Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-1691" >
Att värdera skolbib...
Att värdera skolbiblioteksforskning
-
- Dolatkhah, Mats (författare)
- Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
-
- Francke, Helena (författare)
- Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
-
- Gärdén, Cecilia (författare)
- Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
-
visa fler...
-
- Limberg, Louise (författare)
- Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
-
- Lundberg-Rodin, Margareta (författare)
- Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
-
- Lundh, Anna Hampson (författare)
- Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Svensk biblioteksförening, 2013
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
http://biblioteksbla...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- 25 år av tvärvetenskaplig, internationell forskning visar alltjämt att bemannade skolbibliotek som samspelar nära med undervisningen kan ge högst meningsfulla bidrag till elevers lärande. Det menar sex forskare vid institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås. I en lång replik (7/10) i debatten om skolbibliotek, där Gabriel H Sahlgren generöst presenterar färdiga och kategoriska lösningar på svåra och omstridda metodologiska problem inom samhällsvetenskaplig och tvärvetenskaplig forskning, bemöts vårt tidigare inlägg (4/10). Vi noterar att Sahlgren, som professionell opinionsbildare med uppdrag att finna argument för en fri skolmarknad, framhärdar i sin övertygelse om att en enda indisk studie är en bättre indikator på hur skolbibliotek i Sverige kan fungera, än den helhetsbild som övrig forskning presenterar. Skälet för detta är att den indiska studien använder sig av en experimentell metoddesign. Studien ifråga finner inget stöd för att anta att orsakssamband finns mellan förekomsten av skolbibliotek och elevers studieresultat.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- Skolbibliotek
- Forskning
- Library and Information Science
- Biblioteks- och informationsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)