2. |
- Löthman, Helena, 1965-
(författare)
-
Vägen och målet : En granskning av formativ och summativ bedömning på textkurser i kinesiska
- 2020
-
Ingår i: Språkdidaktik i praktiken. - Uppsala : Uppsala universitet. - 9789150628524 ; , s. 62-78
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
- I denna artikel granskas hur textkurserna i ämnet kinesiska examineras vid Uppsala universitet, om det som examineras motsvarar kursmålen (validitet) och om utformningen av examinationen gör att en korrekt bild av studentens kunskap ges (reliabilitet). I artikeln undersöks också om ämnet tillämpar konstruktiv länkning för att nå validitet på kurserna, dvs. en betoning av processen där konstruktiv står för att studenten skapar en mening genom relevanta lärandeaktiviteter och länkning att läraren skapar en lärandemiljö med bl.a. lärandeaktiviteter som är anpassade för och stöder studenternas lärande för att nå målen. Dessutom granskas hur samtliga kursmål för tre av textkurserna som ges på Kinesiska A och B bedöms, både formativt och summativt.Slutsatsen är att kursmålen på de tre undersökta textkurserna examineras med validitet eftersom bedömningen innehåller moment som motsvarar kursmålen (t.ex. syntax och teckenkunskap). Konstruktiv länkning används i undervisning och examination; ett exempel på det är att den formativa bedömningen görs på innehållet i kursmålen och på så sätt förbereder studenterna inför den summativa examinationen. Det är däremot mer tveksamt om reliabiliteten är god, då svaren poängsatts och betyg givits efter antal poäng och en procentsats på hela tentamen, vilket inte visat att studenten nått varje kursmål. I och med att bedömningen på sluttentamen har ändrats på två av textkurserna så att fyra av fem delar numera måste klaras med G för att slutbetyget ska bli G har den summativa bedömningen dock kommit närmare hög reliabilitet.
|
|