Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-65392" >
Skolan, marknaden o...
Skolan, marknaden och ämnet. : Kommersiella aktörer på internet i undervisningen
-
- Tanner, Marie, 1965- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
- Samuelsson, Johan, 1968- (författare)
- Karlstads universitet,Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)
-
- Pérez Prieto, Héctor, 1953- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2017
- 2017
- Svenska.
-
Ingår i: Kapet (elektronisk). - Karlstad : Karlstads universitet. - 2002-3979. ; 13:1, s. 3-26
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I den här artikeln uppmärksammar vi förekomsten av olika privata och kommersiella webbsajter som specifikt riktar sig mot undervisning och lärande i skolan. Syftet är att beskriva och diskutera hur några olika kommersiella aktörer på internet tar plats som policyaktörer i ett utbildningssammanhang, och vad det kan betyda i relation till undervisningens ämnesinnehåll. Med ett särskilt fokus på historieämnet, analyserar vi med inspiration från metoden network ethnograpy två olika exempel på sådana webbsajter, SO-rummet samt studi.se. Vi undersöker det nätverk av aktörer som ligger bakom webbsajten, hur syftet med sajten framställs samt hur historieämnet konstrueras på dessa sajter. Resultatet visar hur den politiska styrningen av skolan har fått konkurrens av nya aktörer, vilket leder till att de förstnämndas inflytande minskar till förmån för det komplexa nätverk av aktörer som istället tar plats. På så vis skapas ett marknadens ämne, som visserligen i de två studerade exemplen visar sig ligga nära det konventionella skolämnet historia, men som också visar på ett starkt behov av ytterligare forskning som kan synliggöra hur olika och vitt skilda ideologiska intressen tar plats och skapar politiska kluster som kommer att påverka undervisningens innehåll.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- digitalisering
- policy enactment
- network ethnography
- ämneskonstruktion
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas