Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-176459" >
Lärstrategier på lä...
Lärstrategier på längden och tvären
-
- Bälter, Olle (författare)
- KTH,Medieteknik och interaktionsdesign, MID
-
- Colareti Tosti, Massimiliano (författare)
- KTH,Medicinsk bildteknik
-
- Kann, Viggo, 1964- (författare)
- KTH,Teoretisk datalogi, TCS
-
visa fler...
-
- Svedin, Maria (författare)
- KTH,Medieteknik och interaktionsdesign, MID
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Uppsala universitet, 2015
- 2015
- Svenska.
-
Ingår i: 5:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala universitet. - : Uppsala universitet.
- Relaterad länk:
-
https://kth.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Studiestrategier påverkar vad studenter får ut av sin utbildning. Vi har genomfört enkätstudier (ASSIST och RSPQ) för att mäta strategierna hos civilingenjörsstudenter på två olika program (Datateknik respektive Medicinsk teknik) på KTH. Resultaten visar att för denna tämligen homogena studentgrupp finns det inga större skillnader mellan årskurser eller program, men studenter med ytinriktad studiestrategi kommer efter eller hoppar av i större utsträckning än andra. Eftersom det åtminstone går att normalisera studiestrategier är det viktigt att arbeta för att normen är konstruktiv, det vill säga minska inslaget av ytinriktade strategier. De bägge instrumenten korrelerar runt 0,5 med varandra och enstaka frågor går att ifrågasätta, varför tolkningar av enstaka mätningar bör göras med försiktighet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- Teknikvetenskapens lärande och kommunikation
- Education and Communication in the Technological Sciences
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)