SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Lagerström Cecilia professor) "

Sökning: WFRF:(Lagerström Cecilia professor)

  • Resultat 1-2 av 2
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Parsberg, Cecilia, 1963- (författare)
  • Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige? : en undersökning av tiggandets och givandets bilder 2011 till 2016
  • 2016
  • Konstnärligt arbete (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Mitt första möte med en tiggande föranledde mig att under fem år undersöka den nya situationen för tiggeriet och giveriet i Sverige. Förutsättningen är att vardagliga handlingar och reaktioner gentemot en annan människa kan synliggöras estetiskt med en etisk klangbotten. Min undersökning utspelar sig i första hand i gaturummet och i medierna. Det är hela tiden bilderna som är utgångspunkten för resonemangen och de gestaltande verken. Bilder som både separerar och länkar samman kroppar. Vilka bilder är i spel i tiggeriets och giveriets sociala koreografi? Hur kan bilder i detta sammanhang aktiveras på nya sätt? Hur kan nya genereras? Tiggandet är en uppmaning till social interaktion, och vare sig givaren socialt interagerar eller inte med den tiggande människan på gatan så involveras givaren i det europeiska samfundets asymmetriska värdesystem. I min första gestaltning anlitas en professionell marknadsundersökare för att ta reda på hur en tiggare i Sverige skulle kunna göra för att bli framgångsrik. Det blir en film som jag sedan visar mittemot en film där tiggande pratar om hur givare ger. Ur detta verk följer så en rad gestaltningar och en interdisciplinär teoretisk diskussion med bland andra Judith Butler, Sara Ahmed och Hannah Arendt, samt med en rad konstnärers arbeten, kring hur bilder – och kroppsliga handlingar – är kopplade till samhällsbilden och samhällskroppen? Körernas uppställning i gestaltningen Tiggandets kör och Givandets kör anger ett utrymme för social interaktion och demonstrerar därmed en annan ordning som kräver andra insatser, i språk, rörelse och attityd gentemot varandra. Det är en social koreografi: när körerna tränade och sjöng tillsammans uppstod en politisk form. Min förhoppning är att estetiskt synliggöra ett politiskt handlingsutrymme mellan tiggandet och givandet som kan utnyttjas för fortsatta etiska förhandlingar, och nya gestaltningar. 
  •  
2.
  • Friberg, Ulf, 1962- (författare)
  • Den kapitalistiska skådespelaren : Aktör eller leverantör?
  • 2014
  • Konstnärligt arbete (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The dissertation revolves around an actor’s craft as a changing craft. Theatre workers– like many other professions in Sweden – have experienced major changes in thelabour market during a relatively short period of time. In what way has capitalisticideology changed society over the last 25 years, and in what way has this affected theactor’s craft, and what impact has been experienced? What strategies can the field ofthe theatre, in general, and the actors, in particular, use to create space for the developmentof the craft of acting in a new era?The different parts of the dissertation attack the questions mentioned above from anumber of different angles. References from other disciplines such as philosophy, thehistory of ideas and sociology, which are placed in dialogue with the theatre in thisdissertation project, are all-important.In the first part of the dissertation, the author positions the research and himselfand also presents the methods used and the theories from other disciplines throughwhich he discusses the issues to be addressed.The next section discusses leadership and organisation through the 1990’s until today.The economic crises that affected Sweden during this time not only producedfairly extensive changes for publicly funded theatres but also brought about a changingbalance of power in theatres.Theatrical craft is discussed in the next section, where the main questions addressedare: In what way do changes in power relations affect the actor’s craft? What is theactor’s craft and who is really portraying the role? Actors in fact need what the authorwould like to call “informal power” in relation to their craft; however, this informalspace, the author argues, has been cut back.The fourth act in this dissertation consists of the text of a play, which adopts a freerand more associative approach to the issues discussed, and, as part of the discussion,is staged in a publicly funded theatre in connection with the actual public defence ofthe dissertation.The Epilogue carries and drives issues towards a changing future – if this futureexists.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-2 av 2

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy