SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Isaksson Helena 1978 ) "

Sökning: WFRF:(Isaksson Helena 1978 )

  • Resultat 1-10 av 20
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Sachse, D., et al. (författare)
  • The Accu-Chek Mobile blood glucose monitoring system used under controlled conditions meets ISO 15197 standards in the hands of diabetes patients
  • 2012
  • Ingår i: Scandinavian Journal of Clinical & Laboratory Investigation. - London, United Kingdom : Informa UK Limited. - 0036-5513 .- 1502-7686. ; 72:5, s. 374-379
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Background. Self-monitoring of blood glucose is a cornerstone of diabetes management. The aim of this study was to evaluate the analytical quality and the ease of use of the Accu-Chek Mobile, a new glucose monitoring system designed for capillary blood testing by diabetic patients. Materials and methods. The performance of the Accu-Chek Mobile was evaluated both in the hands of a scientist and of diabetes patients. The designated comparative method was a hexokinase-based laboratory method (Architect ci8200). Diabetics (N = 88) with previous experience of self-testing were recruited for the study. Patient samples, containing glucose in concentrations mainly between similar to 4 and similar to 20 mmol/L, were analyzed in duplicates both on the Accu-Chek Mobile and with the comparative method. The patients answered a questionnaire about the ease of use of the meter. Results. The meter yields reproducible readings, with an imprecision CV <5% as required by the American Diabetes Association (ADA). Of the glucose concentrations obtained by both the scientist and the patients, more than 95% of the individual results were within +/- 20% of the comparative method, meeting the ISO 15197 accuracy goal, but not the stricter +/- 10% ADA goal. Conclusion. Accu-Chek Mobile is a user-friendly glucometer that in a normo- and hyperglycemic range fulfils the ISO 15197 accuracy requirement, also in the hands of diabetes patients.
  •  
2.
  • Eriksson, Helena, 1978-, et al. (författare)
  • Education and Career Choices : How the School Can Support Young People to Develop Knowledge and Decision-making Skills
  • 2018
  • Ingår i: Universal Journal of Educational Research. - Alhambra, CA : Horizon Research Publishing. - 2332-3205 .- 2332-3213. ; 6:9, s. 1900-1908
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Contemporary society is characterized by rapid changes in the labor market, increased flow of information, and more opportunities to make choices in relation to education and career. Previous research has demonstrated how many young people in school don't think they get the support they need to make such choices. The overall aim of this article is to contribute to more in-depth knowledge of what kind of support and knowledge young adults describe as important in order to be able to make informed choices. This knowledge might help school to better support young people in acquiring the knowledge, skills, and attitudes in relation to their education and career choices. The article is based on interviews with 25-year-old men and women. 23 interviews were conducted. In sum, the analysis indicates that guidance activities that aims to contribute to knowledge about the labor market, programs and courses and requirements for different education programs would probably be perceived as more fruitful by the young adults if they are organized in a combination of different levels, i.e. both as group activities (exhibitions, general information/discussion) and individual activities (personal information/discussion). Further, the authors demonstrate that roles and expectations between pupils, teachers and guidance counselors should be discussed and clarified.
  •  
3.
  •  
4.
  • Eriksson, Helena, 1978-, et al. (författare)
  • Strategier för höjd utbildningsnivå : Slutrapport från en studie i Falkenbergs kommun
  • 2014
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med studien är att undersöka och förstå den bristande utbildningsbenägenheten i Falkenbergs kommun utifrån de ungas perspektiv. Studiens frågeställningar är:– Hur definierar unga ett ”framgångsrikt” liv och vilka vägar har de för att nå dit?– Vad har unga för attityd till högre utbildning?– Vilken betydelse har omgivningen (hem, skola, arbetsmarknad) för de ungas utbildnings- och framtidsval?För att fånga studiens syfte så allsidigt som möjlig valdes ett upplägg med fyra delstudier där ett flertal olika aktörer fick möjlighet komma till tals, så som unga, skolpersonal, arbetsförmedlare och företrädare för arbetslivet. Den första delstudien består av en enkätstudie bland unga i tre åldersgrupper; grundskoleelever i årskurs nio, gymnasieelever i avgångsklasserna på tredje året och 25-åringar. I den andra delstudien fördjupas resultaten från enkätstudierna bland unga genom intervjuer med ett flertal 25-åringar med anknytning till Falkenbergs kommun. Den tredje delstudien består av intervjuer med föräldrar tillsammans med sina barn samt med lärare och studie- och yrkesvägledare. Den fjärde delstudien består av en enkätstudie bland företrädare från det privata och kommunala näringslivet i Falkenbergs kommun samt intervjuer med arbetsförmedlare.Resultatet av studien visar att den dominerande synen på högre utbildning i Falkenberg är att det är ett medel för att få ett arbete, även om det också i viss utsträckning framkommer perspektiv på högre utbildning som något som leder till personlig utveckling och mer kunskap. Det senare perspektivet står främst de unga som studerar eller har studerat på högskola eller universitet för. Den sammantagna bilden som ges av de unga, lärare, studie- och yrkesvägledare, arbetsförmedlare och näringslivet, är att Falkenberg är en kommun där högre utbildning inte värderas så högt och att Falkenberg inte är en kommun där högre utbildning är särskilt betydelsefullt. Högre utbildning ses inte av unga i Falkenberg som så betydelsefullt för att skapa sig vad man själv anser vara ett bra och framgångsrikt liv. De unga värderar främst fritid, vänner och trygghet i form av till exempel arbete med stabil inkomst för ett gott liv. Detta förefaller vara möjligt att uppnå utan högre utbildning för dem som bor i Falkenberg. Särskilt gäller detta för männen, vilka prioriterar att bygga upp ett kontaktnät för att erhålla ett arbete i Falkenberg. Denna strategi är gångbar då den del av näringslivet som inte värderar högre utbildning bland sin personal tenderar att rekrytera män i sitt eget kontaktnät. Kvinnor däremot ser i högre utsträckning vikten av att vidareutbilda sig, men har då svårt att se möjlighet till karriär i Falkenberg.Studien visar, liksom tidigare forskning, att socioekonomiska faktorer och kön påverkar motivation och benägenheten att studera vidare på högskola eller universitet. De unga som har föräldrar som har högre utbildning är mer benägna att själva studera på högskola eller universitet och flickor/kvinnor studerar i högre utsträckning på högskola eller universitet än pojkar/män. Utöver dessa faktorer har anknytning till Falkenberg en betydelse för de ungas motivation och utbildningsval. Har man minst en förälder som är född utanför Falkenberg ökar motivationen att studera vidare. De som är motiverade till högre studier vill i stor utsträckning flytta från Falkenberg och de (25-åringar) som har flyttat från Falkenberg har högre utbildningsnivå än de som bor i Falkenberg.Studien visar att unga som är engagerade i sina studier i grund- och gymnasieskolan ofta också uppger att de är motiverade till högre studier. De sammantagna resultaten synliggör att stödet från vuxna, speciellt föräldrar och lärare, i de ungas studier har avgörande betydelse för deras engagemang i studierna. Föräldrar med högre utbildning stöttar oftare sina barn i deras skolarbete än föräldrar utan sådan utbildning. Om föräldrarna inte har tillräckliga kunskaper för att stötta sina barn blir stödet från vuxna i skolan avgörande för deras studiemotivation. Resultaten visar att flickor inte är lika beroende av stödet i hemmet eftersom de i högre utsträckning än pojkarna svarar att de får stöd av lärare. Det framgår att lärarna känner till att flickorna få mer stöd men upplever en avsaknad av strategier för stötta pojkar att bli mer engagerade i sina studier.Studien visar att en övervägande majoritet av grundskole- och gymnasieeleverna är osäkra på sitt val av framtida utbildning och yrke. Valet att studera på högskola eller universitet görs många gånger redan vid valet av gymnasieprogram, även om det i vissa fall har gjorts senare. Många unga uttrycker en påtaglig avsaknad av stöd från omgivningen, i synnerhet från vuxna i skolan, när det gäller val av yrke och utbildning. Lärarna och studie- och yrkesvägledarna beskriver hur de bör vara aktiva i förhållande till att få eleverna att tänka på framtiden samtidigt som de anser att de ska vara passiva i förhållande till att påverka och styra eleverna, exempelvis till att gå vidare till högre studier. Lärarna uppger att frågor som rör framtidsval berörs utanför ordinarie undervisning eftersom de inte anser att de har stöd i det styrande regelverket för att ta upp frågan om framtiden (inkluderat högre studier) inom ramen för undervisningen. De beskriver att det saknas strategier kring att belysa frågor som rör arbetsliv och högre studier. Samtidigt framhåller studie- och yrkesvägledarna att de saknar strategier för att möta dagens unga som de beskriver som okunniga om arbetsliv och utbildning och därmed allt för omogna för att göra några framtidsval. Sammanfattningsvis åläggs de unga ett stort eget ansvar för sina utbildnings- och framtidsval parallellt med att vuxenvärlden saknar strategier för att öka unga kunskaper om deras framtida möjligheter och abdikerar på grund av sin rädsla för att påverka.
  •  
5.
  • Eriksson, Helena, 1978-, et al. (författare)
  • Teachers' guiding role - On the tension between reflexivity and reproduction
  • 2022
  • Ingår i: International Journal of Educational Research Open. - Oxford : Elsevier. - 2666-3740. ; 3
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • In Sweden, study and career guidance is the responsibility of the whole school, which also includes teachers. However, research concerning the role of teachers in study and career guidance is limited if one compares it with the existing research on the role and work of study and career counselors. The overall aim of this article is to provide a deeper understanding of how teachers in a Swedish municipality view their role in guiding students in their future study and career choices. The results show that teachers believe that they must be neutral, objective, and not influence students in their life choices even though they are at the same time aware that not all students have (equal) opportunities to be reflexive and to make choices that are independent of class affiliation. This indicates that teachers have limited possibilities to support their students and to equalize class reproduction in society. © 2022 The Author(s) 
  •  
6.
  • Eriksson, Helena, 1978-, et al. (författare)
  • Technology and trust : Social and technical innovation in elderly care
  • 2013
  • Ingår i: Abstracts EGI2013. ; , s. 17-18
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • A demographic change is occurring in many areas of the world. The elderly population share has been increasing for the last decades and estimations predict that this group will be large in proportion to the number of economically active younger people. This change will bring exponentially increasing costs of health care. Technical developments could be one way to meet these new challenges. In a recent study called “Safe at night” the aim was to investigate whether a technical solution based can be used to supplement the home care work, with focus on the nightly visits of the elderly. The study raises questions regarding technical issues as well as actors (users, relatives and staffs) perspective on the methods. Researchers from both social and technical disciplines were involved in the study. In this paper, we highlight the importance of scientists from different disciplines participating in the study, as well as municipalities and industry. We show in particular the knowledge gained from a technical perspective and from a social science perspective and how and why these perspectives together constitute the necessary components to create innovation regarding elderly care and issues related to technology and trust.
  •  
7.
  •  
8.
  • Eriksson, Helena, 1978-, et al. (författare)
  • Young people, higher education and choice : The lack of support from guidance counsellors and teachers
  • 2014
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • In a changing and complex world, young people are expected to make decisions and choices regarding their education and future. The purpose of this paper is to illustrate how guidance counsellors and teachers view their role in supporting students in these choices, and how young people regard the support they receive and have received during their years in school. The empirical data used in this paper is part of a larger study conducted in a municipality in Sweden. Interviews with teachers, guidance counsellors and young adults who live in or grew up in the municipality are presented and analysed in the paper. The empirical data also consists of surveys with students in their ninth year as well as students in their last year at school. The analysis is based on Pierre Bourdieu’s theory of field, capital and habitus. The analysis shows that there are differences in how the professionals and the young people view the support regarding education and the future. Young people feel that they have received little support from the school and want more guidance/help from teachers and guidance counsellors regarding their educational choices and their future. From the professionals’ side, there is an explicit fear of influencing the young and therefore they take a more passive approach. How to understand this fear and its consequences from a gender and class perspective is discussed in the conclusion of the paper.
  •  
9.
  • Farkas, Sanja A., 1983-, et al. (författare)
  • Epigenetic alterations in folate transport genes in placental tissue from fetuses with neural tube defects and in leukocytes from subjects with hyperhomocysteinemia
  • 2013
  • Ingår i: Epigenetics. - : Informa UK Limited. - 1559-2294 .- 1559-2308. ; 8:3, s. 303-316
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • The objectives of this study were to identify tissue-specific differentially methylated regions (T-DMR's) in the folate transport genes in placental tissue compared with leukocytes, and from placental tissues obtained from normal infants or with neural tube defects (NTDs). Using pyrosequencing, we developed methylation assays for the CpG islands (CGIs) and the CGI shore regions of the folate receptor a (FOLR1), proton-coupled folate transporter (PCFT) and reduced folate carrier 1 (RFC1) genes. The T-DMRs differed in location for each gene and the difference in methylation ranged between 2 and 54%. A higher T-DMR methylated fraction was associated with a lower mRNA level of the FOLR1 and RFC1 genes. Methylation fractions differed according to RFC1 80G > A genotype in the NTD cases and in leukocytes from subjects with high total plasma homocysteine (tHcy). There were no differences in methylated fraction of folate transporter genes between NTD cases and controls. We suggest that T-DMRs participate in the regulation of expression of the FOLR1 and RFC1 genes, that the RFC1 80G > A polymorphism exerts a gene-nutrition interaction on DNA methylation in the RFC1 gene, and that this interaction appears to be most prominent in NTD-affected births and in subjects with high tHcy concentrations.
  •  
10.
  • Gustafsson, Dan, et al. (författare)
  • Tissue zinc levels in a child with hypercalprotectinaemia and hyperzincaemia : a case report and a review of the literature
  • 2012
  • Ingår i: Scandinavian Journal of Clinical and Laboratory Investigation. - London, United Kingdom : Informa Healthcare. - 0036-5513 .- 1502-7686. ; 72:1, s. 34-38
  • Forskningsöversikt (refereegranskat)abstract
    • Background: A girl suffering from a rare syndrome of unknown aetiology, termed hypercalprotectinaemia, was evaluated for tissue zinc status, because calprotectin is a protein which chelates Zn at multiple binding-sites, which might have affected the distribution of Zn in her body.Methods: Measurement of serum, urine, hair and nail zinc (Zn) concentration, complemented with measurement of total Zn in ultrafiltrates of plasma.Results: Her serum Zn concentration was 105-133 mu mol/L. Zn levels in her hair (102 mu g/g), nail (90 mu g/g) and urine (3-12 mu mol/L; 20-80 mu g/dL) were all at the lower end of the reference intervals described in the sparse literature. Zn concentrations in ultrafiltrates of plasma were below the detection limit (<100 nmol/L). Thus, the elevated serum Zn did not translate into a similarly increased level of Zn in any of the tissues tested, nor in free Zn concentrations. Instead it appeared to be a result of Zn being chelated to binder proteins, most probably calprotectin.Conclusion: Her grossly elevated serum calprotectin concentration is probably able to raise circulating total Zn concentrations without raising ionized concentrations, but this Zn remains confined to the circulating blood as well as to excreted body fluids, particularly faeces.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 20
Typ av publikation
tidskriftsartikel (8)
konferensbidrag (6)
rapport (4)
doktorsavhandling (1)
forskningsöversikt (1)
Typ av innehåll
refereegranskat (13)
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (7)
Författare/redaktör
Isaksson, Anna, 1980 ... (11)
Eriksson, Helena, 19 ... (11)
Högdin, Sara, 1972- (8)
Isaksson, Helena S., ... (8)
Urbas, Anders, 1977- (5)
Nilsson, Torbjörn, K ... (4)
visa fler...
Farkas, Sanja A., 19 ... (3)
Helenius, Gisela, 19 ... (2)
Sorbe, Bengt, 1947- (2)
Gustafsson, Dan (2)
Jonsson, M (1)
Björck, Martin (1)
Wanhainen, Anders (1)
Green, Anna, 1973- (1)
Qvick, Alvida, 1990- (1)
Finnell, Richard H (1)
Andersson, Lina (1)
Wågsäter, Dick, Prof ... (1)
Lundström, Jens, 198 ... (1)
Ravn, Hans (1)
Mattsson, Niklas, 19 ... (1)
Lindqvist, Carl Mårt ... (1)
Ivarsson, A (1)
Nilsson, Torbjörn, P ... (1)
Sorbe, Bengt (1)
Breimer, Lars H (1)
Levéen, Per (1)
Johansson, C. B. (1)
Böttiger, Anna K., 1 ... (1)
Muller, Patrick (1)
Fredriksson, Johan (1)
Ren, Aiguo (1)
Nilsson, Torbjorn K. (1)
Holmgren, Benjamin (1)
Bolstad, N. (1)
Wulff, Åsa, 1986- (1)
Isaksson, Helena, 19 ... (1)
Hammarsten, Ola, pro ... (1)
Isaksson, H. S. (1)
Koskela, Anita, 1979 ... (1)
Jakobsen, Ingrid (1)
Thankaswamy, Subazin ... (1)
Keikkala, Elina (1)
Sachse, D. (1)
Delezuch, W. (1)
Hagve, M. (1)
Hardang, I. M. M. (1)
Lehto, L. (1)
Ranta, J. K. (1)
Stavelin, A. (1)
visa färre...
Lärosäte
Högskolan i Halmstad (11)
Örebro universitet (9)
Umeå universitet (4)
Göteborgs universitet (1)
Uppsala universitet (1)
Språk
Engelska (16)
Svenska (4)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (11)
Medicin och hälsovetenskap (9)
Teknik (2)
Naturvetenskap (1)
Humaniora (1)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy