SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Wogensen Lotta) "

Sökning: WFRF:(Wogensen Lotta)

  • Resultat 1-10 av 12
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Allas bibliotek - vår berättelse
  • 2023. - 1
  • Samlingsverk (redaktörskap) (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • Den här jubileumsboken är skriven och formgiven av medarbetare på Malmö universitetsbibliotek. Här finns personliga betraktelser och tillbakablickar från bibliotekets 25-åriga historia. Den är en karta över var vi varit, vem vi är och vart vi vill.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Giniewska, Ewa, et al. (författare)
  • Högskolebibliotekets roll i en inkluderande lärandemiljö : slutrapport
  • 2012
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Slutrapport från projektet "Högskolebibliotekets roll i en inkluderande lärandemiljö" vars syfte var att förtydliga vilken roll högskolebiblioteket spelar för breddad rekrytering och retention, samt att öka kunskapen och medvetenheten om detta bland bibliotekspersonalen. I rapporten ges exempel på arbetsformer för att utveckla bibliotekets bemötande och pedagogiska verksamhet gentemot en heterogen studentgrupp.
  •  
5.
  • Johnsdotter, Sara (creator_code:cre_t, creator_code:res_t)
  • Forskarnas galleri #2 : 6 om sex
  • 2017
  • Konstnärligt arbeteabstract
    • Utgångspunkten är en presentation av sex forskare, knutna till Centrum för sexologi och sexualitetsstudier, som berättar om sina respektive forskningsfält. Utställningen består också av en tidslinje med nedslag i den svenska sexualitetshistorien, ett tittskåp med kuriosa och en samling litteratur. I en brevlåda kan besökaren kommentera eller ställa frågor till forskarna, svaren projiceras på väggen. Två offentliga samtal arrangeras och filmas; Sex och makt och Tema erotisk litteratur. I samband med utställningen visas konstprojektet "Kyss" där prästen och konstnären Kent Wisti och författaren Maria Küchen i bild och text tolkat Höga visan.
  •  
6.
  • Lundgren, Ib, et al. (författare)
  • Högskolebibliotekets roll i en inkluderande lärandemiljö : erfarenheter från ett pågående projekt
  • 2010
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Mot bakgrund av frågor som rör bibliotekets roll i vidgat deltagande och retention, startade Malmö högskolas bibliotek i januari 2010 ett tvåårigt projekt för att få kunskap och idéer om hur bibliotekets bemötande och pedagogiska verksamhet kan utvecklas. Genom att lära mer om breddad rekrytering och nya studentgruppers väg in i, genom och ut ur högskolan, vill vi bidra till att skapa en mer inkluderande lärandemiljö i högskolan. Vi har valt att presentera detta på Mötesplats inför framtiden innan avslutat projekt, eftersom vi tycker att konferensen är ett bra forum för en diskussion om bibliotekens roll i en bred rekrytering och i högskolornas arbete med inkludering. Vi ser detta som ett bra tillfälle att knyta kontakter och ta del av andras arbete med likabehandling och inkludering, på såväl högskole- som folkbibliotek. Detta paper och vår presentation på konferensen, är alltså en del av projektet och en inbjudan till dialog med andra bibliotek med erfarenhet av mångfaldsarbete.
  •  
7.
  • Lundgren, Ib, et al. (författare)
  • Högskolebibliotekets roll i en inkluderande lärandemiljö
  • 2010
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Beskriver projektet "Högskolebibliotekets roll i en inkluderande lärandemiljö" vars syfte är att förtydliga vilken roll högskolebiblioteket spelar för breddad rekrytering och retention, samt att öka kunskapen och medvetenheten om detta bland bibliotekspersonalen. Projektet syftar också till att ge en tydligare bild av hur studenternas informationssökningsprocess ser ut. Hur möter vi en heterogen studentgrupp på bästa sätt? Hur bör bibliotekets tjänster och lokaler utformas för att tilltala studenter med olika behov? I detta paper diskuteras ovanstående. Det ges också förslag på verktyg och arbetsformer som kan användas när biblioteket ska utvärdera och beforska sin praktik i syfte att utveckla densamma.
  •  
8.
  • Tornbjer, Eva, et al. (författare)
  • Efterord
  • 2023
  • Ingår i: Allas bibliotek - vår berättelse. - : Malmö universitet. - 9789178774319 - 9789178774326 ; , s. 135-136
  • Bokkapitel (populärvet., debatt m.m.)
  •  
9.
  • Wogensen, Lotta, et al. (författare)
  • Att nyfiket granska sin praktik
  • 2023
  • Ingår i: Allas bibliotek - vår berättelse. - : Malmö universitet. - 9789178774319 - 9789178774326 ; , s. 115-118
  • Bokkapitel (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • På ett universitetsbibliotek pågår en mångfald av processer och arbetsflöden; vi katalogiserar, lånar ut, undervisar, stödjer forskare och studenter. Biblioteket skulle kunna jämföras med ett urverk där den lugna ytan, bibliotekets tillförlitliga rum och utbud, understöds av en myriad aktiviteter och processer. Parallellt med det löpande arbetet, pågår också utvecklingsarbeten av olika slag för att säkra kvalitet och relevans.
  •  
10.
  • Wogensen, Lotta (författare)
  • Exhibitions as an empowering act in the digital transition : libraries and librarians role as knowledge producers and curators
  • 2019
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Digital practices are intertwined in everything we do, although in a society where the citizens are faced with fake news and alternative facts in the media - social as well as traditional - demands are placed on new abilities to debunk myths and pseudoscience. Through the project The Researchers Gallery we, at Malmö University Library, explored the question of how we can address the ways digitalization is transforming behaviours in processing information and knowledge. The essence of the project was the development of a model to co-produce exhibitions with researchers at the University. The co-production was central in empowering librarians involved as well as visitors in their information literacies and understanding of knowledge and facts. In order to document the processes and disseminate the experiences and new knowledge to others, the project group developed a web-based five-step model for sustainable exhibition production. The project is now completed and the activities in The Researchers Gallery continue as part of Malmö University Library’s regular repertoire. In order to develop the Researchers Gallery, and in particular deepen the connection to information literacies needed in a digital setting, we are aiming at creating a digital representation of the exhibitions with interactive components. When it comes to professional development and new competencies discovered through the project, the next step is to start a network for Swedish libraries that want to explore the role of the librarian-curator and communicate research through exhibitions. This paper will present The Researchers Gallery further as well as the project that launched it.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 12

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy