SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Edwardsson Eva) "

Search: WFRF:(Edwardsson Eva)

  • Result 1-10 of 19
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Edwardsson, Eva, 1964- (author)
  • Domstolsprövning av förvaltningsbesluts lämplighet
  • 2009
  • In: Regeringsrätten 100 år. - Uppsala : Iustus förlag. - 9789176787380 ; , s. 97-105
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Swedish administrative courts as the main rule perform a full review of administrative authorities' decisions. In other European countries, courts normally perform only a legality review. The author discusses why this is so and evaluates arguments pro et contra a reform.
  •  
3.
  • Edwardsson, Eva, 1964- (author)
  • Domstolsprövning av marknadsrelaterad lagstiftning : Underlagsrapport till Konkurrensverkets rapport Åtgärder för bättre konkurrens
  • 2009
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Domstolsprövningen av marknadsrelaterade mål är i Sverige uppdelad på samtliga tre domstolsslag: allmän domstol, allmän förvaltningsdomstol och specialdomstolen Marknadsdomstolen. Skälet till den fragmentiserade ordningen ligger främst i de val som träffades av lagstiftaren i början av 1950-talet. Förutsättningarna har idag ändrats. En mer enhetlig instansordning förespråkas tillsammans med en övergång från en generell lämplighetsprövning av myndighetsbeslut till en laglighetsprövning.
  •  
4.
  • Edwardsson, Eva, 1964- (author)
  • EU-rätten och juristutbildningen
  • 2008
  • In: Europarättslig tidskrift. - 1403-8722 .- 2002-3561. ; Jubileumsnummer 2008, s. 21-34
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • I artikeln diskuteras om den europarättsliga eller EG/EU-rättsliga utbildningen inom ramen för juristprogrammet i Sverige är tillräckligt effektiv. I artikeln redovisas en undersökning om den ungefärliga omfattningen, räknat i högskolepoäng, av EU-rättsliga moment på utbildningarna i Örebro, Umeå, Göteborg, Stockholm, Lund och Uppsala. I artikeln argumenterar författaren för att alla jurister måste behärska EU-rätt lika väl som svensk rätt efter genomgången grundutbildning, men att så inte är fallet idag.
  •  
5.
  •  
6.
  • Edwardsson, Eva, et al. (author)
  • European Legal Method in Denmark and Sweden Using Social Science Theory and Methodology to Describe the Implementation of EU Law
  • 2013
  • In: European Law Journal. - : Wiley. - 1351-5993 .- 1468-0386. ; 19:3, s. 364-381
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article presents data from a study in which national bureaucrats working in the fieldsof taxation and food law in Sweden and Denmark are asked which legal sources and methods ofinterpretation they use when implementing EU law. The purpose is to contribute to the discussion about European legal method by using social science methodology. National agencies and authorities in the fields of taxation and food law face a multilayered' or multiprincipal' reality in which there is room for policy choices. The answers given by the interviewees speak of a plurality of legalsources, a situation where bureaucrats are becoming reluctant lawmakers instructing others on howEU law is to be applied and where bureaucrats find it necessary to found their decisions on what colleagues within the authority or from other Member States have said about how EU law should be applied.
  •  
7.
  • Edwardsson, Eva (author)
  • Fri rörlighet för välfärd : Rättsutvecklingen gällande den fria rörligheten för sjukvårdstjänster
  • 2007
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Enligt EG-rätten skall det råda fri rörlighet för tjänster. Sjuk- och hälsovård är sådana tjänster som omfattas av den fria rörligheten. Om allmän sjukvård i Sverige tidigare har uppfattats mer som en skyldighet för landstingen, har EG-rätten medfört att möjligheten att under vissa förutsättningar få vård i andra EU-länder utgör en rättighet för dem som är bosatta i Sverige.Rättsläget i EG-rätten är idag ganska klart. I fråga om sjukvård eller tand-vård som tillhandahålls utanför sjukhus kan en person som är bosatt i Sverige välja om den vill att vården skall utföras i Sverige eller i ett annat EU- eller EES-land. Förutsättningen är att det rör sig om vård som ges av den allmänna sjukvården i Sverige. Svenska myndigheter får ersätta utländska vårdgivare och patienten betalar endast sådana kostnader som den skulle ha betalat i Sve-rige.För vård på sjukhus har EG-domstolen godkänt att patienter får resa utom-lands för vård endast efter tillstånd från den egna staten eller försäkringskassa. Sådana tillstånd måste dock beviljas om patienten inte kan få vården eller minst lika effektiv vård i tid i den egna medlemsstaten. Sverige har ännu inte infört ett förhandstillståndssystem, men det finns planer på detta. När ett så-dant system införs, ökar myndigheternas möjligheter att avslå begäran om att få vård utomlands. Därmed begränsas svenska patienters möjligheter att söka sig till andra EU-länder. Samtidigt begränsas ovissheten om ersättning kom-mer att medges eller inte. De ekonomiska transaktionerna kring vården utom-lands behöver inte längre skötas av de enskilda patienter som får tillstånd.I den mån vårdens kringkostnader, som kostnad för resa, logi, att patienten behöver stöd av en medföljande etc. ersätts vid vårdresor inom Sverige, gäller i princip att sådana kostnader också skall ersättas när patienten reser utom-lands. Det skall råda likabehandling mellan patienter som får vård inom Sveri-ge och svenska patienter som får vård i andra EU-länder.EG-rätten innebär ett förändringstryck på svensk sjukvård. Vård skall i EU-länderna ges efter behov och inte efter betalningsförmåga. För att alla skall kunna få vård efter behov krävs någon form av kollektiv finansiering. I och med att EG-rätten gör det möjligt för enskilda patienter att ta med sig skatte-pengar utomlands utan att själva behöva betala annat än svenska patientavgif-ter, uppstår ett finansiellt utflöde. Om väldigt många patienter gör bruk av den fria rörligheten, skulle det kunna leda till dåliga finanser för sjukvården. Erfa-renheterna visar att det trots allt är ganska få patienter som verkligen söker vård utomlands. Den svenska sjukvården kan också möta ett eventuellt pati-entutflöde genom att erbjuda effektiv vård i tid i Sverige och förbättra vårdens tillgänglighet.Sammantaget kan inte rättsutvecklingen inom EU sägas utgöra ett hot mot den europeiska sociala modellen.
  •  
8.
  • Edwardsson, Eva, 1964- (author)
  • Judicial Review in Economic Regulation and Competition Law in Sweden
  • 2009. - 1
  • In: National Courts and the Standard of Review in Competition Law and Economic Regulation. - Groningen : Europa Law Publishing. - 9789089520012 ; , s. 227-239
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • The article analyses the interaction - or the lack of interaction - between EU Law and judicial review in Sweden, especially in the area of the standard of review in competition law and economic regulation law.
  •  
9.
  •  
10.
  • Edwardsson, Eva (author)
  • Konkurrenslagen och konkurrensbegränsande offentliga regleringar
  • 2003
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The dissertation addresses the problem of how conflicts between the Swedish Competition Act (SFS 1993:20) and anti-competitive state regulations are to be solved. The study focuses on the legal situation in Sweden after 1993, when a new competition law was enacted and after the Swedish Membership of the European Union 1995. A comparative survey of how similar conflicts are solved in American Law, EU Law and Danish Law is made.The rationale behind the reform of the competition legislation in Sweden was the consideration that competition did not work well enough on Swedish markets. One important reason for this was thought to be the existence of regulations with a negative impact on competition. The solution of the problem was thought to reside in the adjustment of the Swedish competition legislation to the rules of the European Community (EC). After this substantial legal reform, a change in how anti-competitive regulations are dealt with could be expected. This study shows, however, that there has been practically no change at all.When conflicts between the Competition Act and anti-competitive regulations do occur, the Swedish Competition Authority evaluates the applicability of the regulation to see if a conflict really is at hand. In this legal process it is suggested that the regulation and not the Competition Act should be interpreted narrowly. This study shows that such a restrictive approach can be justified when taking the relevant sources of law into account. In cases where a disturbance to competition is the direct and necessary consequence of a clear regulation – with due considerations to EC Law – the regulation prevails. When these conditions are not at hand, it can be justified to give priority to the Competition Act.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 19

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view