Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-12974" >
Elevrespons på bloggen
Elevrespons på bloggen
-
- Ahlberg, Kerstin (författare)
- Högskolan Dalarna,Bild
-
- Danielsson, Helena (författare)
- Högskolan Dalarna,Bild
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Lund : Studentlitteratur, 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Meningsskapande fritidshem. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144083278 ; , s. 81-113
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- De äldre barnen på fritidshemmet är i fokus i detta kapitel, som behandlar barns lärande vid inkludering av visuella uttryck i den pedagogiska verksamheten. Vi lät elever i tolvårsåldern inspireras att samtala om bilder och multimodala texter via en digital utställningsplats. Det övergripande syftet med vår studie var att stärka barnens förmåga att återkoppla och reflektera kring egna och andras arbeten och på så sätt öka deras förståelse både för bildskapande och för de kunskapsområden som varit föremål för deras studier. Olika temaarbeten har följts under en längre tid - projekt som äger rum i skolans sammanhang men i kapitlet diskuteras som idéer för möjligt samarbete mellan lärare på fritidshem och i skolmiljön. Konkreta exempel från barnens arbete och process varvas i kapitlet med teorier och begrepp in området visuell gestaltning och estetiska lärprocesser.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Konst (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- bildblogg
- klassblogg
- digital utställningsplats
- respons
- återkoppling
- multimodala texter
- bildskapande
- visuell gestaltning
- estetiska lärprocesser
- grundskola
- Intercultural Studies
- Interkulturella studier
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas