SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "id:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/294566" "

Search: id:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/294566"

  • Result 1-1 of 1
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Lilliestam, Anna-Lena, 1952, et al. (author)
  • Lågstadielärare talar om sin undervisning i de samhällsorienterande ämnena
  • 2020
  • In: Nordidactica. - 2000-9879. ; 10:2, s. 48-72
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Artikeln beskriver en intervjustudie med tretton legitimerade och erfarna lågstadielärare om deras undervisning i de samhällsorienterande ämnena. Ett centralt tema är spänningen mellan dessa ämnens kognitiva ämnesinnehåll och de fostrande aspekterna och hur lärarna balanserar mellan dessa poler. Några lärare beskriver ett stort arbete med kunskapsinnehållet i geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap, medan andra förnekar att det finns något kunskapsinnehåll i ämnena alls, utan menar att det enbart är fostran och socialisation. De lärare som har en majoritet elever med utländsk bakgrund beskriver ett arbete med att främja "svenska" värden av jämställdhet och tolerans mellan olika grupper. Materialet undersöks också med fokus på svenska skolans selektiva traditioner. Delvis i kontrast mot styrdokumentens intentioner framträder en klassisk bildningstradition och progressivistiska idéer om vikten att utgå från elevernas erfarenhetsvärld.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-1 of 1
Type of publication
journal article (1)
Type of content
peer-reviewed (1)
Author/Editor
Lilliestam, Anna-Len ... (1)
Holmqvist Lidh, Cari ... (1)
Osbeck, Christina, 1 ... (1)
University
University of Gothenburg (1)
Language
Swedish (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (1)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view