SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L773:9789178672813 srt2:(2022)"

Sökning: L773:9789178672813 > (2022)

  • Resultat 1-2 av 2
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Bernhard, Jonte, 1953- (författare)
  • Distans- och hemlaborationer : vad säger den ämnesdidaktiska litteraturen?
  • 2022
  • Ingår i: Bidrag från 8:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar. - Karlstad, Sweden : Karlstad University Press. - 9789178672714 - 9789178672813 ; , s. 56-61
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • Laborationer ses vanligtvis som ett väsentligt inslag i teknisk- och naturvetenskaplig utbildning. Ett av de många syftena med laborationer är att stärka, utveckla och fördjupa studenternas förståelse av verkliga fenomen (det vill säga objekt och händelser) och sambandet mellan verkliga fenomen och teoretiska modeller och teorier. Ett annat huvudsyfte med laborationer är att utveckla studenternas förmåga att samarbeta i experiment och empiriskt undersöka och beskriva tekniska system, naturliga och tekniska föremål och naturliga och artificiella fenomen.I samband med distansutbildning är det generellt en utmaning att utforma laborationer på ett bra sätt så att de avsedda lärandemålen uppnås. Detta gäller inte bara specifikt situationen med ”påtivingad” distansundervisning som uppstod i samband med COVID-19-pandemin, utan det gäller i allmänhet alla typer av av undervisning "off campus".I denna artikel beskrivs preliminära resultat från en litteraturstudie i syfte att få en översikt av vad som rapporteras i den ämnesdidaktiska forskningslitteraturen om laborationer som utförs som distanslaboratorier eller som hemlaboratorier inom naturvetenskapliga och tekniska utbildningar. Det finns en rätt omfattande litteratur som beskriver fjärrlaboratorier och onlinelaboratorier. Men, med få undantag är litteraturen främst inriktad på de tekniska aspekterna av att fjärrstyra laborationer och mindre på den pedagogiska utformningen och studenternas lärande. Förutom olika former av ”onlinelaboratorier” och fjärrstyrda laborationer lyfts olika former av hemlaborationer och laborationer med digital utrustning som kan införskaffas till en så låg kostnad att studenterna själva kan äga eller låna den som intressanta alternativ för framtiden.
  •  
2.
  • Frost, Anna E., 1988-, et al. (författare)
  • Do pre-recorded lessons in combination with formative assessments fulfil the learning necessity of engineering students?
  • 2022
  • Ingår i: Bidrag från 8:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar. - : Karlstads universitet. - 9789178672813 ; , s. 21-25
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • As an effort to increase digitization of education during the ongoing pandemic in Spring 2021, the course ”Electromagnetism II with electric circuits” at Uppsala University has been conducted in a blended form with both pre-recorded sessions and live online sessions. About half of the lectures were live sessions, and the rest were pre-recorded. Among the lessons, more than 75 % were pre-recorded. When the teaching is pre-recorded, the teachers do not get reactions directly from the students, either verbally or from facial expressions. Therefore,self-correcting quizzes were implemented for every lecture, and short formative evaluations were implemented for every lesson. The main objective was to increase the number of students participating in the lessons, which hopefully would lead to more students passing the course. More students watched the pre-recorded lessons than attended the lessons on campus previous years on the course. More students passed the exam on the course compared to previous years, but it cannot be excluded that this is partially or completely due to the exam being different due to the pandemic. The short formative evaluations had at least seven respondents during the first four lessons, but from lesson five and onward, the number of respondents was two or fewer. The quizzes which most students attempted were right after or right before the pre-exams (”duggor” in Swedish), but otherwise relatively few students answered the quizzes. When asked in the course evaluation, it varied a lot whether the students liked, disliked, or were neutral to have pre-recorded lessons, with slightly more students saying they preferred live sessions.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-2 av 2

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy