SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "AMNE:(SOCIAL SCIENCES Educational Sciences Pedagogical Work) srt2:(1990-1994)"

Search: AMNE:(SOCIAL SCIENCES Educational Sciences Pedagogical Work) > (1990-1994)

  • Result 1-10 of 32
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  • Henckel, Boel, 1943- (author)
  • Förskollärare i tanke och i handling : en studie kring begreppen arbete, lek och inlärning
  • 1990
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med föreliggande avhandlingsarbete är att få större kunskap om några av förutsättningarna för förskolans pedagogiska verksamhet och få veta mer om vad som faktiskt sker ute i förskolans barngrupper. I avhandlingen kartläggs tolv förskollärares föreställningar om förskolan och uppfattningar om arbete, lek och inlärning samt hur de agerar i barngrupp med avseende på dessa begrepp. Föreställningar och uppfattningar hos tjuogoen lärarkandidater har också kartlagts, dels vid böljan av deras förskollärarutbildning, dels efter avslutad utbildning.1981 presenterade Socialstyrelsen en ny arbetsplan för förskolan. Den kan betraktas som ett försök till lösning av olika problem inom förskolan som utvecklats under en period av ca tio år. Arbete, lek och inlärning framställdes i arbetsplanen som centrala begrepp vilka gav struktur och innehåll åt förskolans pedagogiska verksamhet. I avhandlingen fokuseras föreställningar och uppfattningar. Dessa kan definieras som strukturerande och integrerande principer av övergripande art som är avgörande för hur en individ tolkar och värderar omvärlden. Förskollärarnas och lärarkandidaternas föreställningar och uppfattningar kartlades genom intervjuanalyser. En särskild kortsorteringsuppgift konstruerades och gavs i samband med intervjuerna. Förskollärarna observerades också i barngrupp.Resultatet visar att några av förskollärarna hade föreställningar om förskolan som "en institution för kompensation" eller som "en institution för utveckling". De flesta av dem såg förskolan som "en institution för anpassning". De hade även skilda uppfattningar om arbete, lek och inlärning. De olika uppfattningskategorierna kan sägas ge uttryck för ett mer eller mindre "pedagogiserat" eller "psykologiserat" synsätt; "vuxencentrerat" eller "barncentrerat" synsätt Observationerna visar att förskollärarna inte helt agerade i enlighet med den syn de gav uttryck för i intervjuerna. De agerade mer lika varandra i praktiken än vad man hade anledning att anta. De flesta av dem uttryckte i sin praktik att förskolan är en institution för "anpassning", endast få gav uttryck för "utveckling" och ingen alls för "kompensation". De uppfattningar som främst kom till uttryck i praktiken var att arbete är "förelagd uppgift", lek är en "terapeutisk nödvändighet" och inlärning är "social träning". I avhandlingen diskuteras resultaten i belysning av förskolans utveckling under 1970-talet. Professionalisering, yttre förutsättningar för verksamheten och förskolans tradition är begrepp som också används i diskussionen och för förklaring av resultaten.
  •  
7.
  • Castro, Alfredo, et al. (author)
  • Bortom strukturalismen
  • 1992
  • In: Bild i skolan. - Skärholmen : Teckningslärarnas riksförbund. - 0349-2117. ; :2, s. 30-33
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
8.
  • Castro, Alfredo, et al. (author)
  • I simulerad rationell kostym?
  • 1993
  • In: Bild i skolan. - Stockholm : Lärarförbundet. - 0349-2117. ; :2, s. 32-33
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Den svenska semiotikreceptionen, åtminstone inom bildområdet, har aldrig övervunnit den strukturalistiska lingvisticismen så som den representeras av tex Umberto Eco, Roland Barthes och Roman Jakobson, skrev Alfredo Castro och Anders Marner när dom i Bild i skolan, 2/1992, introducerade Göran Sonesson för tidningens läsare. De bägge återkommer nu med anledning av Gert Z Nordströms artiklar om Sonesson.
  •  
9.
  •  
10.
  • Marner, Anders, 1949- (author)
  • LEICA/Tri-X/D-76
  • 1992
  • In: Bild i skolan. - Skärholmen : Teckningslärarnas riksförbund. - 0349-2117. ; :4, s. 8-10
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 32

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view