SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Sternö Linda 1976) "

Sökning: WFRF:(Sternö Linda 1976)

  • Resultat 1-10 av 111
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Kameran, skolan och samhällsutvecklingen
  • 2014
  • Ingår i: Almedalsveckan 2014.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Går våra barn ut grundskolan som BILD-analfabeter? Hur kan skolan ta tillvara den digitala teknikens fulla potential som en pedagogisk möjlighet? Med kameran som verktyg visar Akademin Valand hur vi hittar elevernas lust att lära och samtidigt erövrar ett analytiskt förhållningssätt.
  •  
2.
  • Danielson, Axel, 1976, et al. (författare)
  • Visuell praktik på GIFF 2015
  • 2015
  • Ingår i: www.giff.se www.sfi.se/tillgangligbio www.biografcentralen.se, http://akademinvaland.gu.se/aktuellt/giff-2015.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Den 30 januari anordnade Akademin Valand, Svenska Filminstitutet och Biografcentralen ett seminarium om kameran och bildens roll i samhällsutvecklingen, i samband med Göteborg Film Festival 2015. Ta del av presentationerna och samtalen via filmerna nedan! http://akademinvaland.gu.se/aktuellt/giff-2015
  •  
3.
  • Östlund, Ruben, 1974, et al. (författare)
  • You talkin' to me - om filmens roll i samhället : Kamerans och bildens plats i skolan och samhället – en demokratifråga
  • 2015
  • Ingår i: 29 juni kl 13:00-17:00, Bio Roxy, Adelsgatan 39, Visby.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • YOU TALKIN' TO ME? - om filmens roll i samhället Akademin Valand i samarbete med Svenska Filminstitutet och Kultur i väst bjuder in till en diskussion om filmens roll i samhället och kamerans betydelse för samhällsutvecklingen. Bild-, media- och informationskunnighet är en demokratifråga men kameran och bilden har ingen avgörande plats i skolan. Nu har regeringen lovat att ändra på detta. Hur ska Kulturskolan utveckla pedagogiken kring kameran och bilden? Medverkande: Ruben Östlund, regissör/professor Plattform produktion Kalle Boman producent/professor, Klara Björk producent/enhetschef Akademin Valand, Linda Sternö filmare/lektor Akademin Valand, Axel Danielson filmare/adjunkt Akademin Valand, Pia-Marie Wehrling filmkonsulent Kultur i Väst, Lisa Wacklin Tillgänglig Bio Svenska Filminstitutet, Ulf Dernevik, politiskt sakkunnig till kultur- och demokratiminister ALice Bah Kuhnke, Torgny Sandgren generalsekreterare Kulturskolerådet. Program: YOU TALKIN' TO ME? KAMERANS OCH BILDENS PLATS I SKOLAN OCH SAMHÄLLET – EN DEMOKRATIFRÅGA 29 juni kl 13:00-17:00, Bio Roxy, Adelsgatan 39, Visby OSA gärna till: lena.lind@akademinvaland.gu.se, innan den 26 juni kl 17:00. De bilder vi ser formar våra beteenden. Vilka konsekvenser får det, vems perspektiv styr samhället? Akademin Valand, Kultur i Väst och Svenska Filminstitutet bjuder in till en eftermiddag där vi diskuterar filmens roll i samhället och kamerans betydelse för samhällsutvecklingen och demokratin. Moderatorer: Klara Björk, producent och enhetschef för film på Akademin Valand & Axel Danielson, filmare och adjunkt på Akademin Valand 13:00-13:20 Bilder skapar beteende Ruben Östlund, regissör och professor på Akademin Valand Alla bilder vi möter påverkar vårt beteende. Vi lär oss att imitera redan från födseln. Tar vi som sysslar med bilder vårt ansvar? Vad blir konsekvensen? 13:20-13:40 Samhällsutveckling genom kamera och rörlig bild Pia-Marie Wehrling, filmkonsulent Västra Götalandsregionen, & Linda Sternö, filmare och lektor på Akademin Valand Hur arbetar vi med kameran som verktyg i olika verksamheter? Genom praktiska exempel från förskola, seniorboende, flyktingmottagning med mera visar Linda Sternö hur det kritiska tänkandet kring bilden uppstår. Pia-Marie Wehrling presenterar hur en kommun kan arbeta med kameran och den rörliga bilden som en modell för att stärka olika verksamheter, höja kompetensen hos de inblandade och få en positiv samhällsutveckling. 13:40-14:20 Samtal om kamerans och bildens plats i skolan tillsammans med Ulf Dernevik, politiskt sakkunnig till kultur och demokratiminster Alice Bah Kuhnke, Torgny Sandgren, generalsekreterare Kulturskolerådet, Linda Sternö och Pia-Marie Wehrling Media- och informationskunnighet är en demokratifråga. Att kunna tolka och kommunicera med bild är avgörande. Ändå har kameran och bilden ingen betydelsefull plats i skolan. Vår regering har lovat att ändra på detta. Hur ser de på dessa frågor – och hur ska Kulturskolan utveckla pedagogiken kring kameran och bilden? 14:20-14:45 Rutan Kalle Boman, producent och professor på Akademin Valand, presenterar projektet Rutan. 14:45-15:15 PAUS MED KAFFE OCH MACKA 15:15-15:30 Om syntolkning av film Ruben Östlund om behovet, kvaliteten och hur vi når dit. 15:30-16:00 Tillgänglig bio Lisa Wacklin, projektledare för Tillgänglig bio på Svenska Filminstitutet Vilka bilder ska visas när vi bygger ett tillgängligt kulturarv och ett inkluderande samhälle? Svenska Filminstitutet presenterar sitt arbete med att göra film tillgänglig för nya grupper i samhället och visar en syntolkad sekvens ur filmen INTERMEZZO av Gustaf Molander, med Ingrid Bergman. Filmen har digitaliserats inom ramen för Filminstitutets pågående arbete med att tillgängliggöra vårt filmarv.
  •  
4.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Att sätta barnen och kameran i centrum : Forum för scenkonst
  • 2018
  • Ingår i: Föreläsning/workshop/debatt.
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Vid två tillfällen under hösten utforskas barnkultur ur ett vuxen- och barnperspektiv. Vad är ett barn och vad är konst? Hur kan barnens delaktighet utveckla konsten? Kvällens samtal tar sin utgångspunkt i Kulturskoleklivet, ett politiskt initiativ som ska ge fler tillgång till en inkluderande kulturskola i hela Sverige. I panelen bl a Linda Sternö, lektor på Akademin Valand och initiativtagare till Barnfilmskolan. Moderator: Camilla Sarner, projektledare Kulturskoleklivet, Konstnärliga fakulteten. I samarbete med Kulturakademin.
  •  
5.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Barn filmar : Barn filmar
  • 2013
  • Ingår i: Filmrummet, Nya uttryck i filmens närvaro, Filmhuset, Stockholm, 27 nov.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • När barn greppar kameran får de direkt ett annat perspektiv. Vad händer när vi får se världen via barnens kameror? Linda Sternö och Klara Björk från Akademi Valand Film pratar om det unika utvecklingsarbetet med barnfilmsskolan.
  •  
6.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • En dag på biografen - tänk om filmpolitik
  • 2018
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Programpunkt på Almedalseveckan 2018 Vad är Filmen i Samhället i dag? Filmvisningar, samtal, diskussioner och seminarium kring ett vidgat filmbegrepp, biografen som samhällsrum och kameran som ett verktyg i samhällsutvecklingen. Kom och bidra med dina tankar och ta del av andras visioner. #tänkomfilmpolitik 13.00-15.00 Filmvisning AMATÖRER i regi av Gabriela Pichler 15.00-15.45 Kameran som verktyg och Biografen som samhällsrum - om arbetet i Hamrångebygden 16.00-16.45 En biograf nära dig? 17.00-18.00 Öppen duk - lokalproducerat dagsfärskt inspelat material
  •  
7.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Expressing migration through Art and personal histories
  • 2015
  • Ingår i: Global Week organized by Gothenburg university, the 16th of November..
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Speakers at Global Week organized by Gothenburg university, the 16th of November 2015. Speakers: Pooneh Rohi, author; Klara Björk*, lecturer and Linda Sternö*, senior lecturer, Valand academy together with project members, the Camera as tool. The exile narrative is a growing genre within literature, film, photography and expressive arts. Pooneh Rohi will read from her novel “Araben” (in Swedish). Film producers will show how cameras are used to discuss the democratic question: Who has the right to interpret someone else’s life situation?
  •  
8.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Film as research tool – how can we address socio-political and cultural exclusion?
  • 2017
  • Ingår i: Parse conference.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • To address socio-political and cultural exclusion, present in current film programmes, means also finding strategies through film education to address diversity and representation. Through the images produced in film education, we need to constructively address methods and conventions in our own field that will enable and encourage inclusive filmic strategies that confront different forms of exclusion in contemporary society. Film has been appropriated in many disciplines: anthropology (visual ethnography), medicine, social justice and human rights programmes, also in numerous fields in the social sciences where its primary use is as an instrument to document: as a technique for recording as opposed to a method of interrogation. In other words, film is principally seen as a recording device rather than as a mode and a form that is capable of determining meaning in and of itself – as a structure for creating meaning through form not just as a vehicle for content. This presentation proposes a new and innovative form of bringing film practice and pedagogy in relation to the socio-cultural issues of migration and global displacements of communities. This approach further functions in the film education curriculum for “unlearning” conventions of filmmaking. We will present examples from the exchange programme between film educations at the Wits School of Arts (Witswatersrand University) in Johannesburg and Valand Academy, Göteborg.
  •  
9.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Filmborgarmärket : Inför kamera och bildkunnighet
  • 2017
  • Ingår i: MIK-dagen, Kultur i Väst.
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • MIK-dagen 2017 ger dig en bild av ungas drivkrafter, värderingar och framför allt deras medieverklighet. En lång rad talare, en ung expertpanel, diskussioner, quiz, panelsamtal, praktiska tips – och en högaktuell film. Du har väl anmält dig? Professor Jesper Strömbäck, generationsforskaren Anders Parment, journalisten Emanuel Karlsten, Katarina Graffman, doktor i antropologi, Jenny Sköld och Lotta Bergseth, från Mobile Stories, Klara Björk och Linda Sternö, Akademin Valand och en internationell gäst – Alton Grizzle från UNESCO. Alla kommer på MIK-dagen 1 februari, där vi under en heldag fokuserar på medie- och informationskunnighet. På MIK-dagen 2017 undersöker vi vad vi kan lära oss av dem som växer upp just nu. Hur skiljer sig medieverkligheten beroende på vilken generation man tillhör? Och framför allt – vilka är fördelarna med att vara ung i dag? Vi har naturligtvis också en ung expertpanel på plats, som själva berättar, reagerar och svarar på frågor. Förutom det digra programmet med alla gäster, som hålls ihop av journalisten Jenny Aschenbrenner, bjuder vi också på MIK-quiz. Precis som vanligt avslutar vi dagen med en exklusiv förhandsvisning av en rykande färsk film, i samarbete med Folkets Bio. I år blir det en riktig mys-skräckis – Rum 213 regisserad av Emelie Lindblom. Filmen baseras på Ingelin Angerborns bästsäljande bok med samma namn. Kom, delta i diskussionen och få nya perspektiv! Klara Björk och Linda Sternö, Akademi Valand/Visuell praktik Vi lever i ett visuellt samhälle som flödar av bilder, men hur förhåller vi oss till bilder? Genom olika övningar, som Kamerans ABC kan man ta Filmborgarmärket vilket är första stegen mot att verkligen förstå det visuella språket. Linda Sternö är utbildad filmare på Akademin Valand, Göteborgs Universitet. Hon har också en pedagogisk examen med inriktning på medieämnen på gymnasienivå. Just nu arbetar hon i huvudsak som lärare på Akademin Valand där hon också driver det pedagogiska utvecklingsprojektet Barnfilmskolan. Klara Björk är enhetschef på Akademin Valand Film. Hon är också regissör, producent och manusutvecklare i oberoende produktionsbolaget Filmproducenterna. Linda och Klara har gett ut en rad publikationer bland annat Barn filmar, Kameran som verktyg och Kameran, skolan och samhällsutvecklingen
  •  
10.
  • Björk, Klara, 1973, et al. (författare)
  • Filmkompetens i vår närhet : Hello world!
  • 2018
  • Ingår i: PÅ semianriet Hello world.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I det bildintensiva samhälle vi lever i idag är det viktigt hur vi formulerar filmpedagogiken så att den innefattar ett kritiskt förhållningssätt till de bilder en själv gör och andras bilder en konsumerar.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 111

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy