SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-5629"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-5629" > Organisering av en ...

Organisering av en fingerad verklighet : Om övningar mellan blåljusorganisationer

Eklund, Annika, 1981- (författare)
Högskolan Väst,Avd för hälsa, kultur och pedagogik,Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi,LINA
Carlström, Eric (författare)
Högskolan Väst,Avd för vårdvetenskap på avancerad nivå,Göteborgs universitet, Sahlgrenska Akademin, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa,LINA
Berlin, Johan, 1975- (författare)
Högskolan Väst,Avd för socialpedagogik och sociologi,LINA
 (creator_code:org_t)
2013
2013
Svenska.
Ingår i: Nordiske organisasjonsstudier. - 1501-8237. ; 15:3, s. 34-64
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This study aimed to elucidate exercise participants’ understanding of critical aspects of organizing and implementation of collaboration exercises with police, fire department and ambulance services. The focus is critical aspects in exercises that have, or are expected to have, bearing on the participants’ ability to learn. Collaboration exercises are used as a tool to reinforce and develop the preparedness for future incidents. The need for such exercises was usually advocated after critique to actions during largescale real-life incidents. The study had a qualitative approach and is based on phenomenographic analysis of interviews with participants from four exercises with different scenarios. The identified critical aspects of exercises were related to realism, acceptance for mistakes, exercise extent and aims and opportunities for joint discussions. The management of an accident can be described to a large extent depend on the organizations’ joint ability to adapt to the prevailing situation and to collaborate. For exercises to contribute to these abilities, they could benefit from shifting the focus to how to organize exercises that allow participants to test different decisions and actions, with less emphasis on the choice of scenario.
  • Denna studie syftade till att belysa övningsdeltagarnas uppfattningar av hur samverkansövningar mellan polis, räddningstjänst och ambulans organiseras och genomförs. Särskilt fokuserades kritiska aspekter i övningar som har, eller förväntas ha, betydelse för deltagarnas möjligheter att lära. Samverkansövningar används som ett verktyg för att förstärka och utveckla gemensam beredskap inför framtida olyckor och katastrofer. Behovet av övningar på olika nivåer brukar aktualiseras efter kritik mot hanteringen av omfattande verkliga händelser. Studien hade en kvalitativ ansats och byggde på fenomenografisk analys av intervjuer med deltagare från fyra övningar med olika scenarier. Analysen visade att realism i övningarna, utrymme för misstag, övningarnas omfattning och syfte samt möjlighet till uppföljning uppfattades som särskilt kritiska aspekter. Hanteringen av en olycka beror i stor utsträckning på organisationernas förmåga att anpassa sig till den rådande situationen och utfallet av samverkan mellan organisationer. För att övningar ska bidra till dessa förmågor och fylla ett proaktivt syfte, bör fokus tydligare riktas mot organisering av övningar i syfte att ge deltagarna utrymme att pröva olika beslut och ageranden, och med mindre betoning på scenarioval.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Statsvetenskap -- Studier av offentlig förvaltning (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Political Science -- Public Administration Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Hälso- och sjukvårdsorganisation, hälsopolitik och hälsoekonomi (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Health Care Service and Management, Health Policy and Services and Health Economy (hsv//eng)

Nyckelord

exercise
collaboration
organizing
accident
crisis management
Sweden
WIL
Work-integrated Learning
övning
samverkan
organisering
olycka
krishantering
Sverige
AIL
Business administration
Företagsekonomi
Public administration
Offentlig förvaltning
Vårdvetenskap
Nursing science
Work Integrated Learning
Arbetsintegrerat lärande

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy