SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Bringlöv Åsa) "

Sökning: WFRF:(Bringlöv Åsa)

  • Resultat 1-6 av 6
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Andersson, Gunnel, et al. (författare)
  • Samverkan för barn med funktionsnedsättning i socialt utsatta familjer
  • 2017
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Hur ser socialtjänstens förmåga ut när det gäller att stödja barn med funktionsnedsättning som lever i socialt utsatta familjer?Den här studien handlar om samverkan mellan Individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsenheter och enheter för personer med funktionsnedsättning. En fungerande samverkan av olika samhälleliga aktörer runt barn med funktionsnedsättning i socialt utsatta familjer kan ses som extra viktig. Dels för att det handlar om barn, dels för att det berör barn med funktionsnedsättning.Barn med funktionsnedsättning som också lever i socialt utsatta familjer utgör en mycket svag grupp med begränsningar att föra sin egen talan. Forskning visar dessutom att barn med funktionsnedsättning i högre grad än andra barn riskerar att utsättas för våld och övergrepp. Tyvärr visar forskningen också att många professionella saknar kunskap om barn med funktionsnedsättningars speciella behov och ökade utsatthet för våld och andra övergrepp.Utifrån fiktiva fall avseende två barn med funktionsnedsättningar som lever i familjer med social problematik har socialsekreterare och LSS-handläggare i åtta kommuner diskuterat hinder och förutsättningar för samverkan. Får barnen i dessa vinjetter den hjälp och det stöd de behöver? Var hamnar barnen i utredningsprocesserna?Rapporten ringar in ett antal utvecklingsområden och dilemman. I rapporten framkommer också några lösningar och goda exempel.Rapporten avslutas med ett arbetsmaterial med korta sammanfattningar och diskussionsfrågor som kan användas i personalgrupper för att utveckla den egna verksamheten.
  •  
4.
  •  
5.
  • Engwall, Kristina, et al. (författare)
  • Children with disabilities in Swedish child welfare – a differentiating and disabling practice : [Barn med funktionsnedsättning i svensk social barnavård – en särskiljande och funktionshindrande praktik]
  • 2019
  • Ingår i: European Journal of Social Work. - : Informa UK Limited. - 1369-1457 .- 1468-2664. ; 22:6, s. 1025-1037
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Research shows that children with disabilities are victims of violence and abuse to a higher extent than other children and thus need support from social services. In Sweden, cooperation between two different social services units is required to support children with disabilities in socially vulnerable families. In this study, we have examined the intersection between children and disability in a Swedish social services context from the perspective of childhood studies and disability studies. The reasoning of the two units including the child perspective emerged during focus group interviews based on two vignettes. The results show two different rationalities, which has consequences for the disabled child. In spite of a social policy where the ‘best interests of the child’ are meant to prevail and disabilities are meant to be interpreted as barriers in society, children with disabilities seem to be reduced to individuals who are lacking in ability and competency and who are profoundly victimised by power structures that favour the adult perspective in social services.
  •  
6.
  • Engwall, Kristina, et al. (författare)
  • Children with disabilities in Swedish child welfare – a differentiating and disabling practice
  • 2019
  • Ingår i: European Journal of Social Work. - : Informa UK Limited. - 1369-1457 .- 1468-2664. ; 22:6, s. 1025-1037
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Research shows that children with disabilities are victims of violence and abuse to a higher extent than other children and thus need support from social services. In Sweden, cooperation between two different social services units is required to support children with disabilities in socially vulnerable families. In this study, we have examined the intersection between children and disability in a Swedish social services context from the perspective of childhood studies and disability studies. The reasoning of the two units including the child perspective emerged during focus group interviews based on two vignettes. The results show two different rationalities, which has consequences for the disabled child. In spite of a social policy where the ‘best interests of the child’ are meant to prevail and disabilities are meant to be interpreted as barriers in society, children with disabilities seem to be reduced to individuals who are lacking in ability and competency and who are profoundly victimised by power structures that favour the adult perspective in social services.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-6 av 6

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy