1. |
|
|
2. |
- Enquist, Bo
(author)
-
Från produktionsparadigm till serviceparadigm?
- 1999
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Denna forskningsrapport behandlar ett offentligägt aktiebolag och dess interage-rande med företagets huvudintressenter. Företaget och dess intressenter ses i denna studie som ett värdeskapande intressentnätverk. Den specifika forsknings-kontexten utgör länstrafikbolagen, som i senare delen av studien ses som länstra-fikbolaget, dvs ett typiskt länstrafikbolag där de generella linjerna blir framträ-dande på bekostnad av de lokala. Studien rör sig på managementnivå i hela ked-jan från det politiska, det verkställande till det operativa. De intressenter som be-handlas är ägare/huvudman, länstrafikbolaget företrätt av dess VD och styrelse, entreprenörerna som utför servicetjänsterna och resenären som är både medbor-gare och kund.Rapporten vänder sig till forskare men även till studerande vid universitet och högskolor som vill fördjupa sina kunskaper i snittet mellan offentlig och privat verksamhet där kund och serviceorientering är i fokus. Det vänder sig även till de inom den akademiska världen som är intresserade av tolkande företagsekono-miska fallstudier. Rapporten vänder sig också till aktörerna inom branschen som arbetar med or-ganisering och konceptutveckling av en allt mer avreglerad eller snarare om-reglerad kollektivtrafikmarknad. Rapporten är ett resultat av ett forskningsprogram inom CTF med inriktning mot kollektivtrafikforskning i ett tjänsteperspektiv där Kommunikationsforskningsbe-redningen (KFB) är huvudfinansiär
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|