SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Björk Klara 1973) "

Sökning: WFRF:(Björk Klara 1973)

  • Resultat 1-10 av 52
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Björk, Klara, 1973 (författare)
  • 3xTonino
  • 2015
  • Ingår i: Bergman week.
  • Konstnärligt arbete (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Producing “3xTonino”, a creative documentary about one of Europe’s most significant screenwriters, has been about visualizing a persons creative heritage. Not focusing on the production but on the fundamental perception on witch the creative ideas form them selves.
  •  
2.
  • Björk, Klara, 1973 (författare)
  • After Inez
  • 2017
  • Ingår i: Tempo Documentrary Film Festival, Cinema distribution in Sweden, TV channels: SVT, NRK, DR, RUV, YLE, EO.
  • Konstnärligt arbete (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • As executive producer for "After Inez" I have followed the director and producer Karin Ekbergs work for five years, facilitating the process, through research and development to production and distrubution, building collaboration between academia and industry. ”After Inez”, is a ho peful film about grief and love, that explores how individuals can mourn differently, reveals gender aspects in how mourning is addressed, and exposes taboos in our society.
  •  
3.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Att sätta barnen och kameran i centrum : Forum för scenkonst
  • 2018
  • Ingår i: Föreläsning/workshop/debatt.
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Vid två tillfällen under hösten utforskas barnkultur ur ett vuxen- och barnperspektiv. Vad är ett barn och vad är konst? Hur kan barnens delaktighet utveckla konsten? Kvällens samtal tar sin utgångspunkt i Kulturskoleklivet, ett politiskt initiativ som ska ge fler tillgång till en inkluderande kulturskola i hela Sverige. I panelen bl a Linda Sternö, lektor på Akademin Valand och initiativtagare till Barnfilmskolan. Moderator: Camilla Sarner, projektledare Kulturskoleklivet, Konstnärliga fakulteten. I samarbete med Kulturakademin.
  •  
4.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Barn filmar : Barn filmar
  • 2013
  • Ingår i: Filmrummet, Nya uttryck i filmens närvaro, Filmhuset, Stockholm, 27 nov.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • När barn greppar kameran får de direkt ett annat perspektiv. Vad händer när vi får se världen via barnens kameror? Linda Sternö och Klara Björk från Akademi Valand Film pratar om det unika utvecklingsarbetet med barnfilmsskolan.
  •  
5.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • En dag på biografen - tänk om filmpolitik
  • 2018
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Programpunkt på Almedalseveckan 2018 Vad är Filmen i Samhället i dag? Filmvisningar, samtal, diskussioner och seminarium kring ett vidgat filmbegrepp, biografen som samhällsrum och kameran som ett verktyg i samhällsutvecklingen. Kom och bidra med dina tankar och ta del av andras visioner. #tänkomfilmpolitik 13.00-15.00 Filmvisning AMATÖRER i regi av Gabriela Pichler 15.00-15.45 Kameran som verktyg och Biografen som samhällsrum - om arbetet i Hamrångebygden 16.00-16.45 En biograf nära dig? 17.00-18.00 Öppen duk - lokalproducerat dagsfärskt inspelat material
  •  
6.
  • Björk, Klara, 1973 (författare)
  • En mycket enkel pedagogik : Närmre tingen
  • 2021
  • Ingår i: SVT Play, Sveriges Television 13 okt 2021.
  • Konstnärligt arbete (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Som exekutiv producent har jag tillsammans med Anna Sohlman, Kalle Boman, Axel Danielson och Tobias Janson arbetat med denna film i regi av Eric M. Nilsson. 1972 gjorde filmaren Eric M Nilsson en film om sin gamla skola i Belgien. Där använde lärarna en pedagogik som utgick från barnens egna utforskande av tingen och världen. Nu 50 år senare försöker han tillämpa samma pedagogik på några barn idag. En betraktelse av skillnaden mellan att veta och kunna; om den praktiska kunskapens betydelse för ett självständigt tänkande och förståelse.
  •  
7.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Expressing migration through Art and personal histories
  • 2015
  • Ingår i: Global Week organized by Gothenburg university, the 16th of November..
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Speakers at Global Week organized by Gothenburg university, the 16th of November 2015. Speakers: Pooneh Rohi, author; Klara Björk*, lecturer and Linda Sternö*, senior lecturer, Valand academy together with project members, the Camera as tool. The exile narrative is a growing genre within literature, film, photography and expressive arts. Pooneh Rohi will read from her novel “Araben” (in Swedish). Film producers will show how cameras are used to discuss the democratic question: Who has the right to interpret someone else’s life situation?
  •  
8.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Film as research tool – how can we address socio-political and cultural exclusion?
  • 2017
  • Ingår i: Parse conference.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • To address socio-political and cultural exclusion, present in current film programmes, means also finding strategies through film education to address diversity and representation. Through the images produced in film education, we need to constructively address methods and conventions in our own field that will enable and encourage inclusive filmic strategies that confront different forms of exclusion in contemporary society. Film has been appropriated in many disciplines: anthropology (visual ethnography), medicine, social justice and human rights programmes, also in numerous fields in the social sciences where its primary use is as an instrument to document: as a technique for recording as opposed to a method of interrogation. In other words, film is principally seen as a recording device rather than as a mode and a form that is capable of determining meaning in and of itself – as a structure for creating meaning through form not just as a vehicle for content. This presentation proposes a new and innovative form of bringing film practice and pedagogy in relation to the socio-cultural issues of migration and global displacements of communities. This approach further functions in the film education curriculum for “unlearning” conventions of filmmaking. We will present examples from the exchange programme between film educations at the Wits School of Arts (Witswatersrand University) in Johannesburg and Valand Academy, Göteborg.
  •  
9.
  • Björk, Klara, 1973 (författare)
  • Film practice in Academia – Possibilities through pedagogy
  • 2018
  • Ingår i: Slemani International film festival.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • At Valand Academy in Göteborg, Sweden, an alternative method of teaching film practice is evolving from the digital paradigm where the practice of film is taught and inspired from a concept rather than from a story. The aim is to consider how teaching film practice(s) is in a way that radicalises the curriculum so that it can function to change the pedagogic forms and strategies that are not simply about documentary and fiction filmmaking. Instead there is a direct relationship with social justice issues, gender equity and addressing democracy in civil society that is built into the curriculum. The reflexive approach allows for a reassessment of the conventions of image making, as well as addressing the normative and colonial world-view that images reproduce. It further encourages the students’ creativity as outward looking that engages directly with the world around them and how that world is informed by multiple points of view rather than the singular view of the filmmaker.
  •  
10.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Filmborgarmärket : Inför kamera och bildkunnighet
  • 2017
  • Ingår i: MIK-dagen, Kultur i Väst.
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • MIK-dagen 2017 ger dig en bild av ungas drivkrafter, värderingar och framför allt deras medieverklighet. En lång rad talare, en ung expertpanel, diskussioner, quiz, panelsamtal, praktiska tips – och en högaktuell film. Du har väl anmält dig? Professor Jesper Strömbäck, generationsforskaren Anders Parment, journalisten Emanuel Karlsten, Katarina Graffman, doktor i antropologi, Jenny Sköld och Lotta Bergseth, från Mobile Stories, Klara Björk och Linda Sternö, Akademin Valand och en internationell gäst – Alton Grizzle från UNESCO. Alla kommer på MIK-dagen 1 februari, där vi under en heldag fokuserar på medie- och informationskunnighet. På MIK-dagen 2017 undersöker vi vad vi kan lära oss av dem som växer upp just nu. Hur skiljer sig medieverkligheten beroende på vilken generation man tillhör? Och framför allt – vilka är fördelarna med att vara ung i dag? Vi har naturligtvis också en ung expertpanel på plats, som själva berättar, reagerar och svarar på frågor. Förutom det digra programmet med alla gäster, som hålls ihop av journalisten Jenny Aschenbrenner, bjuder vi också på MIK-quiz. Precis som vanligt avslutar vi dagen med en exklusiv förhandsvisning av en rykande färsk film, i samarbete med Folkets Bio. I år blir det en riktig mys-skräckis – Rum 213 regisserad av Emelie Lindblom. Filmen baseras på Ingelin Angerborns bästsäljande bok med samma namn. Kom, delta i diskussionen och få nya perspektiv! Klara Björk och Linda Sternö, Akademi Valand/Visuell praktik Vi lever i ett visuellt samhälle som flödar av bilder, men hur förhåller vi oss till bilder? Genom olika övningar, som Kamerans ABC kan man ta Filmborgarmärket vilket är första stegen mot att verkligen förstå det visuella språket. Linda Sternö är utbildad filmare på Akademin Valand, Göteborgs Universitet. Hon har också en pedagogisk examen med inriktning på medieämnen på gymnasienivå. Just nu arbetar hon i huvudsak som lärare på Akademin Valand där hon också driver det pedagogiska utvecklingsprojektet Barnfilmskolan. Klara Björk är enhetschef på Akademin Valand Film. Hon är också regissör, producent och manusutvecklare i oberoende produktionsbolaget Filmproducenterna. Linda och Klara har gett ut en rad publikationer bland annat Barn filmar, Kameran som verktyg och Kameran, skolan och samhällsutvecklingen
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 52

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy