Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-8995" >
Lärande genom delta...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Sammanfattning— Vår erfarenhet är att teknisk grundutbildning blir bra om sammanhang skapas där studenterna kan lära av varandra och där utbildningen kan ske i nära samverkan med FoU och annan yrkesmässig och professionell verksamhet. I denna artikel driver vi tesen att studenternas lärande i teknisk grundutbildning borde ske mer genom interaktion och deltagande i ”praktik- gemenskaper”. Det betyder att lärande är en aspekt av deltagande i en kollektiv och produktiv verksamhet. Med olika exempel visar vi på sammanhang och arrangemang som kan skapa förutsättning för att experimentera med och utveckla lärande genom deltagande i sådana praktik-gemenskaper. Slutligen diskuterar vi styrkor och svagheter med att genomföra utbildning i enlighet med våra intentioner.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Data- och informationsvetenskap -- Datavetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Computer and Information Sciences -- Computer Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Deltagande
- utveckling
- lärande
- praktik-gemen-skap
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)