SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "(WFRF:(Osbeck Christina 1969)) srt2:(2020-2024) "

Sökning: (WFRF:(Osbeck Christina 1969)) srt2:(2020-2024)

  • Resultat 1-10 av 31
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  • Lilja, Annika, et al. (författare)
  • Barns existentiella frågor idag - och för 50 år sedan
  • 2020
  • Ingår i: Existentiella frågor i barns och ungas liv. - Malmö : Föreningen lärare i religionskunskap (FLR). ; , s. 29-39
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I texten presenteras forskningsprojektet Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar. I projektet besvarar barn i årskurs 5 i 10 skolklasser frågor om vad de funderar över. Samma frågor har riktats till barn från och med sent 1960-tal fram till och med 2000-talets början. I den publicerade texten ges exempel på den forskningsmetodik som använts och några jämförande exempel ges med barns svar idag och för 50 år sedan. Exemplen utgör några första mycket preliminära analyser. I forskningsprojektet ingår tillika läroplansanalyser och lärarintervjuer i ett studium av didaktiska förhållningssätt till barns frågor.      
  •  
3.
  • Franck, Olof, 1958, et al. (författare)
  • Inledning
  • 2023
  • Ingår i: Franck, O., Osbeck, C. & von Brömssen, K. (red), Religioner, livsåskådningar och etik: För lärare 4-9 och gymnasiet. - Malmö : Gleerups. - 9789151109169 ; , s. 13-16
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
4.
  •  
5.
  • FranzénJohnson, Anna, 1975, et al. (författare)
  • Discourses onreligion inresearch thatfocuses onstudents’ perspectives
  • 2024
  • Ingår i: Journal of Religious Education. - 1442-018X.
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • In this article, the aim is twofold: firstly, to explore, through a systematic literature review, what discourses on religion may be identified in previous research that focuses on students’ perspectives, and secondly, to discuss this in relation to reseocrarch concerning challenges and opportunities in Scandinavian religious education (RE) and classroom negotiations, which is presented as a background to and scientific landscape for the study. Seven dis-courses relating to students’ understanding of religionhave been identified in the text sam-ple from the systematic review, religion as: threatening, a relic, needing to be tolerated, truth claims, plastic, a source of existential curiosity,and security and comfort. The find-ings show how these discourses together constitute a broader repertoire of discourses on religion than can be found in the Scandinavian RE classroom research presented as a frame for the study, especially when taking into account current orders of discourse and domi-nance structures. As stressed by discourse theory and sociocultural perspectives on learn-ing, having access to broad repertoires of discourses on religion provides a basis for more nuanced ways of thinking about religion. It is vital that teachers are aware of this and can challenge dominant discourses and broaden existing repertoires. An important step in such a direction is an awareness of discourses on religion, such as the seven presented here, which may potentially be present in the classroom, even in practices other than the ones these discourses emanated from.
  •  
6.
  •  
7.
  • Lilja, Annika, 1963, et al. (författare)
  • Barns existentiell frågor idag - och för 50 år sedan
  • 2020
  • Ingår i: Årsbok 2020. Föreningen lärare i religionskunskap.. - Lomma : Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR). ; , s. 29-39
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
8.
  • Lilja, Annika, 1963, et al. (författare)
  • Conditions for development of a multidimensional ethical competence through group discussions in fiction-based ethics education
  • 2023
  • Ingår i: Education 3-13. - : Routledge. - 0300-4279 .- 1475-7575.
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Based on an analysis of Swedish students’ group discussions while taking part in a fiction-based ethics education, this article presents conditions for the development of a multidimensional ethical competence. Four crucial conditions in students’ group discussions are identified: focus on the task, interest in each other’s contributions, knowledge about the object of the ethical analysis and its context, and explorations of the complexity of the human being. The results show that the fiction stories, and the students who act as more capable others, support the development by modelling in different ways; both procedural and substantial knowledge in ethics are required.
  •  
9.
  • Lilja, Annika, 1963, et al. (författare)
  • Etikundervisning och en mångdimensionell etisk kompetens
  • 2023
  • Ingår i: Etik, berättelser och samtal: att använda skönlitteratur i etikundervisning. - Lund : Gleerups. - 9789151107547 ; , s. 41-54
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I kapitlet presenteras inledningsvis några typer av etikundervisning som vilar på olika etiska teorier och som därför har olika mål. Delar av dessa olika typer av etikundervisning finns också representerade i den svenska läroplanen. Därefter utvecklas det perspektiv som tas vidare i boken, nämligen vad en mångdimensionell etisk kompetens kan innebära enligt elever och lärare.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 31
Typ av publikation
tidskriftsartikel (15)
bokkapitel (11)
konferensbidrag (2)
samlingsverk (redaktörskap) (1)
rapport (1)
annan publikation (1)
visa fler...
visa färre...
Typ av innehåll
refereegranskat (17)
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (14)
Författare/redaktör
Osbeck, Christina, 1 ... (30)
Lilja, Annika, 1963 (17)
Franck, Olof, 1958 (13)
Sporre, Karin, 1952- (8)
Lifmark, David (7)
Lyngfelt, Anna, 1965 (6)
visa fler...
Sporre, Karin (6)
Kärnebro, Katarina (3)
von Brömssen, Kersti ... (2)
Rutkowski, M (2)
Lilja, Annika (2)
Kärnebro, Katarina, ... (2)
Rasanen, A (2)
af Geijerstam, Åsa, ... (1)
Wiksten Folkeryd, Je ... (1)
Liberg, Caroline, 19 ... (1)
Engblom, Charlotte, ... (1)
Hort, Sofia (1)
Norrman, Kimberly, 1 ... (1)
Westman, Maria, 1963 ... (1)
Rasmusson, Maria, 19 ... (1)
Westling Allodi, Mar ... (1)
Lyngfelt, Anna (1)
Eriksson, Inger (1)
Siljehag, Eva (1)
Persson, Katja (1)
Lilliestam, Anna-Len ... (1)
Andersson, Klas (1)
Axelsson, Jan (1)
Franck, Olof (1)
Stolare, Martin (1)
Nordlund, Marie (1)
Osbeck, Christina (1)
Kilbrink, Nina (1)
Björk, Oscar, 1990- (1)
Palmér, Hanna (1)
Björklund, Camilla (1)
Bäck, Lisbeth (1)
Leymann, Birgitta (1)
Riad, Rasmus (1)
Suarez, Camilla (1)
Törnsäter, Christina (1)
Wettergren, Sanna (1)
Larsson, Kristoffer (1)
Asplund, Stig-Börje (1)
Holmqvist Lidh, Cari ... (1)
Buchardt, Mette (1)
Buchardt, Mette, 196 ... (1)
FranzénJohnson, Anna ... (1)
Lotz-Sisitka, Heila (1)
visa färre...
Lärosäte
Göteborgs universitet (29)
Umeå universitet (8)
Uppsala universitet (1)
Luleå tekniska universitet (1)
Högskolan Väst (1)
Karlstads universitet (1)
Språk
Engelska (20)
Svenska (11)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (28)
Humaniora (12)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy