SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Ginner Thomas Dr.) "

Sökning: WFRF:(Ginner Thomas Dr.)

  • Resultat 1-2 av 2
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Klasander, Claes (författare)
  • Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter
  • 2010
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan.Den övergripande frågeställningen är: Hur har skolan hanterat den  didaktiska uppgiften att utveckla ett undervimingsområde om tekniska system?Avhandlingen är en monografi som bygger på delstudier av tre arenor  med relevans för skolan. De tre arenorna omfattar huvudsakligen nationella styrdokument, läromedel respektive lärares arbete.Resultaten pekar bland annat på att tekniska system successivt  förstärkts som undervisningsinnehåll i styrdokument och läromedel sedan slutet på 1970-talet. Denna förändring har skett parallellt med att teknikämnets beskrivning förändrats i grundskolan. I öäverenstämmelse med modern teknikfilosofi har teknik i skolsammanhang i allt högre grad kommit att framställas som en egen kunskapskultur och inte som en del av naturvetenskaperna. Detta har varit förutsättningar för att tekniska system har kunnat etableras som innehåll. Diskursen talet om tekniska rys/em har dock skiftat i karaktär över tiden.Gemensamt för de tre arenorna är att två hegemoniska diskurser har hämmat introduktionen av tekniska system. För det första teknikundervisningens egen fascination för enkla artefakter och, för det andra, en dominant naturvetenskaplig diskurs. Härmed fokuseras undervisningen på systemens komponenter, snarare än mot systemnivån. Så tenderar t.ex. undervisning om energisystem att handla om energiomvandlingar eller kemiska reaktioner, istället för systemens uppbyggnad, funktioner, eller dess relationer till människor och samhälle.Avhandlingen visar även att tekniska system framställs som faktiskt existerande och inte som mentala konstruktioner vars gränser måste bestämmas. Produktions- och transportsystem ges framträdande positioner i teknikinnehållet. Tekniska system belyses snarare som något som påverkar omgivningen, än att de är möjliga att påverka. Överlag finns en brist på systembegrepp. Dock har styr- och reglerteknik nått en viss position. 1 avhandlingen visas även hur människans roll relativt systemen tas upp och, i samband med detta, hur ett etiskt och politiskt tema vuxit fram inom arenornas teknikdiskurs. Temat har medborgerliga förtecken och tar sina motiv från en strävan mot en hållbar utveckling. Utifrån en teknikhistorisk emfas används argument för att eleverna bör studera tekniska systems framväxt och förändring.
  •  
2.
  • Pripp, Anette (författare)
  • Välja teknik? : Ungdomars röster om valet till gymnasiets teknikprogram
  • 2016
  • Licentiatavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Gymnasievalet är ett viktigt beslut i ungdomars liv. Den här avhandlingen handlar om ungdomars gymnasieval till teknikprogrammet och om hur de beskriver sina skäl till och omständigheter kring att deras val föll på det programmet. Studiens fokus har varit riktat mot vilka motiv som ungdomar framhåller som viktiga för sitt val. En central fråga har rört deras intresse för teknik och huruvida detta har haft för betydelse för deras val.Datainsamlingsmetoden som använts har varit semi-strukturerade intervjuer. Materialet omfattar tjugo intervjuer med ungdomar som studerar på teknikprogrammet vid två gymnasieskolor i Mellansverige. I analysen av intervjuerna har tematisk analys använts. Fokus i analysen är de beskrivningskategorier som representerar de övergripande teman som framkommit vid intervjuerna, det vill säga ungdomarnas egna röster.Studiens resultat baseras på ungdomarnas beskrivningar och visar att ungdomars gymnasieval är ett självständigt val men förknippat med osäkerhet där familjen har störst påverkan på ungdomarnas gymnasieval. Ett annat resultat är att personligt intresse för teknik i allmänhet och datorspel i synnerhet har betydelse för gymnasievalet liksom att valet av ett teknikprogram har samband med dess inriktningar och profiler, dvs. att programmets lokala inriktningar avgjorde det slutliga beslutet. Studien visar också att ungdomarna gjorde taktiska val, dels genom att välja bort ämnen som ansågs svåra att få höga betyg i, dels genom att välja teknikprogrammet som de bedömde var mindre studiekrävande än andra program som t.ex. det naturvetenskapliga.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-2 av 2

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy