SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Viklund Sara) "

Search: WFRF:(Viklund Sara)

  • Result 1-10 of 18
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Holappa, Tim, 1989- (author)
  • Rätten till bostad i det sociala skyddsnätet : En rättsvetenskaplig studie om enskildas rättigheter och det allmännas ansvar
  • 2023
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The right to housing is a human right expressed in the Swedish constitution as well as in international human rights conventions. In Sweden, however, the right to housing is not expressed as an enforceable right that individuals can request to have realised by public authorities or courts. Instead, the objective of the Swedish housing policy and the regulation on the right to housing has been that everyone should be able to demand good housing on the general housing market.The purpose of this thesis is to examine and analyse the legal responsibility of the central and local government to realise the right to housing for individuals who cannot arrange housing themselves. The intention is that the thesis thereby will uncover legal contradictions, ambiguities or other shortcomings that may lead to a risk that the right to housing is not realised for everyone.Methodologically, the starting point is a view of law, inspired primarily by Kaarlo Tuori’s theory on critical legal positivism, as consisting of two dimensions. In addition to a normative legal order, law also consists of legal practices. The legal order, in turn, is regarded as a multi-layered normative order: in addition to the surface level with individual legal rules, the legal order also consists of deeper levels where legal elements such as general legal principles and human rights as general normative ideas are found.The responsibility to realise the right to housing is analysed in the light of international law as well as national law. According to international law, Sweden has a responsibility to recognize and realise the right to housing for everyone. According to national law, no public authority has a clear responsibility to realise the right to housing for individuals in need. Instead, the right to housing is to be realised through several different legal frameworks that are analysed in the thesis. Firstly the right to financial housing support within the framework of social insurance. Secondly municipalities’ responsibility for housing provision. Thirdly the local social services ultimate responsibility to support individuals in need. The overall conclusion of the thesis is that the legal framework regarding the responsibility of the central and local government to realise the right to housing for those who cannot arrange housing themselves does not constitute a coherent social safety net. The support that individuals who are unable to acquire housing themselves are entitled to has the nature of emergency assistance and shelter, rather than housing of a long-term nature. Furthermore, assistance in the form of housing is often time-limited and subject to far-reaching requirements that individuals, for example, must try to acquire a home on their own. The regulation thus means that individuals who need housing and cannot arrange housing themselves risk being without state support. This is problematic if the right to housing is to be realised for everyone. How these problems are to be solved is a matter for the legislator, but this thesis contributes with knowledge of legal problems that the legal regulation entails. These problems should be addressed and the right to housing taken seriously, by all the actors involved, if the right to housing is to be realised.
  •  
2.
  • Lindqvist, Sara, et al. (author)
  • Förvaltningsplan för stora rovdjur i Gävleborgs län 2017–2021
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Förvaltningsplanen är framtagen för att ge vägledning och verktyg till Länsstyrelsen,Viltförvaltningsdelegationen samt alla samhällsintressen och allmänhet som berörs av förekomst avde stora rovdjuren i Gävleborgs län. Planen ska ge förutsättningar för en förutsägbar förvaltningmed tydliga mål och riktlinjer samt vilka verktyg som finns för att nå målen: information ochkommunikation, skadeförebyggande åtgärder, akuta åtgärder vid rovdjursangrepp, hantering avnärgångna rovdjur, användning av hundar, skyddsjakt, licensjakt samt en adaptiv viltförvaltning.Bland verktygen återfinns också förebyggande av illegal jakt och artskyddsbrott, forskning ochkunskapsuppbyggnad samt åtgärder för förbättring av genetisk status hos varg.Förhoppningen är att de konflikter och motsättningar som finns i synen på de stora rovdjuren skaförebyggas och minska genom öppenhet och dialog med allmänhet och företrädare för berördanäringar och intressen.Här beskrivs Länsstyrelsens mål för rovdjursförvaltningen i Gävleborg. Arbetet styrs avövergripande mål, populationsmål samt mål kopplade till rovdjurens förekomst. Länsstyrelsen harockså fastställt riktlinjer som stöd i arbetet med att uppnå målen.I förvaltningsplanen har följande övergripande mål fastställts: Länets rovdjurspopulationer ska bidra till att uppnå och bibehålla gynnsambevarandestatus för arterna ur ett nationellt perspektiv. För de arter där miniminivåer harbeslutats innebär detta att dessa med säkerhet inte får underskridas och att beslutadförvaltningsnivå är målet. Länets tamdjurshållning som näring ska inte påtagligt försvåras eller omöjliggöras till följdav rovdjursförekomst. Förvaltningen av de stora rovdjuren i länet ska ta hänsyn till ekonomiska, sociala ochkulturella omständigheter, både på regional nivå och lokal nivå. Det ska finnas ett regionalt förtroende för förvaltningen av stora rovdjur.Specifika mål har även upprättats för följande delområden: Populationsmål för rovdjurspopulationerna inom länet Förebyggande av skador orsakade av stora rovdjur på tamdjur, gröda och egendom samthundar Förebyggande av rovdjursangrepp på människor Ersättning för viltskador orsakade av rovdjur Illegal jakt och artskyddsbrott Rovdjur som resurs Dynamiken med andra arter Människors attityder till rovdjur Rovdjurens påverkan på människors livskvalitet Förtroendet för rovdjursförvaltningenPlanen har utarbetats av Länsstyrelsen tillsammans med en arbetsgrupp med ledamöter frånGävleborgs viltförvaltningsdelegation, och godkändes slutgiltigt av Viltförvaltningsdelegationen2017-05-19.
  •  
3.
  • Bergmark, Ulrika, et al. (author)
  • Aktionsforskning i undervisningen : från idé till handling
  • 2021. - 1
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocesen från idé till konkret handling. Teman som berörs är:uppstart och planering av processenmetoder för dokumentation och analysolika samtalsmodellerhur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessenhandledning, dess olika faser samt handledarrollenteoretiska perspektiv på kunskap, lärande och undervisningbetyedelsen av förväntningar som bidrar till reflektion, dialog och lärande. Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbilddning. Boken fungerar som vägledning för verksamma i förskolor och skolor som på egen hand vill initiera och genomföra en aktionsforskningsprocess i undervisningen, men den kan även användas i samverkansprojekt mellan universitet och skolverksamhet. 
  •  
4.
  • Bergmark, Ulrika, 1973-, et al. (author)
  • Att leda med omsorg: fyra handledningsmetaforer i aktionsforskning
  • 2022
  • In: Pedagogisk forskning i Sverige. - Växjö : Linnaeus University Press. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 27:2, s. 28-53
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Intresset för praktiknära skolforskning är idag stort. Aktionsforskning är en populär form för samarbete mellan forskare och lärare där handledning är centralt. Syftet med denna studie är att problematisera handledning och handledarroller i aktionsforskningsprojekt. Som teoretisk grund ligger den amerikanska utbildningsfilosofen Nel Noddings omsorgsetik. Deltagarna i studien är en forskare och tre lärare som alla har erfarenheter av att leda aktionsforskningsprojekt genomförda inom kommunal skolverksamhet. Datainsamling har skett genom skriftliga reflektioner och kollegiala samtal om handledning och handledarroller. Analysen har utgått ifrån tematisk analys och domäninteraktionsmodell. I analysen framträder fyra handledningsmetaforer i aktionsforskning: trädgårdsmästaren, herden, läraren och brobyggaren. Alla rollerna kan praktiseras samtidigt och fingertoppskänsla avgör när en handledare går in i och ut ur olika roller. Slutsatsen är att omsorgsetik kan bidra till ökad förståelse för handledning som något situerat och relationellt, där ett symmetriskt förhållningssätt mellan handledare och handledd betonas. I handledning är det viktigt att inte behandla alla likadant, utan att i stället lära känna varandra som individer, ha tilltro till varandra och visa omsorg baserad på specifika behov. Handledarens roll omfattar att skapa förståelse för andras perspektiv samt att inbjuda till kommunikation och reflektion. Utifrån studiens resultat kan konstateras att de fyra metaforerna för handledarroller är användbara för att belysa komplexiteten i handledarroller och för att bidra till underlag för reflektion och omformulerande av stereotypa handledarroller.
  •  
5.
  • Bergmark, Ulrika, et al. (author)
  • Ett forsknings- och utvecklingsteams arbete i uppstarten : en balansgång mellan behov, krav och förväntningar
  • 2023
  • In: Forskning och utveckling i förskola och skola. - Piteå : Piteå kommun. - 2004-3635. ; 2:1, s. 32-48
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • I Piteå kommun bildades i januari 2022 ett forsknings- och utvecklingsteam (FoU-teamet) bestående av kommunens vetenskapliga ledare och fyra förvaltningsövergripande förstelärare. Teamet tillsattes för att arbeta med forskning och utveckling (FoU) i kommunens grundskolor och gymnasier och utgjorde ett led i Utbildningsförvaltningens strävan att förverkliga Skollagens krav om en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (SFS 2010:800). Denna artikel bygger på en studie av FoU-teamets uppstartsfas: de utmaningar som teamet mötte under den första terminen och de lärdomar som gjordes. För att förstå de olika kontexter som var centrala för teamets arbete användes ett policy enactment-perspektiv (Braun et al., 2011). Data samlades in genom att teammedlemmarna och en inbjuden medforskare reflekterade skriftligt samt genomförde fokusgruppsamtal. De utmaningar som framträder i materialet rör tre teman: Öppenhet och styrning i uppdraget, Strategiskt och operativt arbete samt Bredd och djup i aktiviteterna. Lärdomar som drogs var att det behövs tydliga men samtidigt flexibla strukturer, både långsiktigt och kortsiktigt perspektiv samt att förankrings- arbete är viktigt. En central slutsats är att teamet, för att hantera utmaningarna, har gått balansgång och navigerat mellan interna och externa behov, krav och förväntningar på teamets arbete.
  •  
6.
  • Bergmark, Ulrika, 1973-, et al. (author)
  • Ett forsknings- och utvecklingsteams arbete i uppstarten – en balansgång mellan behov, krav och förväntningar
  • 2023
  • In: Forskning & utveckling i förskola och skola (Fufos). - Piteå : Utbildningsförvaltningen Piteå kommun. - 2004-3635. ; 2:1, s. 32-48
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • I Piteå kommun bildades i januari 2022 ett forsknings- och utvecklingsteam (FoU-teamet) bestående av kommunens vetenskapliga ledare och fyra förvaltningsövergripande förstelärare. Teamet tillsattes för att arbeta med forskning och utveckling (FoU) i kommunens grundskolor och gymnasier och utgjorde ett led i Utbildningsförvaltningens strävan att förverkliga Skollagens krav om en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (SFS 2010:800). Denna artikel bygger på en studie av FoU-teamets uppstartsfas: de utmaningar som teamet mötte under den första terminen och de lärdomar som gjordes. För att förstå de olika kontexter som var centrala för teamets arbete användes ett policy enactment-perspektiv (Braun et al., 2011). Data samlades in genom att teammedlemmarna och en inbjuden medforskare reflekterade skriftligt samt genomförde fokusgruppsamtal. De utmaningar som framträder i materialet rör tre teman: Öppenhet och styrning i uppdraget, Strategiskt och operativt arbete samt Bredd och djup i aktiviteterna. Lärdomar som drogs var att det behövs tydliga men samtidigt flexibla strukturer, både långsiktigt och kortsiktigt perspektiv samt att förankringsarbete är viktigt. En central slutsats är att teamet, för att hantera utmaningarna, har gått balansgång och navigerat mellan interna och externa behov, krav och förväntningar på teamets arbete.
  •  
7.
  • Bergmark, Ulrika, et al. (author)
  • Leading with care: four mentor metaphors in collaboration between teachers and researchers in action research (Translated from the Swedish and revised by the authors)
  • 2024
  • In: Educational action research. - : Taylor & Francis. - 0965-0792 .- 1747-5074. ; 32:3, s. 475-492
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Mentoring is a central aspect of action research processes and raises ethical issues concerning roles and responsibilities, particularly when teachers and researchers collaborate. The purpose of the study is to explore mentoring and the roles of mentors in action research from an ethical stance. The theoretical basis is the philosophy of care ethics developed by the American educational philosopher, Nel Noddings. Participants in the study included one researcher and three teachers with experience serving as mentors in action research. Data collection included written reflections and collegial conversations on mentoring. Thematic analysis and the domain interactional model were used in the analysis, where four mentor metaphors in action research emerged: the gardener, the shepherd, the teacher and the bridge-builder. All roles can be practiced at the same time; sensitivity determines when a mentor moves in and out of different roles. The study finds that care ethics can contribute to an increased understanding of mentoring as something situated and relational, where a symmetrical approach between mentor and mentee is emphasized. The goal of mentoring should not be to treat everyone equally, but instead to build relationships on the individual level in order to establish mutual trust based on individual needs. The study shows that the four mentor metaphors can serve as a useful tool for critical reflection on the complexity of the mentor role and accordingly, the renegotiation of stereotypical mentor roles in relation to the quality of teaching.
  •  
8.
  •  
9.
  • Bergmark, Ulrika, 1973-, et al. (author)
  • Praktiknära forskning i förskola och skola : undervisning, forskning och utveckling i samverkan
  • 2022. - 1
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Teman som tas upp i boken är:• Initiering av praktiknära forskning• Genomförande av praktiknära forskning• Dokumentation och analys i praktiknära forskning• Kommunikation och spridning av lärdomar• Hållbarhet bortom ett projektPraktiknära forskning i förskola och skola – undervisning, forskning och utveckling i samverkan vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning samt till forskare och lärarutbildare. Boken kan användas som inspiration i konkret arbete med praktiknära forskning i samverkan mellan lärare, rektorer och forskare.
  •  
10.
  • Johansson, Nina, et al. (author)
  • Ameliorating Child poverty through Connecting Economic Services with child health Services (ACCESS) : study protocol for a randomised controlled trial of the healthier wealthier families model in Sweden
  • 2022
  • In: BMC Public Health. - : BioMed Central (BMC). - 1471-2458. ; 22:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • BackgroundSweden is often held up as an example of a country with low child deprivation; yet, rates of relative deprivation are rising. Every municipality in Sweden is required to provide free, timely and accessible budget and debt counselling under the Social Services Act. The services have been encouraged to perform preventative practice with families; however, this has not been realised. The Healthier Wealthier Families (HWF) model embeds universal screening for economic hardship into child health services and creates a referral pathway to economic support services. Given the universal child health system in Sweden, which is freely available and has excellent coverage of the child population, implementation of the HWF model has potential to support families to access the freely available municipal budget and debt counselling and ultimately improve rates of child deprivation in Sweden.Methods/designWe will conduct a two-arm randomised waitlist-control superiority trial to examine the effectiveness and cost-effectiveness of the HWF model in the Sweden. A longitudinal follow-up with the cohort will explore whether any effects are maintained in the longer-term.DiscussionHWF is a collaborative and sustainable model that could maximise the effectiveness of current services to address child deprivation in Sweden. The study outlined in this protocol is the first effectiveness evaluation of the HWF model in Sweden and is a crucial step before HWF can be recommended for national implementation within the child health services.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 18
Type of publication
journal article (7)
conference paper (4)
book (3)
book chapter (2)
reports (1)
doctoral thesis (1)
show more...
show less...
Type of content
peer-reviewed (9)
other academic/artistic (7)
pop. science, debate, etc. (2)
Author/Editor
Viklund, Sara (11)
Manderstedt, Lena, 1 ... (4)
Bergmark, Ulrika, 19 ... (4)
Palo, Annbritt (4)
Bergmark, Ulrika (3)
Mejtoft, Thomas, 197 ... (2)
show more...
Dahlbäck, Ann-Charlo ... (2)
Hagström, Anna-Karin (2)
Kassfeldt, Anna (2)
Wiklund, Christina (2)
Wikström, Linda (2)
Salonen, Tapio (1)
Johansson, Robert (1)
Sarkadi, Anna, Profe ... (1)
Lindström, Linda (1)
Ageheim, Sofia (1)
Sundin, Sara (1)
Westerlund, Stina, F ... (1)
Engvall, Klas (1)
Feldman, Inna, Docen ... (1)
Viklund, Peter (1)
Eriksson, Cecilia (1)
Palmer, Anna (1)
Goldfeld, Sharon (1)
Lind, Anna-Sara, pro ... (1)
Warner, Georgina (1)
Nilsson, Hanna (1)
Mejtoft, Sara, 1981- (1)
Westerlund, Stina (1)
Graeske, Caroline (1)
Wijk, Katarina (1)
Lindqvist, Sara (1)
Johansson, Nina (1)
Isaksson, David, 198 ... (1)
Holappa, Tim, 1989- (1)
Leviner, Pernilla, P ... (1)
Viklund, Stefan, Pro ... (1)
Stendahl, Sara, Prof ... (1)
Price, Anna M. H. (1)
Kolic, Emir (1)
Stenquist, Sara (1)
Elg, Maria (1)
Lönn, Ewa (1)
Wennelin, Josefine (1)
Medina, Mirelle (1)
Åberg, Sofie (1)
Viklund, Jessica (1)
Viklund, Simon (1)
Lillsebbas, Hanna (1)
Nilsson, Hanna, 1995 ... (1)
show less...
University
Umeå University (11)
Luleå University of Technology (10)
Royal Institute of Technology (1)
Uppsala University (1)
Stockholm University (1)
University of Gävle (1)
show more...
Malmö University (1)
Swedish Environmental Protection Agency (1)
RISE (1)
show less...
Language
Swedish (11)
English (7)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (14)
Natural sciences (2)
Engineering and Technology (2)
Medical and Health Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view