SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Karlsson Vestman Ove) "

Sökning: WFRF:(Karlsson Vestman Ove)

  • Resultat 1-19 av 19
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Beijer, Elisabeth, et al. (författare)
  • Verkstäder för utvärdering i välfärdsverksamheter : erfarenheter från några svenska FoU-enheter och högskolor
  • 2011
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I denna rapport beskrivs och värderas erfarenheter från utvärderingsverkstäder, som är en pedagogisk form för att simultant lära om utvärdering och att genomföra utvärderingar inom välfärdsområdet. Rapporten bygger på studier av utvärderingsverkstäder liksom på författarnas egna erfarenheter från att bedriva verkstäder. Studien har genomförts inom ramen för Nätverket för utvärderingsverkstäder (Nuv). Initiativet till Nuv togs 2008 från Mälardalens Högskola och dess utvärderingsakademi. Nätverket etablerades mellan de enheter vars medarbetare medverkar i denna rapport; FoU Välfärd Värmland (Bengt G Eriksson), FoU i Väst/GR (Elisabeth Beijer), Mälardalens Högskola och FoU i Sörmland (Kari Jess, Laila Niklasson, Ove Karlsson Vestman) och FoU Sjuhärad Välfärd (Per-Åke Karlsson). Jennifer C Greene, gästprofessor vid Mälardalens högskola, medverkade under en tid i nätverket och bidrar även i denna antologi. Tanken med Nuv är att samla och sprida erfarenheter från redan genomförda verkstäder, för att på så sätt bidra till en utveckling där flera utvärderingsverkstäder kommer till stånd och till att förbättra arbetsmodellen på basis av gjorda erfarenheter. Denna antologi är ett led i detta. Rapporten har antologins form där varje författare svarar för innehållet i respektive kapitel. Grundmaterialet för kapitlen utgörs av de studier vi genomfört gemensamt samt erfarenheter från att leda utvärderingsverkstäder. Våren 2009 genomförde vi tillsammans en enkätundersökning riktad till deltagare i utvärderingsverkstäderna. Vi vill passa på att tacka deltagarna som tog sig tid att besvara enkäten. Dessutom genomfördes något senare ett antal intervjuer med några deltagare i utvärderingsverkstäderna liksom med några av deras chefer (tillika uppdragsgivare för utvärderingsuppdragen). Även dessa vill vi tacka för att de välvilligt låtit sig intervjuas om sina erfarenheter från verkstäderna. Vår förhoppning är att antologin ska bidra till att sprida kunskap om utvärderingsverkstäder, bidra till utveckling av metodiken samt inspirera till ytterligare verkstäder.
  •  
2.
  • Carlhed, Carina, et al. (författare)
  • Vart leder kvalitetstrappan? : Utvärdering av Pysslingens Kvalitetssystem
  • 2009
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I denna rapport presenteras slutredovisningen av en utvärdering av en modell för självutvärdering, Pysslingens Kvalitetssystem. Modellen har utvecklats och används av Pysslingen Förskolor och skolor AB, ett företag som startades i slutet av 1983 och blev det första att bedriva privat barnomsorg i Sverige på 1980-talet. Idag driver företaget 76 förskolor/skolor, fördelat på 57 förskolor och 19 skolor. Utvärderingen har skett genom intervjuer med ledningen, fördjupade fallstudier av enheter, enkät riktad till samtliga enhetschefer, pedagogiska rådgivare samt pedagoger. Utvärderargruppen kommer fram till att det finns klara styrkor med modellen som t.ex. att den bidrar till en stark kultursocialisation i Pysslingkulturen och att det är ett processverktyg för ständiga förbättringar. Det finns också svagheter som diskuteras i rapporten. Ett exempel är att syftet med Kvalitetstrappan är oklart och för vem den är till för. Det omtalade ”friutrymmet” har blivit ett oklart område, där ”eventuella” jämförelser och mätningar inte har en klar måttstock. Det är viktigt i fortsättningen att på ett ännu mer genomtänkt vis arbeta igenom organisationen efter genomsyrandeprincipen som kulturmetafor – till en än mer koherent logik än idag.
  •  
3.
  •  
4.
  • Furubo, J. -E, et al. (författare)
  • Evaluation : For public good or professional power?
  • 2018
  • Ingår i: Evaluation: Seeking Truth or Power?. - : Taylor and Francis. - 9781351297837 - 9781351297844 ; , s. 1-35
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
5.
  • Jansson, Elisabeth, et al. (författare)
  • Evaluating the implementation of a county council policy in two municipalities - methodological strategies and tools.
  • 2009
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    •  Background: In year 2004 the Stockholm County Council (CC) approved a policy to reduce overweight and obesity. The implementation at local level started in two pilot municipalities during a two years period and resulted in several subprojects. Program theory (PT) is a methodology used to understand and identify key components in complex programs. Objectives: To highlight strategies and tools applied in planning and conducting an implementation evaluation of a CC policy in two municipalities. Methods: A descriptive process analysis of identified obstacles and solutions in all phases of the evaluation. Work notes, minutes from the steering group and the evaluating group meetings where analyzed to recapture the evaluation process. Result: PT was used to get an understanding of the components of the policy, the projects and their interrelations. Three separate PT where developed, one for the CC policy and one for the project in each municipality. To get a general idea of the projects and to organise the vast amount of documentation a form was developed for the project managers to fill in. To identify stakeholders and actors, organisational charts (OC) were developed for the project’s organisations including CC representatives. The evaluation’s data collection was based on principles for triangulation (documents, survey and interviews). The PT and OC where used in the purposeful sample of respondents. The PT and OC also worked as a component when reporting the results. Conclusion: PT is a useful tool to clarify the intentions and relations between levels of implementation when evaluating complex, multilevel programs. Using multiple means for data collection is a helpful strategy to generate both general and in depth understanding of a policy’s implementation. PT and OC are useful tools to make sure everyone has the same understanding of the policy’s components and organisation when communicating with stakeholders and respondents in all phases of the evaluation process.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  • Karlsson Vestman, Ove, et al. (författare)
  • Ett välstämt piano - till rätt melodi? : Metautvärdering av Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 2003
  • 2007
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Under 2002-03 genomförde Skolverket den hittills största utvärderingen av svensk skola, den s.k. Nationella utvärderingen 2003 (NU-03). Utvärderingen involverade ett stort antal forskare samt ca 200 skolor, 1 900 lärare och 10 000 elever. Närmare tjugotalet rapporter har publicerats med resultatredovisningar för olika ämnen och sammanfattningar av utvärderingen. Hösten 2005 ville Skolverket att NU-03 skulle granskas för att försöka dra lärdomar av arbetet inför eventuella kommande nationella utvärderingar. Uppdraget att utvärdera NU-03 har genomförts av en forskargrupp inom forskningsmiljön MEA – Mälardalens utvärderingsakademi vid Mälardalens högskola. Uppdraget var att belysa styrkor och svagheter med den nationella utvärderingen. Metautvärdering av NU-03 påbörjades i oktober 2005 och avslutades i november 2006. I denna rapport riktas uppmärksamheten mot olika huvudmoment i arbetet med NU-03 för att ge ett omdöme om utvärderingsmodellens styrkor och svagheter. I metautvärderingen sätts också NU-03 i relation till den nationella utvärderingen 1992 (NU-92) för ett jämförande reso-nemang om de båda utvärderingarnas upplägg eller design. Sammanfattningsvis är vår bedömning att styrkan med NU-03 är väl avstämda instrument. Svagheten är att dessa har utformats för en gammal läroplan och situation i skolan. Man kan säga att NU-03 är ett ”välstämt piano” men frågan är om det används till att spela en gammal melodi som inte längre passar dagens repertoar, det vill säga den multikulturella skolan på 2000-talet.
  •  
10.
  • Karlsson Vestman, Ove, 1944- (författare)
  • Evaluation as learning : A study of social worker education in Leningrad County
  • 2004
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The results presented in this report are based upon an evaluation of the "Social project in Leningrad County". The project fan between 1998-2001 and was carried out by the social services in Sörmland County and Leningrad County, with financial support from Sida (Swedish International Development Coop- eration Agency). The overarching goal of the project was to provide support and direction in the development of social services in Russia. The project involved 160 social workers from Leningrad County who look part in a professionai development edu- cation program in Sweden. The program functioned as a support for local social service projects in Leningrad County. The goal of the evaluation was to exarnine the program of education and the manner in which participants used their acquired knowledge and experiences in their own projects. Ove Karlsson Vestman is a professor at Mälardalen University, in the Division of Social- and Behavioral Sciences. He is also the director of The Mälardalen Evaluation Academy - MEA; a multidisciplinary research environment on evaluation theory and practice.  
  •  
11.
  • Karlsson Vestman, Ove, 1944- (författare)
  • Forskning om utvärdering i Sverige
  • 2008
  • Ingår i: Pedagogikken i reformene – reformene i pedagogikken. - Oslo : Abstrakt Förlag. - 9788279352594 ; , s. 180-212
  • Bokkapitel (populärvet., debatt m.m.)
  •  
12.
  •  
13.
  • Karlsson Vestman, Ove, 1944-, et al. (författare)
  • The Relationship between Evaluation and Politics
  • 2006
  • Ingår i: Handbook of Evaluation: Policies, Programs, and Practices. - Thousand Oaks, Calif : Sage. - 0761973052
  • Bokkapitel (populärvet., debatt m.m.)
  •  
14.
  •  
15.
  • Sandström Kjellin, Margareta, et al. (författare)
  • Values in Student Teachers’ Educational Practice
  • 2009
  • Ingår i: Research in Higher Education Journal. - : Academic and Business Research Institute. - 1941-3432. ; 4
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • A qualitative, quasi-experimental study is described that had the aim to illuminate, by focussing the classroom dialogue, the relation between student teachers’ explicit and implicit values. Two groups of students participated in inquiries about the character of the classroom dialogue. The experimental group also participated in an intervention. The intervention implied that the students were taught to pay a lot of attention to those parts of the Swedish National Curriculum in which teachers’ explicit and implicit democratic values are focused. The result was that during the intervention, the students changed their values, but not only in a direction desired by the project. A conclusion is that, besides the intervention, also the practical work at schools affected the students’ understanding of the character of a desired classroom dialogue.
  •  
16.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  • Tedenljung, Dan, 1963- (författare)
  • Anspråk på utbildningsforskning : villkor för externa projektbidrag
  • 2011
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This study focuses on outcome justifications during the preparation of project applications at the Swedish Research Council during the period of 2002-2004. The study is based on a theoretical approach derived from Michel Foucault placement of the reproductive processes in language use, John L. Austin’s pragmatic speech act theory, and Judith Butler’s idea of power in authoritarian language and combines it with forms of representativity used in the methodological approach of qualitative content analysis of institutionally oriented communication. Three analyses are made that aims to clarify the argumentative content and applications used in the language for the preparation of project applications. The result is that assessment varies without obvious reason; contextual and functional representativity is included within the rhetoric’s in assessments as a message within the practice itself; and the overall communication of representativity lacks factuality. The following conclusions are made. Sanctions are justified even if they only express the principled positions or speculation. Assessment does not need to give any information of value beyond what motivates the impression of the sanction itself. Information may be missing in the assessment without prejudice to recommendations for further preparation. Experiences of this might have repercussions for the applicants and for the experts. It is pointless to engage in an honest form of calls or text-processing. One of the merits of the study is to learn how to deal with the practice of academic writing in such a way that it ceases to impress. In this way anyone involved in producing  research papers and evaluations can re-evaluate their understanding of their practice. The purpose of this study has taken on a wider significance beyond the examples of language use in the samples. As further research is proposed, the broader issue of this study emphasizes how research is conducted with the primary interest of strengthening researcher’s own institutional importance.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-19 av 19

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy