Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-46386" >
Längdskala i visuel...
Längdskala i visuell programmeringsmiljö : Learning Study på mellanstadiet
-
- Blomberg, Per, 1969- (författare)
- Hässleholms kommun, Hässleholm, Sverige
-
- Magnusson, Gunilla (författare)
- Hässleholms kommun, Hässleholm, Sverige
-
- Magnusson, Andreas (författare)
- Hässleholms kommun, Hässleholm, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- Kommunförbundet Skåne, 2019
- 2019
- Svenska.
-
Ingår i: Syntes 2019. - : Kommunförbundet Skåne. ; , s. 14-26
- Relaterad länk:
-
https://pedagog.malm...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna Learning study, genomförd på en mellanstadieskola i en medelstor kommun, fokuserar på kritiska aspekter som framkommer då elever lär längdskala och hur elever ges möjlighet att urskilja dessa kritiska aspekter i undervisning. Studien har avgränsats till hur skala kan introduceras och därefter vida- reutvecklas i en visuell programmeringsmiljö. Närmare bestämt betraktas dels innebörden av skrivsät- tet för längdskala, dels övergången från en- till tvådimensionell figur. Studiens huvudresultat pekarpå vikten av att noggrant introducera skala genom att koppla skrivsätten a:1 och 1:b till motsvarande bråkform a/1 och 1/b. Därigenom erbjuds elever möjligheten att erfara proportionellt tänkande och multiplikativa processer. Studien fann även att visuell programmeringsmiljö har potential att användas i undervisning för att variera och urskilja förstoring och förminskning av tvådimensionella figurer.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Learning study
- matematikundervisning
- längdskala
- variationsteori
- visuell programmeringsmiljö
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)