade aktiviteten inte bara gällde för studenterna, utan även dem själva. Samtliga deltagare i studien har haft positiva erfarenheter och upplevelser av undervisning i ALC. Både lärare och studenter önskade ökad tillgång till liknande salar på Göteborgs universitet.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-6 of 6

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view