SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Wahlström Emmie) "

Sökning: WFRF:(Wahlström Emmie)

  • Resultat 1-10 av 21
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Herrman, Margaretha, 1950-, et al. (författare)
  • Lärande som verksamhetsutveckling i projektorienterat arbete med äldre?
  • 2013
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Organisationer är i ständig förändring och man stävar kontinuerligt efter utveckling. Utvecklingsarbete har ofta ekonomiska perspektiv där effektivitet och produktivitet är i fokus. I föreliggande studie är intresset att studera pedagogiska perspektiv och att fokus läggs på dynamiska interpersonella resurser, skapade av människor, snarare än att diskutera de ekonomiska styrningsprinciperna (Nonaka & Toyama 2007). Hur gemensamma värderingar kan realiseras i en projektorganisation, genom delaktighet och lärande är vad vi vill undersöka. Det studerade objektet är ett projekt som skapades utifrån att Vänersborgs kommun under 2011/2012 ansökte och beviljades medel från Statens kulturråd för ”Kultur för äldre” för åren 2012/2013. Det övergripande målet med projektet är att stärka äldres livskvalitet genom att kommunens alla äldre oavsett boendeform ges möjlighet att delta i olika former av kulturaktiviteter. Iscensättandet av ”Kultur för äldre” uppmärksammar flera samtida problemområden – äldres möjligheter till delaktighet, förhållningssätt till äldre, åldersöverskridande aktiviteter, inkludering, interprofessionell samverkan, lärande organisationer etc.”Kultur för äldre” är ett projekt som är unikt i sitt slag och arbetet har en verksamhetsövergripande ambition där kultursektorn, förskola, musikskola och äldreomsorgen samverkar för ett gemensamt mål: att förbättra äldre kommuninvånares livskvalitet. Projektet utmärks av ett interprofessionellt arbetssätt där olika delprojekt kräver samarbete mellan olika parter. Sett i perspektiv av att samverkan sker i relationella processer ställer vi frågor som:Vilka förståelser finns för förändringsbehov på kollektiv och individuell nivå?Vilka värderingar, vilken former av delaktighet synliggörs i projektet?Vilka mellanmänskliga påverkans- och förändringsprocesser synliggörs i projektet?Metod: Vi har använt etnografiska metoder som intervjuer med projektledare, verksamhetschefer och personal inom de olika sektorerna, samt observationer av verksamhetsövergripande möten (ledningsgrupper). Materialet består av drygt tjugo intervjuer, dokumentärfilm och skriftligt material.   
  •  
4.
  •  
5.
  • Sahamkhadam, Nasrin, et al. (författare)
  • Testing the assumptions in the process of cultural competence in the delivery of healthcare services using empirical data, focusing on cultural awareness
  • 2023
  • Ingår i: Journal of Transcultural Nursing. - : SAGE PUBLICATIONS INC. - 1043-6596 .- 1552-7832.
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Introduction: Encounters with children of foreign origin call for school nurses' cultural competence during the health visits. This study aimed to investigate the statistical associations between the cultural constructs described by the Process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services (PCCDHS) model and whether school nurses' cultural encounters, cultural knowledge, and cultural skill could statistically predict their cultural awareness. Methodology: Spearman correlation and hierarchical regression analyses were conducted using cross-sectional secondary data from 816 Swedish school nurses. The cultural constructs in the theoretical description of the PCCDHS model guided the selection and sorting of the items on cultural competence. Results: The constructs of cultural knowledge, cultural skill, cultural encounters, and cultural awareness were positively correlated with each other. However, becoming culturally aware was not statistically predicted by included cultural constructs (R-2 = 13.4, p = .06). Discussion: Despite the interrelations between the investigated cultural constructs of the PCCDHS model, understanding cultural awareness development requires further empirical testing.
  •  
6.
  • Wahlström, Emmie, et al. (författare)
  • Adjusting and doing the same : school nurses’ descriptions of promoting participation in health visits with children of foreign origin
  • 2021
  • Ingår i: BMC Public Health. - : BioMed Central. - 1471-2458. ; 21:1
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Background: School nurses in the school health services are assigned to promote health and participation among children when conducting health visits. Still, for children of foreign origin this promotion of participation might be hampered by challenges related to cultural diversity and language barriers. Therefore, knowledge needs to be developed regarding how these children’s participation can be promoted, to support them in sharing and describing matters important for their health. The aim was to investigate school nurses’ descriptions of promoting participation for children of foreign origin in health visits.Methods: A content analysis of 673 Swedish school nurses’ answers to eight open-ended questions regarding promotion of participation for children of foreign origin was conducted. The open-ended questions were part of a larger web-based cross-sectional survey distributed to school nurses in Sweden.Results: The results show that school nurses use three main approaches during the health visit: adjusting according to the child’s proficiency in Swedish and/or cultural or national background, adjusting according to the child’s individual needs, and doing the same for all children regardless of their origin. Yet, adjustments according to the child’s proficiency in Swedish and/or cultural or national background were the most common.Conclusions: By combining the approaches of adjusting, a child-centered care that contributes to children’s participation in health visits and equity in health could be provided. 
  •  
7.
  •  
8.
  • Wahlström, Emmie (författare)
  • Främja delaktighet i hälsobesök
  • 2021
  • Ingår i: Skolhälsan. - 0284-284X. ; :3, s. 14-15
  • Tidskriftsartikel (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • Barns delaktighet i hälsobesök är central, men hur främjar skolsköterskor delaktighet för barn med utländsk bakgrund i hälsobesök? En enkätstudie visar att skolsköterskor både anpassar och gör lika för att främja dessa barns delaktighet.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 21

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy