SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Hellman Fredrik 1967 ) srt2:(2020-2024)"

Sökning: WFRF:(Hellman Fredrik 1967 ) > (2020-2024)

  • Resultat 1-10 av 18
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Fridell, Kent, et al. (författare)
  • Multifunktionella urbana dagvattenanläggningar : Referensanläggningar
  • 2022
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Föreliggande rapport är en sammanställning över ett antal av de dagvattenanläggningar och de forskningsstudier som pågått inom ramen för Formas-projektet Multifunktionella urbana dagvattenanläggningar. Projektets mål var att snabba på implementeringen och erfarenhetsspridningav de nya konstruktionslösningarna och verktygen för stadsplanering, projektering och anläggning som togs fram inom Vinnova-projektet Klimat säkrade Systemlösning för Urbana ytor. Ett projekt vars huvudsyfte varit att ta fram och utvärdera nya dagvattenanläggningar och systemlösningar som främjar lokalt omhändertagande av dagvatten och har integrerats i stadsmiljö. De anläggningar som tas upp i rapporten är öppen överbyggnad med tät eller dränerande beläggning, regnbäddar och träd i hårdgjord yta. Totalt omnämns fem projekt från tre kommuner och ett privat företag, från södra till mellersta Sverige. Inom varje projekt finns flera anläggningar och som kan bestå av olika konstruktioner och utformning.  Syftet med rapporten är att ge en samlad bild över de dagvattenanläggningar och forskningsstudier som ingår i projektet Multifunktionella urbana dagvattenanläggningar. Rapporten riktar sig till de med intresse av att anlägga hållbara dagvattensystem i urbana områden. I befintlig bebyggelse likväl som i vid nyexploatering. 
  •  
2.
  • Hellman, Fredrik, 1967-, et al. (författare)
  • Användning av sekundära ballastråvaror och koppling till funktion och dimensionering
  • 2024
  • Ingår i: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 424-424
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Behovet av ballastmaterial ökar snabbt med pågående förtätning och växande städer med tillhörande infrastruktur, inte bara i Sverige. Det är i och kring städerna som det blir allt svårare att skaffa fram bergmaterial av alla slag. För ett mer cirkulärt och hållbart byggande av anläggningsinfrastruktur såsom hårdgjorda ytor i våra städer och bättre nyttjande av förnybara råvaror krävs därför att man ökar användningen av alternativa ballastmaterial såsom tex slaggrus, krossad betong och fräsasfalt. Det krävs att man tar fram förtroendeskapande, vetenskapligt baserat underlag och regelverk för dimensionering av hårdgjorda ytor. Det måste dessutom vara lätt att använda denna typ av produkter.  Kunskap från tidigare utförda projekt kommer att kunna användas för att ta fram tabeller för olika trafikklasser och användningsområden. Projektet har tagit materialparametrar så att man enkelt kan modellera funktion och livslängd.Materialparmetrar tas fram i labbtester tex triaxialförsök och standardmetoder. Vi utvärderar modellerade resultat och funktion med uppmätta resultat Projektet använder dimensioneringsverktyget ERAPave för slaggrus och andra alternativa ballastmaterial för trafikbelastade hårdgjorda. Försöken görs för att kunna förbättra och få större förståelse för svagheter och styrkor i konstruktionslösningarna och utvärdera dessa. Slutsatserna från laboratorie och fullskaleförsök visar att de uppmätta tekniska egenskaperna i många fall är utanför de krav som normalt ställs på tradionella obundna bergmaterial exempelvis styvhet, packningsegenskaper och kornkurva. Detta försvårar upphandling av dessa material. Man behöver vara medveten om skillnaderna och kunna hantera dessa i upphandling. Resultat från detta projekt och flera tidigare projekt visar att funktionen oftast är tillräckligt bra. I många fall har de också en långsam styvhetstillväxt (tex betong kross och slaggrus).  
  •  
3.
  • Hellman, Fredrik, 1967-, et al. (författare)
  • Dimensionering, bärighet och infiltration : Uppföljning av Blå-Grön-Grå (BGG) konstruktioner
  • 2022
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Pågående klimatförändringar innebär att vi kan vänta oss mer extrema vädersituationer med större dagvattenmängder att hantera än vad vi är vana vid och våra system är utformade för. För ett medelscenario uppskattas att regnen i ett 100-årsperspektiv kommer att öka i storleksordningen 20–30 procent. I tätbebyggt område är en stor del av ytorna täta och regnvatten har ingen naturlig infiltrationsmöjlighet. Problemet är att när städerna förtätas och infiltrationsytor försvinner så leds mer och mer vatten ner i dagvattensystemet. När det blir fullt trycks vatten tillbaka upp till ytan. Och vid intensivare regn blir resultatet i värsta fall översvämningar, vattenfyllda källare, skador på kringliggande byggnader och många andra negativa konsekvenser som i dagsläget är betydligt svårare att kvantifiera. I Sverige används över 60 miljoner ton bergmaterial till vägar, gator och torgytor per år. Det är mer än 40 miljoner kubikmeter material, eller nästan 70 st fyllda Globen. Den absoluta majoriteten av materialet används till täta konstruktioner som förvärrar problemen och ökar avrinningen.  Ett sätt att minska risken för översvämningar, förenkla hanteringen av dagvatten samt att tillgodose goda betingelser för växtlighet är att använda BGG (Blå-Grön-Grå)-konstruktioner. Gemensamt för dessa är ett de förstärkningslager med stor hålrumsandel som medför att dagvatten kan infiltrera och magasineras i vägkonstruktionen. Det öppna förstärkningslagret förbättrar även livsbetingelserna för växtlighet. 
  •  
4.
  • Hellman, Fredrik, 1967-, et al. (författare)
  • Dimensioneringsunderlag för markkonstruktion med slaggrus
  • 2023
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Infrastrukturprojekt använder stora mängder resurser i samhället. För att minska klimatpåverkan är alternativa konstruktionsmaterial en väg framåt. Dock saknas ofta viktiga materialspecifika parametrar för dimensionering av konstruktioner med sådana material. Detta blir ofta ett hinder i upphandling och utformning för att möta behoven (tex trafikklass, hållbarhet och framtida underhållsbehov). Detta projekt är inriktat på att möta dessa problem. Det övergripande syftet är att få till en väl fungerande återvinning och cirkulär hantering av sekundära ballastråvaror och skapa förtroende för materialen i syfte att möjliggöra en ökad användning. Projektet vill också förenkla användning av slaggrus. Till skillnad från de projekt som genomfördes under 1990-talet och början av 2000-talet ingår här en systemanalys och genomlysning av affärsmodeller. Ett problem som identifierades var att materialmängden ofta är för liten för stora vägprojekt. Projektet har därför inriktat sig på användning i urban miljö där mindre volymer krävs och transportsträckorna är kortare. Syftet med detta delprojekt är att undersöka möjligheten att ta fram underlag och materialparametrar för dimensionering av konstruktioner med slaggrus (och andra restmaterial).Det dimensioneringsprogram som används är ERAPave som är framtaget på VTI för Trafikverkets räkning och kommer ersätta nuvarande dimensioneringssystem. Genom att slaggrus kommer finnas med i materialdatabasen kommer det förenkla användningen och dimensionering framöver. För att ta fram styvhetsdata och nödvändiga materialparametrar för slaggruset har laboratorieförsök och Triaxialförsök gjorts på två material. För att verifiera materialparametrar och dimensioneringsmodellen har fullskaleförsök med Heavy Vehicle Simulator (HVS) utförts. Försöken innebär en accelererad provning av konstruktioner där slagg används. HVS utrustningen simulerar realistisk trafikbelastning genom att ett hjul belastar konstruktionen upprepade gånger vilket efterliknar riktig lastbilstrafik. Konstruktionen utsätts för stor trafikbelastning på kort tid. Påverkan på konstruktionen kan följas med sensorer och effekter som exempelvis spårbildning och påkänningar studeras.
  •  
5.
  • Hellman, Fredrik, 1967-, et al. (författare)
  • Var genereras glimmer i byggprocessen? : fält- och laboratoriestudier
  • 2022
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Glimmer är en grupp mineral som är vanligt förekommande i svensk berggrund. De två vanligaste glimmermineralen är biotit och muskovit. Glimmer har en flakig kornform och spaltar väldigt lätt upp sig i en riktning vilket gör att de vid fysisk bearbetning delar upp sig i många fler tunnare flakiga korn så kallat fritt glimmer. Obundna lager (bär- och förstärkningslager) som innehåller mycket fritt glimmer i sin finfraktion får generellt försämrad beständighet. En effekt kan bli att stabiliteten minskar vilket kan leda till snabbare spårdjupsutveckling och sprickbildning i vägkonstruktionen. Att glimmern fysiskt bryts ner i fler mindre korn vid belastning gör att byggprocessen och trafik kan skapa problem när mängden fria glimmerkorn i främst finfraktionerna ökar. Syftet med projektet är att undersöka och förbättra förståelsen av vilka delar av byggprocessen som riskerar att öka mängden fritt glimmer i finfraktionerna. Studien omfattar olika steg i processen, såsom krossning i täkten, materialhantering, transporter, utläggning och packning vid vägbygget.. Målet med undersökningen är att kunna underlätta kravställning på bergmaterial och undvika problem som uppstår vid höga fria glimmermängder. Resultaten visar på en generell ökning av mängden fritt glimmer ju mer materialet bearbetas i byggprocessen. Vid krossning och siktning frigörs fritt glimmer från det fasta berget och ansamlas i finfraktionerna. I vilken omfattning det sker beror på bergets beskaffenhet och dess naturliga egenskaper. De moment i byggprocessen som involverar mycket energi och bearbetning frigör mer fritt glimmer. Den höga energin som materialet utsätts för vid vältning skapar mer fritt glimmer än vid till exempel hyvling och utläggning som utsätter materialet för lägre energi. Vid transport och hantering av material finns en risk för separationsprocesser vilket kan ge upphov till ojämn fördelning av den fria glimmern. Risken att detta sker kan minskas genom att minska antalet steg som materialet hanteras samt genom att inte låta materialet torka.
  •  
6.
  • Hellman, Karin, et al. (författare)
  • Discovery of Procognitive Antipsychotics by Combining Muscarinic M-1 Receptor Structure-Activity Relationship with Systems Response Profiles in Zebrafish Larvae
  • 2020
  • Ingår i: ACS Chemical Neuroscience. - : American Chemical Society (ACS). - 1948-7193. ; 11:2, s. 173-183
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Current antipsychotic drugs are notably ineffective at addressing the cognitive deficits associated with schizophrenia. N-Desmethylclozapine (NDMC), the major metabolite of clozapine, displays muscarinic M-1 receptor (M-1) agonism, an activity associated with improvement in cognitive functioning. Preclinical and clinical data support that M-1 agonism may be a desired activity in antipsychotic drugs. However, NDMC failed clinical phase II studies in acute psychotic patients. NDMC analogues were synthesized to establish a structure-activity relationship (SAR) at the M-1 receptor as an indication of potential procognitive properties. In vitro evaluation revealed a narrow SAR in which M-1 agonist activity was established by functionalization in the 4- and 8-positions in the tricyclic core. In vivo behavioral response profiles were used to evaluate antipsychotic efficacy and exposure in zebrafish larvae and peripheral side effect related M-1 activity in adult zebrafish. The NDMC analogue 13f demonstrated antipsychotic activity similar to clozapine including M-1 agonist activity. Cotreatment with trospium chloride, an M1 peripheral acting antagonist, counteracted peripheral side effects. Thus, the NDMC analogue 13f, in combination with a peripherally acting anticholinergic compound, could be suitable for further development as an antipsychotic compound with potential procognitive activity.
  •  
7.
  • Hjort, Martin, et al. (författare)
  • In situ assembly of bioresorbable organic bioelectronics in the brain
  • 2023
  • Ingår i: Nature Communications. - 2041-1723. ; 14:1
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Bioelectronics can potentially complement classical therapies in nonchronic treatments, such as immunotherapy and cancer. In addition to functionality, minimally invasive implantation methods and bioresorbable materials are central to nonchronic treatments. The latter avoids the need for surgical removal after disease relief. Self-organizing substrate-free organic electrodes meet these criteria and integrate seamlessly into dynamic biological systems in ways difficult for classical rigid solid-state electronics. Here we place bioresorbable electrodes with a brain-matched shear modulus-made from water-dispersed nanoparticles in the brain-in the targeted area using a capillary thinner than a human hair. Thereafter, we show that an optional auxiliary module grows dendrites from the installed conductive structure to seamlessly embed neurons and modify the electrode's volume properties. We demonstrate that these soft electrodes set off a controlled cellular response in the brain when relaying external stimuli and that the biocompatible materials show no tissue damage after bioresorption. These findings encourage further investigation of temporary organic bioelectronics for nonchronic treatments assembled in vivo. Temporary bioelectronics can complement classical therapies in non-chronic treatments. Here, the authors describe the minimally invasive implantation of bioresorbable electrodes in the brain that form in situ from water-dispersed nanoparticles and show no tissue damage after bioresorption.
  •  
8.
  • Mousa, Abdelrazek H., et al. (författare)
  • Method Matters: Exploring Alkoxysulfonate-Functionalized Poly(3,4-ethylenedioxythiophene) and Its Unintentional Self-Aggregating Copolymer toward Injectable Bioelectronics
  • 2022
  • Ingår i: Chemistry of Materials. - : American Chemical Society (ACS). - 0897-4756 .- 1520-5002. ; 34:6, s. 2752-2763
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Injectable bioelectronics could become an alternative or a complement to traditional drug treatments. To this end, a new self-doped p- type conducting PEDOT-S copolymer (A5) was synthesized. This copolymer formed highly water-dispersed nanoparticles and aggregated into a mixed ion-electron conducting hydrogel when injected into a tissue model. First, we synthetically repeated most of the published methods for PEDOT-S at the lab scale. Surprisingly, analysis using high-resolution matrix-assisted laser desorption ionization-mass spectroscopy showed that almost all the methods generated PEDOT-S derivatives with the same polymer lengths (i.e., oligomers, seven to eight monomers in average); thus, the polymer length cannot account for the differences in the conductivities reported earlier. The main difference, however, was that some methods generated an unintentional copolymer P(EDOT-S/EDOT-OH) that is more prone to aggregate and display higher conductivities in general than the PEDOT-S homopolymer. Based on this, we synthesized the PEDOT-S derivative A5, that displayed the highest film conductivity (33 S cm(-1)) among all PEDOT-S derivatives synthesized. Injecting A5 nanoparticles into the agarose gel cast with a physiological buffer generated a stable and highly conductive hydrogel (1-5 S cm(-1)), where no conductive structures were seen in agarose with the other PEDOT-S derivatives. Furthermore, the ion-treated A5 hydrogel remained stable and maintained initial conductivities for 7 months (the longest period tested) in pure water, and A5 mixed with Fe3O4 nanoparticles generated a magnetoconductive relay device in water. Thus, we have successfully synthesized a water-processable, syringe-injectable, and self-doped PEDOT-S polymer capable of forming a conductive hydrogel in tissue mimics, thereby paving a way for future applications within in vivo electronics.
  •  
9.
  • Nordin, Lina, 1981-, et al. (författare)
  • Environmental Impact of Electric Road Systems : A Compilation of the literature review of Work Package 2 in the FOI-platform for Electrified Roads
  • 2020
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The Swedish Government decided in 2017 to investigate different possibilities and challenges with implementing electrified roads in Sweden and since then, the Swedish Transport Administration has a program for investigations and research regarding electric road systems (ERS). The Research and Innovation Platform for Electrified Roads is part of this program and the present report is a compilation of the results derived regarding environmental impact of ERS from the work in work package two of this platform.The general concept of ERS is to deliver energy for charging and propulsion of vehicles while driving.The environmental aspects that are covered in this report are mainly focusing on particles, noise and electromagnetic field emissions. The information is attained from literature reviews and discussions with project leaders of demonstration projects for electrified roads in Sweden. Comparisons were made with similar existing techniques or concepts. The overall results indicate that more research is needed on environmental impact of ERS, mainly regarding particles from the wear of conductive ERSas well as on emissions of electromagnetic fields. It is for instance important to consider emissions from electromagnetic fields as early on in the development phase as possible as well as looking intothe standards that regulates or need to regulate these technologies in order for them to work properly together with other electrical devices on or close to the roads. Screening of electromagnetic fields is an alternative, which could become a costly solution if considered later on in the process.
  •  
10.
  • Nordin, Lina, 1981-, et al. (författare)
  • Fuktmätning i väg med georadar : försök med vågutbredningshastighet som metod
  • 2022
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Vatten kan påverka vägen på olika sätt både direkt och indirekt. En väldränerad konstruktion brukar oftast inte påverkas av ökade vattenmängder, men om vatten kommer in i vägkonstruktionen och blir kvar där kan det orsaka skador och deformationer i samband med trafikbelastning. Med klimat[1]förändringar kommer nederbördsmönstren att förändras. Det kan bli torrare på vissa platser och fuktigare på andra. Längre perioder med mycket nederbörd kan bli vanligare under olika perioder över året medan andra delar kanske drabbas mer av kraftiga skyfall. De vägkonstruktioner som redan nu har problem med fukt och vatteninträngning kan bli särskilt sårbara. Det blir ännu viktigare att ha en övergripande kontroll över vilka vägsträckningar som är särskilt utsatta, för att kunna prioritera vilka delar som behöver åtgärdas snabbast. Den här studien lyfter möjligheten att med hjälp av oförstörande georadar övervaka variationer av fukt längs en vägsträcka. Syftet var att vidare undersöka möjligheterna att använda georadar som metod för att detektera fukt i vägen, där huvudsyftet var att kunna utföra mätningarna med bil i trafikfart. Det finns flera olika metoder av georadar som kan användas för att detektera fukt, men i den här studien valdes att fokusera på radarvågens hastighet, eftersom vågutbredningshastigheten direkt kan ge indikation om en ökad fuktighet i marken. Studien visade dock att analysarbetet är väldigt tidskrävande vilket medför att denna metod, så som den är utförd i denna studie, inte är tillämpbar som metod för att snabbt kunna mäta in längre sträckor med fuktrelaterade problem. Däremot finns stor potential att använda georadar i kombination med andra vägmätningsmetoder så som vägytemätningar och fallviktsmätningar för att lokalisera fuktskadade vägsträckor.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 18
Typ av publikation
rapport (6)
proceedings (redaktörskap) (5)
konferensbidrag (3)
tidskriftsartikel (3)
bok (1)
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (15)
refereegranskat (3)
Författare/redaktör
Hellman, Fredrik, 19 ... (15)
Simonsen, Erik (6)
Haraldsson, Mattias, ... (5)
Schouenborg, Björn (4)
Rahman, Mohammad Sha ... (3)
Olsson, Roger, 1967 (3)
visa fler...
Ek, Fredrik (3)
Hellman, Karin (3)
Nordin, Lina, 1981- (2)
Ekström, Peter (2)
Hjort, Martin (2)
Bliman, David, 1982 (2)
Mousa, Abdelrazek H. (2)
Berggren, Magnus (1)
Larson, Magnus (1)
Andersson, Anders, 1 ... (1)
Kuttah, Dina K, 1975 ... (1)
Erlingsson, Sigurdur ... (1)
Lindstedt, Krister (1)
Ranhagen, Ulf, 1947- (1)
Thorslund, Birgitta, ... (1)
Nåbo, Arne, 1958- (1)
Marko-Varga, György (1)
Carlsson, Håkan, 196 ... (1)
Hjort, Mattias, 1972 ... (1)
Alenius, Malin (1)
Ståhle, Alexander (1)
Gustafsson, Mats, 19 ... (1)
Berghauser Pont, Met ... (1)
Blissing, Björn, 197 ... (1)
Genell, Anders, 1974 ... (1)
Svensson, Tony (1)
Andersson-Sköld, Yvo ... (1)
Ekström, Camilla, 19 ... (1)
Arvidsson, Håkan, 19 ... (1)
Ohlsson, Jörgen (1)
Stavroulaki, Ioanna, ... (1)
Fridell, Kent (1)
Karlsson, Louise (1)
Bristav, Henrik (1)
Döse, Magnus (1)
Malo, Marcus (1)
Schounborg, Björn (1)
Shameem, Muhammad An ... (1)
Yadav, Amit Singh (1)
Rydell, Moa (1)
Dahlhielm, Malin (1)
Sundberg, Jonas (1)
Ihs, Anita, 1960- (1)
Berglund, Charlotte (1)
visa färre...
Lärosäte
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut (15)
Göteborgs universitet (3)
Lunds universitet (3)
Linköpings universitet (1)
Chalmers tekniska högskola (1)
Högskolan Dalarna (1)
Språk
Svenska (13)
Engelska (5)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Teknik (15)
Samhällsvetenskap (4)
Naturvetenskap (2)
Medicin och hälsovetenskap (2)
Humaniora (1)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy