SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Bolling Anne) "

Sökning: WFRF:(Bolling Anne)

  • Resultat 1-29 av 29
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Ahlström, Christer, et al. (författare)
  • Validating speed and road surface realism in VTI driving simulator III
  • 2012
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Nya simulatormodeller för vibrationer, ljud och grafik har utvecklats och implementerats i VTI:S fordonssimulator III. Syftet med denna studie är att validera simulatorn med avseende på hastighet och återgivandet av olika vägyteparametrar. Tjugofyra försökspersoner deltog i studien. De fick köra en och samma rutt i såväl simulator III som på verklig väg. Tre vägavsnitt med olika kvalitet på vägytan, från mycket slät till ganska ojämn, ingick i försöket. Såväl den objektiva förarparametern hastighet som olika subjektiva parametrar avseende förarens uppfattning om vägytans egenskaper (jämnhet, tysthet, komfort) jämfördes. Ett vägavsnitt med skiftande hastighetsgränser var av speciellt intresse. Ingen signifikant skillnad kunde noteras mellan körning i simulator och på verklig väg vare sig avseende hastighet (på avsitt med konstant hastighetsgräns) eller gradering av jämnhet och tysthet. För sträckan med skiftande hastighetsgränser fanns dock en signifikant skillnad mellan hastigheten i bil jämfört med hastigheten i simulator, trots liknande hastighetsprofiler. Såväl accelerationerna som retardationerna var snabbare i simulatorn. Vägkomforten graderades högre i bil än i simulator, men i båda fallen var tendensen den att slätare vägar gav högre värdering av komforten. Dessa resultat indikerar absolut validitet för graderingen av jämnhet och tysthet och för det objektiva måttet hastighet, medan relativ validitet indikerades för såväl hastighet vid skylt för hastighetsändring som för gradering av komfort.
  •  
2.
  • Bolling, Anne, 1955- (författare)
  • Demonstrationsstråk för cykel : för- och eftermätningar avseende trafikantgruppers beteenden. flöde - hastighet - körmönster - samspel
  • 2000
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Detta är en dokumentation av fem olika studier för att uppskatta effekter av ett iordningställt cykelstråk. Alla studierna är genomförda som för- och efterstudier.Syftet med cykelstråket är att skapa förutsättningar för trafikanterna att i högre grad välja cykeln vid arbetsresor.Flöden och hastigheter cyklar: Mätningar har genomförts vid nio punkter utmed cykelstråket och vid en kontrollpunkt utanför stråket. Mätningarna har pågått fem dygn måndag till och med fredag vid tre mättillfällen före åtgärd och ett efter åtgärd.Flöden och hastigheter motorfordon: Vid två punkter på den del av stråket som gick i bandtrafik har motortrafikens flöde och hastighet mätts. Vid en av dessa mätplatser har en cykelbana byggts. Vid den andra går cykelstråket fortfarande i bandtrafikgata men gatans hastighetsbegränsning är sänkt från 50 till 30 km/h och farthinder i form av vägkuddar har placerats ut på gatan.Körmönster - biltrafik på gata med vägkudde och 30 km/h: En floatingcarstudie har genomförts vid den del av cykelstråket som fortfarande går i bandtrafikgata.Samspelsstudie av GC-trafikanter, sträcka på GC-väg: För att mäta effekten av att skilja på gång- och cykeltrafiken på GC-väg har trafiken videofilmats före och efter åtgärd. Ett mått på störd cyklist har definierats.Samspelsstudie i korsningspunkter, GC-väg och blandtrafik: Vid tre korsningspunkter har åtgärder genomförts för att förbättra samspelet mellan trafikanter. Korsningspunkterna har videofilmats och ur filmerna har antal trafikanter per färdväg noterats. För cyklister och fotgängare har också bedömts om de varit störda av andra trafikanter.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • FORMAT - Optimerat vägunderhåll : del I: Praktisk guide för optimerat underhåll, del II: Teknisk slutrapport
  • 2006
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • EU-projektet FORMAT (Fully Optimised Road Maintenance) ingick i EU:s femte ramprogram; "Task 2.2.2/11, Road infrastructure pavement maintenance management" under "Uthållig rörlighet och förändring". Projektet startade den 1 februari 2002 och pågick i tre år.Den översättning och sammanfattning som redovisas i detta VTI notat har delats upp i två delar; Praktisk guide för optimerat vägunderhåll och Teknisk slutrapport.FORMAT-projektet hade följande tekniska och vetenskapliga målsättningar: - Ta fram bättre fungerande, innovativa underhållsåtgärder och metoder som minskar trafikstörningar, i form av köbildning och förbättrad säkerhet, i samband med vägarbeten - Utveckla en heltäckande "cost-benefit" analys som tar hänsyn till alla viktiga aspekter av vägunderhåll, inklusive trafikantkostnader - Utveckla strategier, för säkerheten vid vägarbeten, som omfattar utformningen av vägavstängningar och tidpunkten för åtgärdens genomförande på ett sådant sätt att säkerheten för trafikanter och vägarbetare maximeras - Föreslå metoder, tillvägagångssätt och utrustning för mätning av vägars tillstånd i normal körhastighet för att minimera antalet störande vägavstängningar som krävs för insamling av tillståndsdata.
  •  
6.
  • Bolling, Anne (författare)
  • GCM-trafikmätning
  • 1995
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
7.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • Improving the realism in the VTI driving simulators : Shake final report
  • 2012
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har tre avancerade körsimulatorer med rörelsesystem. Syftet med detta projekt var att utveckla och implementera nya modeller för grafik, vibrationer och buller, allt i syfte att öka realismen för föraren i simulatorn. Vidare skulle en valideringsstudie genomföras. Inom ramen för projektet uppnåddes följande:Utveckling av ett nytt grafiskt programpaket•Förbättring av modellerna för vibrationer på grund av däck/väg•Förbättring av rörelsesystemet genom förskjutning av rotationscentrum•Förbättring av modulen för buller, genom återskapande av däck- och vägbuller.•Synkronisering mellan vägytans grafiska presentation, buller och vibrationer .Modellernas validitet testades i VTI:s simulator III. Statistisk testning av skillnader mellan verklig bil och simulator indikerade absolut validitet för subjektiva bedömningar av vägytans jämnhet och tysthet och för det objektiva måttet hastighet, med undantag av områden där hastighetsgränsen ändrades. I dessa områden erhölls endast relativ validitet eftersom både accelerationer och retardationer var snabbare i simulatorn än i verklig bil. Relativ validitet indikerades också för det subjektiva måttet generell komfort. Resultaten från de olika valideringarna visar att förbättringarna har varit framgångsrika och föraren i simulatorn kan nu se, höra och känna ojämnheter i vägbanan exakt när hjulen träffar dessa. Fortfarande återstår dock många möjligheter till ytterligare förbättringar i simulatormodellerna.
  •  
8.
  • Bolling, Anne (författare)
  • Rullningsindikator för fastfrusna släpvagnsbromsar
  • 2005
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • På släpvagnar som kopplas loss från dragbilen händer det ibland att släpets bromsar fryser fast. För att underlätta för föraren att upptäcka hjul med fastfrusna bromsar har en åkare konstruerat en rullningsindikator. Denna består idag av en plasthållare med reflex som fästes på släpvagnens hjul. I skenet från dragbilens backlampor kan föraren enkelt se i backspegeln om något av hjulen inte roterar. VTI har utvärderat rullningsindikatorn och syftet med utvärderingen har varit att bedöma effekten hos rullningsindikatorn. Ett försök har genomförts, där material med olika reflexion testades under olika ljusförhållanden. Resultatet från försöket visar att rullningsreflexen fungerar bra. Med vanlig reflex eller högintensiv reflex räcker det med en liten extra lampa för att avgöra om hjulet är fastlåst eller inte. Som ytterligare positiva effekter av rullningsindikatorn kan nämnas den ökade synbarheten av släpet, både i trafik och när släpet står parkerat på parkeringsficka utmed vägen.
  •  
9.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • SHAKE - an approach for realistic simulation of rough roads in a moving base driving simulator
  • 2010
  • Ingår i: Trends in driving simulation design and experiments. - Arcueil : Institut national de recherche sur les transports et leur securite, INRETS. - 9782857826859 ; , s. 135-143
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • With today’s advanced measurement equipment for measuring roads, it is possible to measure road geometry at high precision within a large span of wavelengths. Detailed information about the roads longitudinal and lateral profile, including macro texture, would in theory be sufficient for a realistic reproduction of road induced vibration and noise in a driving simulator. Especially, it would be possible to create a direct connection between the visual information of the road condition and the ride experience, which would increase the level of realism in the simulation. VTI has during three years performed an internal project called SHAKE with the aim to develop and implement models in VTI driving simulator III that use measured road data for generating realistic vibrations and audible road noise connected to the visual impression presented on the projection screen. This has indeed resulted in an more realistic driving experience, and a validation study with test persons driving both in the simulator and in the field has been undertaken. The OpenDRIVE standard is used as a framework for describing the road properties (e.g. visual, vibrations and noise). For this purpose some augumentations to the OpenDRIVE standard had to be made. This paper describes the technical implementations in the driving simulator, along with results from test drives on the implemented road sections
  •  
10.
  •  
11.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • Slitna vindrutor : simulatorstudie
  • 2009
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • One traffic safety problem that has been observed in several studies is the wear of the windscreens. The risk of dazzling increases when driving with a worn windscreen, which may have the consequence that the driver does not discover objects or people on the road in front of the vehicle. The behaviour of 24 drivers has been studied in a driving simulator using three windscreens with different level of usage. To achieve dazzling in the driving simulator a lamp was mounted in front of the windscreen in the simulator. The lamp simulated a setting sun. When the driver had to make way for an obstacle on the road, this was more difficult with the worn windscreens, despite the lower speed. The drivers discovered the obstacles later, used a harder brake power and took a more powerful action to avoid the obstacle. Altogether this indicates a more risky driving behaviour, in other words decreased traffic safety. The sight length to a cone was also measured. The results showed that the sight length became shorter with worn windscreen. When the drivers were asked to express their opinion about the experiment, they assessed both the simulated environment and the driving task as relatively realistic. Even though this is a simulated situation, with its limitations, the results indicate that driving under dazzling conditions with a worn windscreen has negative effects on driver behaviour.
  •  
12.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • State-of-the-art för utformning av vägarbetsplatser : förslag till nya lösningar
  • 2008
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • On behalf of the Swedish Road Administration a state-of-the-art study concerning work zone safety has been carried out. Literature describing new methods and evaluations of methods has been studied. Experts, working with work zone safety, were interviewed and gave their view of the safety problems at work zones. The aim of the study was to find new and effective measures to ensure safety at road work zones.
  •  
13.
  • Bolling, Anne (författare)
  • TEMA Cykel - utrustning för mätning av cykeltrafik : en litteraturstudie
  • 2009
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The purpose of this study was to find new methods and technologies which could help develop better, safer and easier ways to measure cycling data. The result of this literature study is divided into equipment detecting cycles in order to control traffic signals, and equipment used to measure cycle flow. There is also a section that focuses on comparisons between different measurement equipment and another on how new technologies can be used for other benefits for cyclists. Some of the studies referred to, have focused on how the equipment should be used and adjusted to provide the best measurement results. This problem seems to be very important for further research. For the future one can hope that the cycle, the cycle computer, or possibly even the cycle helmet will be equipped with new technology. Technology would not only allow measurement of the cycle flows and control of traffic signals, but would also provide an information link to and from the cyclists. It may also even make it possible to trace a stolen cycle.
  •  
14.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • Utvärdering av kameraövervakade vägarbetsplatser : en pilotstudie
  • 2001
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Att arbeta på och invid vägen är ett mycket utsatt arbete och mångavägarbetareupplever varje dag stor oro och otrygghet på jobbet. Problemet är högahastigheteroch alltför korta avstånd i kombination med ouppmärksamhet och bristande hän-syn hos trafikanterna. Dessa förhållanden leder till förhöjdolycksrisk vid vägarbete jämfört med i trafiken i övrigt. I ett försök attöka säkerheten ochförbättraarbetsförhållandena för vägarbetarna har kameraövervakning avvägarbetsplatsertestats. Metoden har utvärderats i den pilotstudie som redovisas irapporten.Utvärderingen ingår i ett mellansvenskt initiativ som genomförs under 2001.I pilotstudien har tre delstudier genomförts. I den första delstudien gjordesenjämförelse av uppmätta hastigheter med och utan kameraövervakning. I denandratillfrågades fortkörare via enkäter om: 1) trafik i allmänhet -framförallt regelefterlevnad, 2) vägarbeten - särskilt attityder till dessaoch 3) den egnapassagenav det aktuella vägarbetet. I den tredje delstudien tillfrågades vägarbetareom upplevd säkerhet och trygghet på arbetsplatsen.
  •  
15.
  •  
16.
  •  
17.
  •  
18.
  • Bolling, Anne, et al. (författare)
  • Worn windscreens : simulator study
  • 2009
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • One traffic safety problem that has been observed in several studies is the wear of the windscreens. The risk of dazzling increases when driving with a worn windscreen, which may have the consequence that the driver does not discover objects or people on the road in front of the vehicle. The behaviour of 24 drivers has been studied in a driving simulator using three windscreens with different level of usage. To achieve dazzling in the driving simulator a lamp was mounted in front of the windscreen in the simulator. The lamp simulated a setting sun. When the driver had to make way for an obstacle on the road, this was more difficult with the worn windscreens, despite the lower speed. The drivers discovered the obstacles later, used a harder brake power and took a more powerful action to avoid the obstacle. Altogether this indicates a more risky driving behaviour, in other words decreased traffic safety. The sight length to a cone was also measured. The results showed that the sight length became shorter with worn windscreen. When the drivers were asked to express their opinion about the experiment, they assessed both the simulated environment and the driving task as relatively realistic. Even though this is a simulated situation, with its limitations, the results indicate that driving under dazzling conditions with a worn windscreen has negative effects on driver behaviour.
  •  
19.
  •  
20.
  • Eriksson, Lars, et al. (författare)
  • Driver acceptance and performance with LDW and rumble strips assistance in unintentional lane departures
  • 2013
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • In this ViP project the focus of investigation was whether drivers more readily accept either rumble strips or an in-vehicle lane departure warning system (LDW) in unintentional lane departure situations. The results show that acceptance was high for both alternatives, but while the drivers showed more satisfaction from using the LDW, they also showed more trust in the rumble strips. Twenty-four drivers drove the VTI driving simulator SIM III in car mode with simulated rumble strips in one drive and with a simulated Volvo LDW in another drive. A forced yaw motion of the vehicle induced the unintentional lane departures. The results showed no choice in favour of the LDW or the rumble strips, but a clear preference for having a function that warns for unintentional lane departure. Several participants thought it was good to have both types of warning in parallel. Although Response completion time was shorter with the rumble strips warning, there was no difference between the warning types, neither in Time to get car back in lane nor in Lane exceedence area. Thus, there were no major overall differences between the LDW and the rumble strips as measured in the present study. The conclusion is that the drivers’ acceptance, as well as performance, was high for both the rumble strips and the LDW. The positive opinion on the need for assistance systems in unintentional lane departure when drivers are directing their visual attention away from the road is thus further strengthened.
  •  
21.
  •  
22.
  • Eriksson, Louise, et al. (författare)
  • Tema miljörisker : miljörisker och trafikanters beteenden
  • 2011
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This report compiles the results from the project Theme Environmental risks. More specifically, the project concerned how different transport related environmental risks influence different road users and how their behaviour influence the environment. The project aimed at preparing for interdisciplinary research about environmental risks at VTI. The project was divided into three parts. The first subproject aimed at compiling literature about transport related environmental risks from psychological and economic perspectives, and in the second subproject a willingness to pay study was outlined where both economic and psychological principles were considered. In the third subproject, a simulator study was outlined. The focus was to study environmental effects of driving under controlled circumstances in the driving simulator. The report is divided into two parts. In part 1, the results from the literature review and the proposal for a willingness to pay study are described (subproject 1 and 2). This part is written in English. Part 2 contains a project outline for a simulator study in the form of an research project application (project 3). This part is written in Swedish.
  •  
23.
  • Forward, Sonja, 1956-, et al. (författare)
  • Säkerhet och arbetsmiljö vid väg- och spårarbeten : implementeringsprocessen av nytt regelverk och dess effekter
  • 2016
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I denna rapport redovisas resultaten av ett projekt som gjorts i syfte att beskriva och analysera implementeringsprocessen av nya och reviderade regelverk om säkerhet och arbetsmiljö vid väg- och spårarbeten. För arbete på väg kom det nya regler och föreskrifter som började gälla från och med januari 2013. Inom spårsidan tog man under år 2011 fram ett antal åtgärder för att förbättra säkerheten. Med hjälp av intervjuer, fallstudier och ett referensgruppsmöte som underlag har forskarna beskrivit och analyserat implementeringsprocessen av nya och reviderade regelverk i den administrativa och operativa verksamheten inom Trafikverket och hos entreprenörer, både för väg och spår. Avsikten var även att analysera hur regelverk bland annat påverkat roller och ansvarsfördelning men även egen och andras säkerhet.
  •  
24.
  • Ihs, Anita, 1960-, et al. (författare)
  • Säkerhet vid väg- och spårarbete : en intervjustudie
  • 2014
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Det finns regler och föreskrifter som reglerar hur säkerhet och arbetsmiljö ska beaktas vid väg- och spårarbeten, men trots detta inträffar årligen ett antal olyckor och mer eller mindre allvarliga incidenter. För att få en bild av hur säkerhets- och arbetsmiljörelaterade frågor hanteras vid upphandling, planering och genomförande av underhållsverksamheten av vägar och järnvägar har ett begränsat antal intervjuer med relevanta aktörer genomförts. Intervjuerna genomfördes med upphandlare och projektledare på Trafikverket, entreprenörer samt fackliga representanter hos fackförbundet SEKO. På vägsidan intervjuades även trafikingenjörer hos Trafikverket. Med hjälp av intervjuerna kunde ett antal problemområden identifieras, varav några var:Bristande spridning av information om nya regelverk till alla berörda i alla ledOtydliga rutiner för egenkontroller, rapportering, åtgärder vid konstaterade brister, uppföljning och återkoppling.Bristfälliga rutiner för rapportering av olyckor och incidenter samt för åtgärder, uppföljning och återkoppling i samband med dessaTrafikverket ställer numera kompetenskrav istället för utbildningskrav, vilket gör det mer komplicerat att kontrollera att kraven är uppfylldaDet kan vara svårt att säkerställa kompetensen hos inhyrd personal och då främst vid arbetstoppar.
  •  
25.
  • Ihs, Anita, et al. (författare)
  • Trafikanternas krav på vägars tillstånd : en körsimulatorstudie
  • 2010
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • In order to get a view on the road surface condition the Swedish Road Administration (SRA) uses both objective measurement mehods, mainly measurements of rut depth and unevenness, and road users, opinions on the roads condition. Objective measurements show that road surface condition in general has not changed to any greater extent during the latest years. Road user surveys show, however, that the road users, and not least the professional drivers, have become less satisfied with the operation and maintenace of the roads. To try to understand the cause of this discrepancy it is of interest to closer analyse the road users assessment of road surface condition. The report presents a driving simulator study, which is divided into two experiments. In the first experiment the importance of different impressions, i.e. visual appearance, noise and vibrations, is tested on a road surface with ruts as well as on a road surface with patchings/repairs. The analysis was based on driving data and on the drivers´ opinions on how comfortable and safe, respectively, the road was to drive on. The conclusion from the first experiment was that the visual apppearence alone does not influence speed, but lateral position. Noise has an influence on the variance of speed, and vibration has an influence on the variance of lateral position. Noise and vibration have an influence on speed in interaction with the visual appearance. The results of the drivers´ assessments of comfort and safety show a clear pattern where the visual appearance, the sound and the vibrations separately and in an additional way have an influence on the subjective experience of comfort and safety. In the second experiment eight road surfaces with different road surface conditions (patches, ruts, ruts filled with water, rough texture, unnevenness (two levels), cracks and edge deformations). The eight road surfaces grouped together in three different groups concerning the assessment of comfort and of safety, though not in the exact same way.
  •  
26.
  • Kircher, Albert, et al. (författare)
  • Mobile telephone simulator study
  • 2004
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The study consists of four separate experiments conducted in the VTI drivingsimulator. The common theme was to investigate how driver behaviour andtraffic safety are influenced when the driver attends to another technicaldevice while driving. The experiments were concerned with handsfree orhandheld mobile phone conversation and dialling, receiving mobile phone SMSmessages and watching a DVD film (the latter two being minor pilotexperiments). In three of the experiments (mobile phone conversation, SMS,DVD) the participants drove a route which led through urban and ruralenvironments, ranging from 90 km/h rural to 50 km/h urban environments. Theurban environments differed in complexity (three levels). The drivingdistance was about 70 km. The dialling experiment used a rural environmentwith a speed limit of 110 km/h. The driving distance was about 15 km. In themain experiment dealing with mobile phone conversation, a number of drivingperformance measures were analysed: driving speed, variation in lateralposition, deceleration, brake reaction time, headway, time to collision, etc.PDT (Peripheral Detection Task) was used as a measure of mental workload.Mobile phone conversation was found demanding in terms of mental workload. Italso had effects on driving. Most effects were quite similar for the twophone modes (handsfree, handheld). Impaired reaction time performance wasdemonstrated in one of the situations for handheld mode. However, effectswere found which could be interpreted as attempts to compensate for theincreased workload caused by the mobile phone conversation: speed was reduced(more so for handheld than for handsfree mode), and time and distance headwayincreased. In spite of these compensatory behaviours, mental workload wasstill markedly increased by phone use. In the SMS experiment the participantsbraked later in one situation when reading the SMS message. No other effectswere found in this minor experiment. In the DVD experiment, mental workloadincreased when watching the film, although this was compensated for to someextent by the increased distance headway to a lead vehicle. No compensationin terms of reduced driving speed, however, was apparent in this experiment.In the dialling experiment negative effects on traffic safety were evidentfrom the larger variance of lateral car position during the dialling task forthe handsfree phone mode. The mental workload also increased with thedialling task. Compensation in terms of reduced driving speed was apparentfor both phone modes. Other aspects of mobile phone use while driving stillremain to be analysed in more detail, such as starting or finishing a call,looking for a phone number to dial, mishaps like dropping the phone, etc.
  •  
27.
  •  
28.
  • Ljung Aust, Mikael, et al. (författare)
  • Effects of forward collision warning, initial time headway and repeated scenario exposure on driver response in emergency lead vehicle braking scenarios
  • 2011
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • To address the research questions, acritical lead vehicle braking scenario and anFCW system was developed and pilot tested in Saab’s fixed based driving simulator in Trollhättan. After piloting, the scenario was implemented in VTI’s moving base simulatorin Linköping, and the effects,of FCW presence, two different initial time headways at visual distraction task onset and repeated scenario exposure, on driver response timeswere examined.The study showed significant effects of FCW and repeated scenario exposure on response times. Moreover, these effects were not additivei.e. a significant interaction between the two was found. There was also a significant effect on responsetimes ofinitial time headway at onset of the visual distraction task. In addition, an interaction between initial time headway and repeated scenario exposure was found for drivers with FCW, but not for drivers without FCW. A second objective of the project was to compare the extent to which the VTI moving base simulator with motion cues generates similar driver responses(quantitatively and qualitatively)as the static simulator set-up at Saab. In general, theresults from this project have important implications for the interpretation of driver performance in experimental settings, particularlywhen aiming toevaluate safety-related in-vehicle information and warning technologies. For onething,they pose a general question markaround the generalizabilityof results to real world events. Second, a future prerequisite for FCW studies should probably be that test drivers have a previous level of system exposure level which matchesthat of real world drivers encountering typical critical events. Also, tuning the initialtime headwayat distraction task onsetin the experimentalsetting to real world conditions is of critical importance.
  •  
29.
  • Vadeby, Anna, 1969-, et al. (författare)
  • Towards a European Guideline for Speed Management Measures in Work Zones
  • 2016
  • Ingår i: Transportation Research Procedia. - : Elsevier. ; , s. 3426-3435
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • Speed management in work zones is important to ensure that the driver safely can navigate the vehicle through the work zone routing. The ASAP project, Appropriate Speed saves All People, was designed to address this issue, with its specific focus on speed management measures and treatments that increase road safety both for the road workers and the road users. The objective was to provide a best practice document that can be applied across Europe with recommendations on how to effectively manage speed through roadwork zones.The guideline provides solutions to help achieving the appropriate speed on different road types and roadworks independently of country. The study showed that most of the speed management measures have some effects on reducing speeds, and even when only minor speed reductions are achieved, these measures may effectively alert drivers to an upcoming roadwork, thereby increasing the safety.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-29 av 29
Typ av publikation
rapport (25)
konferensbidrag (4)
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (26)
refereegranskat (3)
Författare/redaktör
Bolling, Anne (25)
Sörensen, Gunilla (8)
Nilsson, Lena (4)
Bolling, Anne, 1955- (4)
Junghard, Ola (3)
Sjögren, Leif (3)
visa fler...
Jansson, Jonas (3)
Hjort, Mattias (3)
Andersson, Anders, 1 ... (2)
Sörensen, Gunilla, 1 ... (2)
Ahlström, Christer (2)
Patten, Christopher (2)
Alm, Torbjörn (2)
Sehammar, Håkan (2)
Nilsson, Göran (2)
Vogel, Katja (2)
Törnros, Jan (2)
Lidström, Mats (2)
Nordmark, Staffan (2)
Ceci, Ruggero (2)
Eriksson, Lars (1)
Ögren, Mikael (1)
Gustafsson, Mats (1)
Andersson, Anders (1)
CARLSSON, A (1)
Eriksson, Olle (1)
Kircher, Albert (1)
Kircher, Katja (1)
Kircher, Albert, 197 ... (1)
Ahlström, Christer, ... (1)
Andersson, Jan (1)
Ljung Aust, Mikael (1)
Palmqvist, Göran (1)
Hjort, Mattias, 1972 ... (1)
Nyberg, Jonna, 1967- (1)
Vadeby, Anna, 1969- (1)
Blissing, Björn, 197 ... (1)
Forward, Sonja, 1956 ... (1)
Genell, Anders, 1974 ... (1)
Blomqvist, Göran (1)
Wiklund, Mats (1)
Genell, Anders (1)
Nåbo, Arne (1)
Eriksson, Lars, 1963 ... (1)
Eriksson, Louise (1)
Blissing, Björn (1)
Wågberg, Lars-Göran (1)
Brodin, A. (1)
Karlsson, Bo O (1)
Engström, Johan (1)
visa färre...
Lärosäte
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut (27)
Chalmers tekniska högskola (1)
Karlstads universitet (1)
Högskolan Dalarna (1)
Språk
Svenska (18)
Engelska (11)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Teknik (17)
Samhällsvetenskap (4)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy