Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-98140" >
Spelar forskning om...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Att utbildningen i skolan ska vila på vetenskaplig grund finns sedan 2010 inskrivet i den svenskaskollagen. Det har bidragit till att det idag pågår flera olika statliga satsningar för att öka tillgångentill utbildningsvetenskaplig forskning, vilket har förbättrat lärares och skolledares möjligheter atttillämpa forskningsbaserade kunskaper i sitt yrkesutövande. Satsningarna är välkomna eftersomden forskning som görs är fortsatt blygsam i jämförelse med den som görs inom andra områden,så som sjukvård och teknik. Samtidigt som satsningar på utbildningsvetenskaplig forskning ärvälkomna är det också berättigat att fundera på om den forskning som görs spelar någon roll fördet arbete som sker i våra skolor runtom i landet. I den docentföreläsning som jag gav den 18oktober 2023 valde jag att reflektera kring denna frågeställning och att understryka attforskningens betydelse för skolors inre liv kan och bör öka. Vidare presenterade jag egnagenomförda skolutvecklingsstudier, som då fick representera exempel på hur denutbildningsvetenskapliga forskningen kan spela roll för skolors inre liv samtidigt som skolorsangelägna frågor och dilemman påverkar forskningen. Den här artikeln bygger på mindocentföreläsning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- skolutvecklingsforskning
- skolans ledningspraktik
- vetenskaplig grund
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas