SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Bengtsson Magnus Docent) srt2:(2020-2022)"

Sökning: WFRF:(Bengtsson Magnus Docent) > (2020-2022)

  • Resultat 1-4 av 4
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Bengtsson, Magnus, Docent, et al. (författare)
  • A proposed method using GPU based SDO to optimize retail warehouses
  • 2022
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • Research in warehouse optimization has gotten increased attention in the last few years due to e-commerce. The warehouse contains a waste range of different products. Due to the nature of the individual order, it is challenging to plan the picking list to optimize the material flow in the process. There are also challenges in minimizing costs and increasing production capacity, and this complexity can be defined as a multidisciplinary optimization problem with an IDF nature. In recent years the use of parallel computing using GPGPUs has become increasingly popular due to the introduction of CUDA C and accompanying applications in, e.g., Python. In the case study at the company in the field of retail, a case study including a system design optimization (SDO) resulted in an increase in throughput with well over 20% just by clustering different categories and suggesting in which sequence the orders should be picked during a given time frame. The options provided by implementing a distributed high-performance computing network based on GPUs for subsystem optimization have shown to be fruitful in developing a functioning SDO for warehouse optimization. The toolchain can be used for designing new warehouses or evaluating and tuning existing ones. 
  •  
2.
  • Bengtsson, Magnus, Docent (författare)
  • Empirical energy and size distribution model for predicting single particle breakage in compression crushing
  • 2021
  • Ingår i: Minerals Engineering. - : Elsevier. - 0892-6875 .- 1872-9444. ; 171
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Crusher models presented in research is calibrated using experimental data. This approach is everyday praxis and is made in many different ways. One method is to use two different compression tests. The single-particle breakage test (SPB) and the inter-particle breakage test (IPB). Models for predicting the breakage energy and size distribution for the SPB test and also to show the correlation between the SPB and IPB test is presented. The results show that Weibull analysis and Rosin-Rammer distributions are a successful way to model both energy and size distribution for SPB and IPB based compression crushing. The number of experiments conducted in both SPB and IPB tests can be drastically reduced by testing the lowest and highest compression ratio values used in the original SPB and IPB tests. The results also show a strong correlation between the SPB and IPB tests when evaluating the relationship between the consumed breakage energy and the coefficient of variance. The energy model is compared with Bond Work Index (BWI), and it was shown that the model parameter C shows a good correlation with BWI. A full-scale validation of a cone crusher is made, presenting a calculation scheme for addressing the use of the IPB and SPB models for predicting the size distribution.
  •  
3.
  • Egonsdotter, Gunilla (författare)
  • Datorbaserade simuleringar i socionomutbildningen : reflektion och social barnavård
  • 2022
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Socionomutbildningen i Sverige syftar till att ge blivande socialarbetare såväl vetenskaplig som praktisk professionell kunskap. En för utbildningen central fråga handlar dock om hur teori och praktik bäst kan integreras. Risken, menar kritiker, är att teori och praktik separeras: teori blir något som förmedlas i klassrummet och praktik något som studenterna ges tillgång till genom fältförlagda studier i olika professionella miljöer. Mot bakgrund av denna utmaning har olika didaktiska tillvägagångssätt prövats för att koppla samman teori med praktik. Ett sådant tillvägagångssätt är simuleringar, vilket innebär att professionella utmaningar i socialt arbete på olika sätt efterliknas i klassrummet, det vill säga i en miljö där sårbara klienter inte riskerar att komma till skada.Med denna avhandling fokuseras en specifik form av simuleringar, nämligen datorbaserade simuleringar.Avhandlingens syfte är att undersöka om en datorbaserad simulering som didaktiskt verktyg i undervisning av socionomstudenter främjar studenters reflektionsförmåga i sociala barnavårdsärenden. Vidare inbegriper syftet att ge en bild av den internationella omfattningen av liknande didaktiska utvecklingsarbeten samt diskutera möjligheterna av att använda datorbaserade simuleringar också i forskningssyfte.Avhandlingsarbetet bestod av två delar: dels en konstruktionsfas, dels en undersökningsfas.Under konstruktionsfasen utformades den datorbaserade simuleringen SimChild, vars avsikt är att utveckla svenska socionomstudenters förmåga att reflektera inom ett av det sociala arbetets viktigaste och svåraste verksamhetsfält, den sociala barnavården. Under övningar med SimChild antar studenter rollen som yrkesutövande socionomer och ställs inför uppgiften att individuellt göra bedömningar och fatta beslut i ett barnavårdsärende. Den skriftliga information som studenterna successivt får tillgång till är, som ofta är fallet i faktiska ärenden, knapphändig och motstridig. Deltagarna i simuleringen får tillgång till samma ärendebeskrivning men med den viktiga skillnaden att bakgrundsinformation om till exempel barnets etnicitet alternativt kön varieras slumpmässigt. Efter den individuella delen av övningen samlas deltagarna i lärarledda seminarier och får då tillgång till aggregerade data om hur skillnader i bakgrundsvariabler påverkat bedömningar och beslut. Från dessa utgångspunkter ges de möjligheter att reflektera över hur stereotypa uppfattningar om till exempel kön eller etnicitet kan påverka professionellt socialt arbete.Med undersökningsfasen fokuserades den betydelse etnicitet kan ha för bedömningar och beslut genom att barnets namn varierades på ett sätt som skulle kunna indikera olika etniciteter. Studier av sådana SimChild-övningar genomfördes vid tre lärosäten med totalt 176 socionomstudenter. Efter individuella bedömningar och beslut samlades undersökningens respondenter i fokusgrupper som för dem fick ersätta de seminarier som annars följer det individuella arbetet i SimChild. Aggregerade sammanställningar av individuella bedömningar och beslut för respektive lärosäte presenterades och låg till grund för fokusgruppsdiskussionerna. Tre fokusgrupper bestående av vardera åtta studenter, totalt 24 studenter, organiserades i direkt anslutning till de avslutade individuella bedömningen. Fokusgruppsdiskussionerna indikerade att denna typ av datorsimulering kan främja studenters reflektion och självinsikter (artikel I). Studie II illustrerar hur studenterna kunde bli medvetna om hur stereotypa föreställningar kan påverka bedömning i ett barnavårdsärende.Utöver de båda studierna av socionomstudenters upplevelser av SimChild ingår i avhandlingen ytterligare två studier som på olika sätt syftar till att fördjupa diskussionen om användningen av datorbaserade simuleringar i socialt arbete. En scoping review av internationell forskning, med 16 ingående publikationer, visar att datorbaserade simuleringar i utbildning av socialarbetare fortfarande är i en prövande, preliminär fas. Av översikten framgår att datorbaserade simuleringar främst används för att främja specifika färdigheter men också förmåga till reflektion eftersträvas. I den sista artikeln (IV) diskuteras huruvida utvecklingen av datorbaserade simuleringar för undervisningsbruk kan bidra till utvecklingen också av forskningsmetoder i socialt arbete. Diskussionen illustreras med data från en pilotstudie med 63 studenter och flera forskningsfördelar med simuleringar framhålls: studiers externa validitet främjas av realismen i simuleringen medan den interna validiteten främjas genom möjligheter till kontroll.Reflektion utgör en viktig teoretisk ram för avhandlingen och kan förstås som länken mellan socialarbetarens teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. För att förstå studenternas bedömningar och tolkningar i samband med den datorbaserade simuleringen utgår analysen från begreppen reflektion i handling, reflektion över handling och reflektion inför handling. Utöver dessa begrepp tar analysen även avstamp i kritisk reflektion, vilket bland annat innebär att synliggöra studenters förgivettagna föreställningar.En central slutsats i avhandlingen är att simuleringar av SimChilds typ gör det möjligt för socionomstudenter att se skillnader i beslut och bedömningar, reflektera över varför dessa skillnader uppstår och reflektera över den betydelse sådana skillnader kan få för klienter.
  •  
4.
  • Guldris Leon, Lorena, 1983, et al. (författare)
  • Understanding Mineral Liberation during Crushing Using Grade-by-Size Analysis - A Case Study of the Penuota Sn-Ta Mineralization, Spain
  • 2020
  • Ingår i: Minerals. - : MDPI AG. - 2075-163X. ; 10:2
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Coarse comminution test-work and modeling are powerful tools in the design and optimization of mineral processing plants and provide information on energy consumption. Additional information on mineral liberation characteristics can be used for assessing the potential of pre-concentration stages or screens in the plant design. In ores of high-value metals (e.g., Ta, W), standard techniques-such as the mineralogical quantification of grain mounts by quantitative evaluation of minerals by scanning electron microscopy (QEMSCAN) or chemical analysis by X-ray fluorescence (XRF) can be challenging, due to the low relative abundance of such valuable minerals. The cost of QEMSCAN is also a limiting factor, especially considering the large number of samples required for the optimization of coarse comminution. In this study, we present an extended analytical protocol to a well-established mechanical test of interparticle breakage to improve the assessment of coarse mineral liberation characteristics. The liberation of ore minerals is a function of the rock texture and the difference in size and mechanical properties of the valuable minerals relative to gangue minerals and they may fraction in certain grain sizes if they behave differently during comminution. By analyzing the bulk-chemistry of the different grain size fractions produced after compressional testing, and by generating element by size diagrams, it is possible to understand the liberation characteristics of an ore. We show, based on a case study performed on a tantalum ore deposit, that element distribution can be used to study the influence of mechanical parameters on mineral liberation. This information can direct further mineralogical investigation and test work.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-4 av 4

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy