SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Alfredsson Johan 1974) srt2:(2015-2019)"

Sökning: WFRF:(Alfredsson Johan 1974) > (2015-2019)

  • Resultat 1-10 av 18
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Det politiska uteslutna. Könskritisk potential hos Ursula Andkjaer Olsen och Ida Börjel
  • 2015
  • Ingår i: Kjønnskrift/Kønskrift/Könskrift / Johan Alfredsson, Hadle Oftedal Andersen och Susanne Kemp. - Bergen : Alvheim og Eide akademisk forlag. - 1894-4671. - 9788290359923 ; , s. 165-187
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • This article treats poetry books of two prominent Scandinavian poets from the new millennium from a gender-political perspective. Ursula Andkjær Olsen's debut book "Lulus sange og taler" (2000) and Ida Börjel's debut "Sond" (2004) are studied from a theoretical perspective based on Jean-Jacques Lecercle's ideas, in particular his concept of ”the remainder of language”. The articel shows how both poets take as their starting point a sort of aporetic stance on speech, by clearly showing a desire to speak, while simultaneously being painfully aware of the impossibility of doing just that, within the presently gendered discourse of speech. By employing Lecercle's theories, the article reveals how the choice of this aporetic standpoint, in itself, does enable elements of (in this case - gendered) language which have been shut out, to stand out, and become visible. Additionally, within this process the ideology of the discourse becomes obvious.
  •  
2.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Flerspråkiga strategier och den poetisa zonen i två verk av Cia Rinne
  • 2019
  • Ingår i: Gränslös lyrik. Transnationella och flerspråkiga linjer i nordisk poesi.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I detta paper diskuteras två verk av Cia Rinne, Archives Zaroum och Sounds for Soloists, utifrån hur de använder sig av skiften, både mellan språk och mellan medier. Dessa fenomen diskuteras som poetiska grepp, och relateras till ett antal teorier om vad det poetiska utgörs av.
  •  
3.
  • Alfredsson, Johan, 1974, et al. (författare)
  • Kjønnskrift/Kønskrift/Könskrift. Förord
  • 2015
  • Ingår i: Kjønnskrift/Kønskrift/Könskrift. Modernisme i nordisk lyrikk 7. - Bergen : Alvheim & Eide Akademisk Forlag. - 9788290359923
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
4.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • ”Kluvenhetens momentum” – på jakt efter högskolepedagogiska principer för att utnyttja lärarstudenters kluvenhet mellan lärar- och -student
  • 2016
  • Ingår i: Högskolepedagogiska texter. ; , s. 1-10
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I detta paper utgår jag ifrån vilka högskolepedagogiska överväganden som går att göra utifrån det faktum att varje lärarstudent är student i lärsituationen under utbildningen, och pedagog i lärsituationen efter utbildningen, dit lärarutbildningen syftar. Jag talar om denna grundläggande förutsättning som en kluvenhet mellan de två delarna ”lärar-” och ”-student” i ordet ”lärarstudent”, en kluvenhet som många lärarstudenter har, och bör ha. I min egen undervisningspraktik från olika lärarutbildningar upplever jag att denna kluvenhet alltid är en betydelsefull högskolepedagogisk faktor i en förhållandevis svår balansakt mellan de två lärsituationerna. Fel använt tenderar det momentum som kluvenheten därmed innebär att fort ett problem i undervisningen, med resultatet att studenterna inte känner sig bekväma med vare sig den litteratur eller den undervisning som används på deras lärarutbildningskurser. I mitt paper utreder jag några metoder för att genom att verbalisera detta momentum göra det till ett stöd i lärandet, något som kan hjälpa studenterna att se sin egen lärarprofessionalitet, sina styrkor och svagheter, och att i första hand vara en närvarande auktoritet (i ordets bästa bemärkelse) och låta relationen och kommunikationen mellan elever och lärare vara i fokus.
  •  
5.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Kritiskt tänkande i skolan. Betraktat genom radikal estetik, medialisering och en poetisk performance av Athena Farrokhzad
  • 2017
  • Ingår i: LIR.journal. - 1102-9773. ; 8, s. 148-165
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Over the last decade, the Swedish school system has been discussing the intersection between aesthetics and learning with much enthusiasm. The aim of this article is to show how this discussion can be invigorated by contemporary poetic practice, and how focus thus can be shifted from what Jan Thavenius has labelled »market aesthetics« and »modest aesthetics«, to what he labels »radical aesthetics«, i.e. an overriding aesthetics which is critical by nature, and therefore able to permeate the school system. Much contemporary poetry looks upon itself as a critical art form, at least as much as a creative one. The example used in the article – a controversial radio program, and poetic performance from 2014, by Athena Farrokhzad – uses poetry to highlight the ideological and religious discourses of con- temporary – »mediatized« – society. Appropriating the poetic methods she uses, and employing them meta-critically within the classroom, could bring the school system closer to Thavenius’s ideal »radical aesthetics«.
  •  
6.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Kroppen, jaget, författaren. Om andra kroppars skrivande i relation till Maja Lee Langvads "Find Holger Danske" och Athena Farrokhzads "Vitsvit"
  • 2019
  • Ingår i: Nye posisjoner i samtidslyrikken. [ed] Rasmus Dahl Vest, Eirik Vassende. - Bergen : Alvheim og Eide. - 1894-4671. - 9788293690023 ; , s. 103-132
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • Detta kapitel närmar sig frågan om författar- och diktarpositionen genom att problematisera kroppens betydelse. Mad hjälp av analyser av böcker skrivna av Maja Lee Langvad och Athena Farrokhzad synliggörs hur diskussionen om det lyriska subjektet flyttats över i ett politiskt register, genom att kroppen görs till brännpunkt, exempelvis i en pronominal konflikt mellan ett "du" och ett "vi". Hos de två poeterna är skrivandets praxis framhävd, konkretiserad och tydliggjord - hos Lee Langvad genom en rad "objets trouvés", ofta hämtade från juridiska dokument, hos Farrokhzad genom bland annat genom att bokens text är tryckt i vitt på svarta band. På ett liknande vis synliggörs också "det lyriska subjektet" som ett fenomen som skriver sig fram i, och skriver över, andras text.
  •  
7.
  •  
8.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Längtan efter trygghet - Hanne Bramness och en barnlyrikens regressiva typologi
  • 2019
  • Ingår i: Nordisk poesifestival. Rolf Jacobsen-dagarna, 7–8 mars 2019, Hamar, Norge.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I detta paper diskuteras Hanne Bramness barnlyrik utifrån rytmiska och utvecklingspsykologiska utgångspunkter. Jämförelser görs mellan utvecklingspsykologiska, i synnerhet anknytningsteoretiska, perspektiv och funktioner som dessa dikter kan anses fylla hos sina läsare.
  •  
9.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Orena storformer i Mette Moestrups "kingsize" och Anna Hallbergs "mil"
  • 2016
  • Ingår i: Långa dikter. Berättelse, experiment, politik. - Bergen : Alvheim & Eide Akademisk Forlag. - 9788290359947 ; , s. 133-156
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • This is an article on how Scandinavian poetry has, over the last couple of decades, dealt with its inherent associations with autonomy, exclusion and marginalization. Due to the rise of new media, and the effects of what the social sciences call the "mediatization" of society, contemporary poetry has in large chosen to walk away from its Romantic-Modernist tradition of exclusion and marginalization (and the ideological implications of that), without compromising on autonomy. One of the ways in which this has been accomplished is by the use of what the article labels "impure large forms", inspired by the impure ideals of e.g. 1960s Scandinavian concrete poetry and the 1970-1980s North American L=A=N=G=U=A=G=E-movement. These contemporary impure large forms are exemplified by Danish poet Mette Moestrup's book "kingsize" from 2006, and Swedish poet Anna Hallberg's book "mil" from 2008.
  •  
10.
  • Alfredsson, Johan, 1974 (författare)
  • Poesins performativt politiska potential i bilderböcker för barn
  • 2018
  • Ingår i: NORLYR-konferensen "Politikk i nordisk lyrikk", 4-5 oktober 2018, Oslo Universitet.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Detta paper utgår ifrån Hélène Cixous fokus på det poetiska språket som motståndspraktik mot maktordningarna kön och genus, men flyttar över dessa tankar till maktordningen ålder. Fokus ligger på hur denna maktordning manifesteras i bilderböcker för barn, samt på hur användandet av poesi (i framställningen benämnd "den poetiska zonen") i dessa bilderböcker kan lyfta barnläsarens känsla av underordning. De bilderböcker som analyseras är Snill av Gro Dahle och Svein Nyhus, och Vi smular vi härmar en gök av Lina Ekdahl och Emma Hanquist.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 18

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy