1. |
- Ahlstrand, Pernilla, 1967
(författare)
-
Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teater- kunnande på gymnasiet
- 2021
-
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. ; 9:1, s. 50-69
-
Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
- Avsikten med artikeln är att identifiera och artikulera aspekter av kunnande i en teaterövning med inriktning på förmågan att kunna samspela. Filmat material av en specifik övning har analyserats fenomenografiskt. Kunnande som tar sig gestaltande, kroppsligt uttryck är i fokus för analysen. Resultatet visar hur aspekter av att kunna samspela kan verbaliseras i ett antal beskrivningskategorier som tillsammans redovisas i ett fenomenografiskt utfallsrum. De aspekter av kunnande som framträder i resultatet är centrala för planeringen av undervisning, återkoppling och bedömning. Resultatet av studien är ett bidrag till ett eftersatt fält: forskning om teater som skolämne i Sverige.
|
|