SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Welinder Stig) srt2:(2000-2004)"

Sökning: WFRF:(Welinder Stig) > (2000-2004)

  • Resultat 1-10 av 38
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Humanistisk läsning
  • 2000
  • Samlingsverk (redaktörskap) (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • The series of articles is an edited selection of seminar papers in archaeology, English literature, ethnology, French literature, German literature, history, history of art, Nordic languages, and Swedish literature. They stress the analysis of texts: written text, prictures and exhibitions. The common perspective is postmodern, or poststructuralist, and it is that of young students of the Arts - female and male. Karin Arbman: L´enfance est plus forte que tout. La langue d´enfance dans láeuvre et dans la vie de la romancière Annie Ernaux Katarina Näslund: Die Machtdarstellung in "Helden wie wir" von Thomas Brussig Linda Wheatley: Discourse, power and resistance. On Zora Neale Hurston´s "Their Eyes Were Watching God" and Nella Larsen´s "Quicksand" Birgitta Engström: Tobias Berggrens språksyn. En närstudie med exempel ur sju diktsamlingar Johan Thelander: Jungiansk bildanalys - en djupdykning i bildsymbolik Ylva Kempe: Namnval i Söråker, Medelpad, 1993-1998 Magdalena Kindlund: Biologismen och stenåldern Sofia Olsén Johansson: Överlåtelser av fast egendom. Arvstraditioner i en jämtlänsk by åren 1759-1850 Lotta Fallgren: För Jämtlands och Sveriges väl Karl-Johan Olofsson: En etnologisk analys av histoiekonstruktionen Framtidstro  
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Mellan Thomsen och Däniken : Oenig diskussion kring alternativ arkeologi
  • 2004
  • Samlingsverk (redaktörskap) (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Alternativ arkeologi är den arkeologi som inte bedrivs vid universitets- och högskoleinstitutionerna, de kommunala och statliga museerna, och inom kulturmiljövården och de antikvariska myndigheterna. Denna alternativa arkeologi är mångskiftande, fantasifull, kontroversiell, problematisk och fascinerande. I tolv essayer diskuteras i boken den alternativa arkeologin av företrädare för den etablerade, akademiska arkeologin. Essayerna knyts samman av en vilja att lära känna den alternativa arkeologin, men där slutar enigheten. Boken innehåller diskussion, tolerans, accepterande och fördömande. Centralt i diskussionen står arkeologin och humanvetenskapernas etik.   Innehåll: Åsa Gillberg: Vad är alternativet? Stig Welinder: Arkeologins gränser Mats Burström: Stora frågor eller säkra svar? Om akeologins kunskapsmål Vidar Traedal: Arkeologi i yttersta cirkeln? Cornelius Holtorf och Quentin Drew: Arkeologi som samprojekt Jes Wienberg: Trelleborgar - alternativa tolkningar Börje Ekbladh och Håkan Karlsson: Mellan gravfält, kraftscentrum och existens. Ett möte mellan akeologi och alternativ på Ekornavallen Ingela Kishonti: Att ta ställning eller inte? - med erfarenheter av alternativ arkeologi vid Ales stenar i Skåne Tove Werner: Birka - vikingareservat eller mångfaldens mötesplats? Kjell Silver: Slagrutan som akeologiskt slagträ Pia Andersson: Helig plats eller vanl... och vanlig arbetsplats Pia Andersson och Stig Welinder: Ett efterord om oenighet, tankeoreda och tolerans
  •  
8.
  • Män och manligheter från vikingar till Kalle Anka
  • 2003
  • Samlingsverk (redaktörskap) (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This set of papers is the result of a series of seminars at the Department of Humanities at Mid Sweden University during the late 1990s and early 2000s. The common subject of the papers is men and manhood in a gender perspective. They span from the archaeology of Iron Age male burials to the analysis of modern short stories, the Tomas Lack stories by Ludvig Nordström, and comic strips, life and deeds in Duckburg. the common theoritical ground is the constructivist view of the concept of gender. This is stressed especially in three papers on early 18th century soldiers, fatherhood in the late 19th century, and a boarding-school for boys in the early 20th century
  •  
9.
  • Olofsson, Camilla, et al. (författare)
  • Historiens avfall
  • 2004
  • Ingår i: Blickar bakåt.. - Härnösand : Mitthögskolan, Institutionen för humaniora. - 9187908824 ; , s. 7-21
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
10.
  • Thedéen, Susanne, 1966- (författare)
  • Gränser i livet - gränser i landskapet : Generationsrelationer och rituella praktiker i södermanländska bronsålderslandskap
  • 2004
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This thesis deals with issues relating to the cosmological dimensions of landscapes, the cultural construction of age and the long-term changes in passage rituals and mortuary practices in the Bronze Age societies of Södermanland in East Central Sweden. A gender perspective forms the underlying theoretical framework, while the study as a whole is particularly interested in power relations between generations as an impetus for societal change. Burials from cairns and cemeteries, as well as heaps of fire-cracked stones, rock-carvings and ritual hoards from two Bronze Age Landscapes in Södermanland are used as examples and to illustrate the interpretations presented in this study.It is proposed that perceptions of landscapes and cosmology were created by placing cairns and stone settings at liminal places or boundaries in the landscape, while heaps of fire-cracked stones were situated at focal points. Places where rock-carvings are found, nearby rapids or on islands along river courses, are interpreted as birth-places, and stem from origin myths about the birth of the first humans at these sites. It is proposed that birth, life and death as cosmological principles may be perceived in the landscape and are related to different kinds of waters.In addition, it is suggested that the cultural construction of age is expressed in spatial terms where adults - both men and women - with special abilities and esoteric knowledge related to passage rituals, were buried in cairns. Infants, whose relationship with these adults was special, were instead buried in the heaps of fire-cracked stones. It is also considered that, among other things, the absence of swords in burials implies that the societies of East Central Sweden probably had a social organization that was distinct from the societies of southern Scandinavia. Regarding long-term changes in ritual practices it is suggested that ritual tools used in mortuary practices change from flint daggers in the Late Neolithic, to razors and tweezers during the Bronze Age. Further changes occurred in the Late Bronze Age, when pins were introduced into the ritual practices. Regarding age and gender, osteological estimates show that both adult men and women participated in passage rituals. With the transition to pins we also see changes in who dealt with passage rituals and it is rather young women who were responsible for this sphere in the later period. As children also become visible - both in burials and at rock-carving sites – during the Late Bronze Age, this is interpreted as signalling shifts in power relations between genders and generations in favour of women and younger people.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 38

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy