1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
- Alfredsson, Johan, 1974
(author)
-
Poesins utökade lyssnande och dess möjligheter
- 2020
-
In: Svenskläraren. Tidskrift för svenskundervisning. - 0346-2412. ; 64:3/4-2020, s. 24-25
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- Rytmer, klanger och känslor är språkets ursprung. Vi lyssnar och tar till oss språk med såväl öronen, kroppen som hela vårt känsloregister. Det gör språket till ett effektivt medel för maktutövning. Men också för poetiskt uppror.
|
|
5. |
|
|
6. |
- Dahlbäck, Ann-Charlotte, et al.
(author)
-
Utmaningar när hemmet involveras i läsningen
- 2021
-
In: Svenskläraren. - : Svensklärarföreningen. - 0346-2412. ; :1/2, s. 26-28
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- Läsprojekt ihop med vårdnadshavare kan ge guldstunder, men i värsta fall även öka kunskapsklyftorna. Här berättar lärare, från två F-3 skolor i Piteå, om sina erfarenheter efter att ha genomfört ett läsprojekt med forskares hjälp.
|
|
7. |
- Hanell, Linnea, 1986-
(author)
-
Att lyssna är också en språkhandling
- 2020
-
In: Svenskläraren. - : Svensklärarföreningen. - 0346-2412. ; :3–4, s. 5-
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)
|
|
8. |
|
|
9. |
- Hermansson, Kristina, 1974
(author)
-
Så kan dramaövningar fördjupa litteraturläsningen
- 2023
-
In: Svenskläraren. - 0346-2412. ; 68:4, s. 20-23
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- Artikel om hur dramatekniker kan användas i litteraturundervisning på högstadium och gymnasium.
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
- Lim Falk, Maria
(author)
-
Klara, färdiga ... analysera bisatsen!
- 2022
-
In: Svenskläraren. - Laholm : Svensklärarföreningen. - 0346-2412. ; :3, s. 16-19
-
Review (pop. science, debate, etc.)abstract
- Det finns flera vägar in till en mer lustfylld grammatikundervisning. En är att börja med analyser i det generaliserade satsschemat. Som pedagogiskt redskap siktar det generaliserade satsschemat på förståelsen av ett system och främjar därmed den vetenskapliga grunden i grammatikundervisningen. Det uppmuntrar eget tänkande och ett arbetssätt som är problemlösningsorienterat. I ett pedagogiskt sammanhang där målet för elevernas lärande är explicit kunskap om det svenska språksystemet bör man utnyttja elevernas tysta kunskap om språket som emanerar ur den mentala grammatiken i form av intuitioner om grammatikalitet och annat. Arbete med satsschema är ett mycket handfast sätt att koppla ihop den språkliga intuitionen med syntaktisk analys. I den här artikeln beskriver jag hur det kan gå till i praktiken och varför metoden fungerar väl.
|
|
13. |
- Lindell, Ingrid, 1957
(author)
-
Rebelliska lärare satsar på läsning
- 2022
-
In: Svenskläraren. - 0346-2412. ; :2
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- Vilka hinder ser lärare för läsning och litteraturundervisning? Lärarna beskriver brist på tid och utrymme för längre lärprocesser, och problematiserar att aspekter av ämnesundervinsingen måste göras kvantifierbara och mätbara.
|
|
14. |
- Manderstedt, Lena, 1966-, et al.
(author)
-
Hästboken : En älskad men bortglömd genre
- 2021
-
In: Svenskläraren. - Göteborg : Svensklärarföreningen. - 0346-2412. ; :3, s. 24-25
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)
|
|
15. |
- Martinsson, Bengt-Göran, 1959-
(author)
-
Så växte forskningen om svenskämnet fram.
- 2021
-
In: Svenskläraren. - Stockholm : Svensklärarföreningen. - 0346-2412. ; :4, s. 10-11
-
Journal article (other academic/artistic)
|
|
16. |
|
|
17. |
|
|
18. |
|
|
19. |
|
|
20. |
|
|
21. |
|
|
22. |
|
|
23. |
|
|
24. |
|
|
25. |
- Sturk, Erika, 1971-, et al.
(author)
-
På väg mot en allsidig skrivundervisning
- 2020
-
In: Svenskläraren. - Stockholm. - 0346-2412. ; :1, s. 16-18
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- Färdighetsträning, genrepedagogik och processinriktad skrivundervisning dominerar undervisningen i de svenska klassrummen. Men en allsidig skrivundervisning som också tar skolans demokratiska uppdrag på allvar kräver mer. Ett verktyg för att nå dit är att reflektera över de sju diskurser om skrivandets mål och mening som literacyforskaren Roz Ivanic har definierat.
|
|
26. |
- Tengberg, Michael, Professor, 1978-
(author)
-
Vad är undervisning av god kvalitet?
- 2020
-
In: Svenskläraren. - Stockholm : Svensklärarföreningen. - 0346-2412. ; :3, s. 8-
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)
|
|