SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Sild Lönroth Carina) "

Sökning: WFRF:(Sild Lönroth Carina)

  • Resultat 1-9 av 9
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Eriksson-Sjöö, Tina, et al. (författare)
  • Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens
  • 2008
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Projektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande och värderingsförmåga. Avsikten var att bidra till utveckling mot professionell kompetens i lärar- och socionomutbildningarna. Projektet genomfördes i ett antal seminarier i socionom- respektive lärarutbildningen samt med en grupp högskolestudenter i Näktergalen mentorsverksamhet. Utgångspunkten för dessa seminarier var studenternas nedskrivna personliga berättelser från en situation/ett möte som väckt starka känslor positiva eller negativa. Berättelserna i jagform berättades, diskuterades och skrevs om från ett annat perspektiv – återberättades, bearbetades och kopplades till den kommande professionen. Den narrativa metoden och perspektivtagande visade sig betydelsefulla för att stärka studenters kompetenser inom området värderingsförmåga och förhållningssätt.
  •  
2.
  • Fresko, Barbara, et al. (författare)
  • Developing narratives as a pedagogical approach to fostering professional interpersonal competences
  • 2013
  • Ingår i: Studies in Educational Evaluation. - : Elsevier. - 0191-491X .- 1879-2529. ; 39:4, s. 232-239
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • The study examined a project aimed at helping students develop professional interpersonal skills.Groups of university students in social work, teacher training, and a student mentoring program for children at-risk participated in seminars where they developed narratives derived from personal experience in interaction with others. The theoretical framework for the project was inspired by the idea of ‘‘stories to live by’’ developed by Clandinin and Connelly. Data for the study were collected from questionnaires, interviews, and focus groups. Results indicated that narrative-building activities, when implemented in a structured and consistent manner, can contribute to improving empathy and perspective-taking abilities, developing self-knowledge, and enhancing communication skills.
  •  
3.
  • Grander, Martin, et al. (författare)
  • Mentorskap för barn och unga
  • 2011
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Under de senaste åren har mentorskap i olika former ökat i popularitet, såväl i offentlig sektor som i näringsliv. I denna bok ger författarna en bild av mentorskap för barn och unga. Boken belyser mentorskap utifrån duon – mentorskapet är en ömsesidig relation mellan två parter där bådas lärande och utveckling beaktas. Vad lär sig någon som är mentor till ett barn? Vad får mentorskapet för betydelse för ett barn som har en mentor? Boken diskuterar också mentorskap för barn och unga ur ett bredare perspektiv. Vilken samhällelig nytta kan mentorskap som modell innebära? Kan mentorskap bygga relationer för hållbar samhällsutveckling? Boken riktar sig till den som är intresserad av mentorskap för barn och unga och kan vara till nytta för den som vill starta mentorsverksamhet, men också den som är intresserad av mentorskapet som utvecklingsmetod.
  •  
4.
  • Harju, Anne (creator_code:cre_t, creator_code:res_t)
  • Forskarnas galleri #3 : Space & Place: forskning om social hållbarhet i Malmö
  • 2017
  • Konstnärligt arbeteabstract
    • I Malmö bor cirka 330 000 människor. Hälften av invånarna i Malmö är under 35 år och en femtedel är under 18 år. I utställningen Space & Place kan du ta del av hur två forskargrupper undersöker barns och ungas relation till några av stadens rum. Utställningen belyser metoder i forskningsprocessen.Projekten utgår från barns och ungas upplevelser av sin närmiljö. Forskningen är exempel på hur Malmö högskola bidrar till ett socialt hållbart Malmö.
  •  
5.
  • Rubinstein Reich, Lena, et al. (författare)
  • Developing Professional Competences through Building Narratives of Life Experiences
  • 2007
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • Paperet presenterar ett pågående projekt, som finansieras av Nshu, "Studentens utveckling mot professionell kompetens". Projektet omfattar studenter i socionom- och lärarutbildningarna samt studenter som är mentorer (högskolestudenter) i Näktergalen mentorsverksamhet. I denna verksamhet, Näktergalen, medverkar studenter från olika områden inom Malmö högskola som mentorer för var sitt skolbarn. Projektets huvudsakliga syfte har varit att utveckla metoder som tillvaratar studenters erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext på ett sätt som stödjer deras lärande inom områden av vikt för det yrke de utbildar sig till, särskilt värderingsförmåga och förhållningssätt.
  •  
6.
  • Sild Lönroth, Carina, et al. (författare)
  • A nightingale sang in Malmö Square. The story of the Nightingale programme at Malmö University, Sweden
  • 2007
  • Ingår i: EAIE occasional paper. - 0927-3514. ; :20, s. 61-68
  • Tidskriftsartikel (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • Artiklen ger bakgrund, tankar om och beskrivning av Näktergalen, mentors verksamhet som började 1997 på Malmö högskola. Nu, tio år senare, har författaren som startade verksamheten och fortfarande leder den, möjlighet att summera, beskriva resultaten och även reflektera över framtiden.
  •  
7.
  • Sild Lönroth, Carina (författare)
  • Mentorskap : energiskapande möten
  • 2024
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med denna studie är att belysa mentorskapets potentialer och effekter samt ge röst åt mentorer, barn och vårdnadshavare. Studien tar även upp nyckelfaktorer för ett lyckat mentorsprogram och identifierar några av de utmaningar man kan uppstå både för mentorer och inom ett mentorsprogram.I studien har olika forskningsartiklar och utvärderingar, både nationellt och internationellt använts tillsammans med litteratur i ämnet samt empirisk data och erfarenheter från Näktergalen mentorsverksamhet.  Resultat visar att mentorskapet fungerar som en betydande frisk- och skyddsfaktor för barn. Barnen får stå i centrum, ha en samtalspartner, och blir sedda och bekräftade. De utvecklar kompetenser och lär sig nya färdigheter. Genom relationen får de prova nya aktiviteter, utmana sig själva, och utveckla självtillit. Lärandetillfällen uppstår kontinuerligt när barn och mentorer resonerar, drar slutsatser och ser sammanhang. Det är energigivande möten som bidrar både till glädje och emotionellt välmående. För mentorerna innebär mentorskapet en unik inblick i barns uppväxt- och livsvillkor, ökad självmedvetenhet och en djupare förståelse för kontextens betydelse. Olika kompetenser utvecklas såsom kommunikationsförmåga, ledarskapsförmåga, problemlösningsförmåga, ansvarstagande och tålamod. Symboliken i Newtons vagga illustrerar hur mentorskapets rörelsen inte bara påverkar individerna, utan även skapar effekter långt utanför mentorskapets kärna, både på individ- och samhällsnivå.Studien tar även upp exempel på olika målgrupper inom mentorskap såsom ungdomar, seniorer, entreprenörer, flyktingar och ensamkommande ungdomar. 
  •  
8.
  •  
9.
  • Sild Lönroth, Carina (författare)
  • The Nightingale Scheme - A Song For The Heart
  • 2007
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This book is about a series of encounters which had an immediate impact and left a lasting impression. For over a period of ten years, Nightingale has facilitated nine hundred such meetings between individual children of age 8-12 and University students. These are meetings where the differences between both sides have been an advantage, as the whole idea was to get to see the "other" person as an individual and not as a spokesperson for a particular group, religion or ethnic identity. This book can be seen as a record of Nightingale's achievements to date in the context of celebrations surrounding its 10 year anniversary. It seeks to convey the philosophy, aims and practical targets which inform the whole project, whilst at the same time giving a voice to the children, mentors and parents involved. Fourteen interviews have been made with children (now of high school age) who once had a mentor. These interviews are an important part of the book.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-9 av 9

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy